Gå til innhold

Kjøper/Hører du fortsatt på Vinyl


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hører nok ikke på vinyl i dag, gjorde det tidligere da jeg var yngre på starten av 90-tallet, da fattern hadde en ganske ålreit samling, men etter å ha solgt unna alt han hadde + platespiller, og ingen annen familie i nærmeste omkrets hadde noe av interesse, så gav jeg det opp. Liker selv litt old-school ting og tang, men synes det blir litt for mye penger å bruke, om jeg skulle investert i noe slikt i dag...

Lenke til kommentar
Hva tror dere forresten om denne greia her?

The ELP Laser Turntable

Vil den potensiellt være like god eller bedre enn en god platespiller med stift?

7696500[/snapback]

Da blir det jo digitalt. Mister jo den analoge lyden sikkert.

Kan jo likegodt høre på cder da.

Nja, er du helt sikker på det? Laseren er jo ikke digital.

De skriver jo til og med "Pure analog playback without any digitization" på websidene sine.

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenke meg en slik maskin. Den har jo sin soleklare nytte i det å kunne spille av plater uten å slite ned grooves. Klart, det er ikke samme sjarmen når man ikke kan se nåla gå. Men for de av oss som sparer på litt eldre og mer unike plater har det sin verdi.

Husk at en plate slites hver gang den spilles, og tenk på det neste gang du spiller på en fest eller lignende. Høyt nåletrykk betyr at stiften sitter i grooven uten å hoppe, men det betyr samtidig en ikke ubetydelig økning i slitasjen på plata.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke mange band som gir ut på vinyl lenger.. Vet at Pearl Jam gjør det enda men...(jeg hører ikke på det pga jeg ikke har "avspilleren" samt at jeg ikke kan spille musikk høyt her i huset heile tida...)

7694528[/snapback]

 

Det er ikke banda som gir ut platene på vinyl, det er plateselskapene. I de fleste tilfeller er det plateselskapene som avgjør om musikken skal selges på vinyl eller ikke. Stort sett, gis det meste av blues, jazz, rock, hardrock, metal av alle slag, ut på vinyl. I London får du tak i det aller meste på vinyl.

 

I Norge er det dessverre blitt vanskelig å få tak i nye utgivelser på vinyl, selv om det fortsatt er en del butikker som satser på det. Men det er stort sett i byene. Men det er flere som selger det nå, enn det var for få år siden.....så det er håp for oss vinyl-fans også......

 

Fant for noen år siden, en platebutikk i en kjeller på Råholt, som drev mye med bruktsalg. Sist jeg var der, kjøpte jeg rundt 50 LP'er til en billig pris. Aner ikke om denne butikken eksiterer lenger, men kanskje noen andre her veit det?

 

På Strømmen Storsenter var det også en hyggelig fyr, som drev med kjøp og salg av vinyl....han hadde faktisk bare vinyl. Butikken hans lå der Vinmonopolet ligger nå. Han dro rundt på platemesser i Europa, og tok med seg bestillinger fra gode kunder. Aner ikke om han holder på lenger. Så hvis noen veit hvem jeg mener, og om fyren fortsatt driver på et eller annet sted, så si gjerne i fra.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Ja, mulig det.

Men skjønner ikke helt poenget med en sånn når man har så gode stifter, armer osv.

Den er åpenbart "spurv med kanon" for de aller fleste, men om man sitter på gamle, verdifulle plater så er dette en mer realistisk investering. Det den gjør er jo å tilby en analog avspilling i ekstremt god kvalitet, samtidig som den ikke sliter platene slik stiften gjør. Jeg vet ikke om den spiller acetat-plater, 78-plater og lignende, men det slår meg som åpenbart at den som kjøper en slik spiller gjerne har som formål å kunne spille av dyrebare eiendeler uten å slite de.

Om du husker ebay-auksjonen med Velvet Underground-acetaten så har du jo et brillefint eksempel der. Slike plater kan kun spilles noen få ganger før slitasjen har gjort ubotelig skade.

 

Det er lov å drømme.

En slik ved siden av to 1210-er :love:

Lenke til kommentar
Har 3stk vinyler av Tool, skjønner ikke hvorfår jeg gadd å kjøpe dem engang..  :hrm:

7588652[/snapback]

Fanboyizm

7588908[/snapback]

 

hmm hva mente du med? :dontgetit:

7596076[/snapback]

Du er fanboy av Tool. Jeg f.eks har kjøpt bøker skrevet av en i ett band osv fordi jeg er stor fan :p På samme måte kjøpte du plate, bare fordi du er stor fan.

7596828[/snapback]

 

ah sånn ja hehe. men er ikke så stor fan nå lenger nei å derfår har jeg fått solgt vekk alle Tool vinylene mine :thumbup:

Lenke til kommentar
Har 3stk vinyler av Tool, skjønner ikke hvorfår jeg gadd å kjøpe dem engang..  :hrm:

7588652[/snapback]

Fanboyizm

7588908[/snapback]

 

hmm hva mente du med? :dontgetit:

7596076[/snapback]

Du er fanboy av Tool. Jeg f.eks har kjøpt bøker skrevet av en i ett band osv fordi jeg er stor fan :p På samme måte kjøpte du plate, bare fordi du er stor fan.

7596828[/snapback]

 

ah sånn ja hehe. men er ikke så stor fan nå lenger nei å derfår har jeg fått solgt vekk alle Tool vinylene mine :thumbup:

7710487[/snapback]

 

Bare for du ikke er stort fan lengre, eller liker musikken lengre, hvorfor selger du vinylene du har av dem da?

Det der skjønner jeg ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...