Gå til innhold

Kjøper/Hører du fortsatt på Vinyl

PatSharpX

Anbefalte innlegg

Bra at folk hører på LP fortsatt.

Jeg finner ikke noe butikk som selger det så jeg må kjøpe alt brukt....

7105452[/snapback]

Tiger i Oslo selger nytt.

Og Rock & Roll rett ved har masse brukte.

7105782[/snapback]

Jævlig mye bra de har på Tiger, skal smelle på en stor bestilling om ikke så lenge. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg hører på vinyl, det er et dritfett format. Men som lærern min sa, det finnes de som sverger til vinyl, og totalt avvik fra CD, men greia med nye vinylplater er visstnok at de er akkurat like fordi lyden først digitaliseres før den analogiseres igjen. På audio går ikke digital lyd høyere enn 20kHz, da de harmoniske lydene over er unødvendige fordi man strengt tatt ikke hører dem.

Lenke til kommentar
Vurderer å ha platene og coverne for seg selv. Jeg hører aldri på dem og er piss redd for ringwear. God idè?

7432153[/snapback]

Da ville jeg hatt en stk stor konvolutt for hver plate, en slik brun ganske hard konvolutt. Å lagt dem i en eske. Platene på høykant. Tror det skulle bevare platene fint :)

Hvis du tar godt vare på platene dine, og vet hvor dem er, så synes jeg det var en god idè, faktisk :)

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar

å oppbevare platene og cover separat er en garantert måte å unngå ringwear, men det er å overdrive problemet en smule.

plastmappe(!) og "luftig" lagring holder i massevis, dvs ikke mos de for tett. man får kjøpt omslag som tilsynelatende skal forhindre dette, men man kommer like langt med stivt papir/papp og saks om dette skulle være av interesse.

eselører og rifter er et langt mer hyppig problem for cover enn ringwear

et langt større problem i lengden er å beholde overflaten på platene lesbare. tenker da på støv, partikkler fra omslag og alt anna dritt

Lenke til kommentar
Vurderer å ha platene og coverne for seg selv. Jeg hører aldri på dem og er piss redd for ringwear. God idè?

7432153[/snapback]

Da ville jeg hatt en stk stor konvolutt for hver plate, en slik brun ganske hard konvolutt. Å lagt dem i en eske. Platene på høykant. Tror det skulle bevare platene fint :)

Hvis du tar godt vare på platene dine, og vet hvor dem er, så synes jeg det var en god idè, faktisk :)

7432248[/snapback]

Ja skal sortere det fint og skaffe egen, kanskje ikke konvolutt men mappe av noe slag. Jeg er samler så er veeeldig opptatt av hvilken stand platene er i.

å oppbevare platene og cover separat er en garantert måte å unngå ringwear, men det er å overdrive problemet en smule.

plastmappe(!) og "luftig" lagring holder i massevis, dvs ikke mos de for tett. man får kjøpt omslag som tilsynelatende skal forhindre dette, men man kommer like langt med stivt papir/papp og saks om dette skulle være av interesse.

eselører og rifter er et langt mer hyppig problem for cover enn ringwear

et langt større problem i lengden er å beholde overflaten på platene lesbare. tenker da på støv, partikkler fra omslag og alt anna dritt

7432573[/snapback]

Ja sånn de har stått nå så har det gått fint men heller forebyggende arbeid enn å bli tatt med buksene nede når problemet har skjedd. Jeg har allerede ganske fine tykke PVC mapper på mesteparten av platene (skal skaffe til resten) og i de føler jeg at de er ganske trygge for shelfwear og diverse kutt og lignende da jeg ikke tar de ut. Og når jeg først tar de ut så er de lagt oppi mappen slik at jeg har tilgang til å ta ut vinylen uten å ta ut coveret noe jeg har sett andre ikke gjør, hvorfor ikke? er det bedre? Stopper støv? Den siden står inn mot veggen uansett.

Men får nok skaffe meg en eske og noen fine mapper til å legge de i. Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Og når jeg først tar de ut så er de lagt oppi mappen slik at jeg har tilgang til å ta ut vinylen uten å ta ut coveret noe jeg har sett andre ikke gjør, hvorfor ikke? er det bedre? Stopper støv? Den siden står inn mot veggen uansett.

så lenge den åpne siden ikke peker oppover så er den løsningen grei nok.

jeg gjør det ikke selv, men dette er først og fremst fordi jeg har dratt ut cover for så å se plata falle ut på gulvet.

så hos meg er et en storoperasjon å dra ut platene, da jeg har ingen åpninger på rekke.

sånn generelt så er det uansett under transport at de store skadene skjer, så når man først får platene i hus så er de trygge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...