peach Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 computerworld.no har en fin liten artikkel Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 men, hvem er det egentlig som tilbyr gprs i norge? telenor og netcom? har en ericsson r600 med you-abb (og en 7110 som skal byttes ut med en motorola t720 m/ netcom), og får ikke diverse netcom-oppskrifter (klartsvar.no, netcom.no) til å funke. hyl! Lenke til kommentar
peach Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 Trodde alle operatørene hadde GPRS. Telenor og Netcom har det hvertfall. Er det noe oppsett for å få GPRS til å fungere? Kanskje du finner noe på denne siden.. http://www.opheim.com Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Det stod jo ingenting om hvordan? Antar at det er via Java. Quote: Folkene som jobber hos mobiloperatørene og representerer teleorganisasjoner mente at man for enhver pris bør skjule at den relativt nye gprs-teknologien lett kan brukes som billigere distribusjonsmåte for både sms-tekstmeldinger og mms-bildemeldinger. Ærlig talt, de trodde vel ikke at folk er så dum, at ingen kom til å finne ut av det? Det er jo nesten en selvfølge at SMS via gprs kommer til å bli en hit. Har selv tenkt tanken for lenge siden. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Pøh. Det står hvordan i en annen artikkel som var linket på sammen siden. Og spør du meg så er det bare sprøyt.... Man skal nemlig sende epost i stedet for sms. Epost og sms er ikke akkurat det samme. Linken: http://www.computerworld.no/index.cfm?fuse...B63627FCF653F91 og her er en oppsummering: Send ”sms-meldingen” som e-post via gprs. Den første megabyten koster 50 kroner (utover dette koster det 25 kroner per megabyte – noe som er bra å vite dersom du er storforbruker av mms). En ”sms-melding á 200 bytes ganger 250 meldinger i måneden er på til sammen 50 kilobyte. 0,05 megabyte (á 50 kroner) gir en overføringspris på 2,50 kroner. Dette gir en pris per ”sms-melding” på rundt ett øre. Lenke til kommentar
beh Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Jeg tror ikke at det er epost de mener. Det er jo selvfølgelig en løsning, men det er noe som heter SMS over GPRS bare at telegigantene må åpne for støtte for det. Noe jeg ikke fatter er at MMS ikek blir taksert etter GPRS metoden (mye data mye penger). Nei nå skal vi betale 5 kr uansett om vi sender et sorthvitt icon på 16x16 pixler eller en film. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Hmm... Tror nok det vil ta tid før at "ungdommen" begynner å sende epost isteden for sms. Men hvis de griske "toppene" trykker på et par knapper så er det vel mulig å sende sms via gprs. Skal vedde på at de kan det når som helst, at de kan huke av en hake i serveren eller noe slikt så simsalabim å man kan sende sms via gprs uten å bli ruinert!! Har forøvrig en "option" i mobilen min, i menyen under meldingsinstillinger. "bruk gprs" ja/nei, hmmm.. tror det er noen muligheter her gitt. De kan hvis de vil!! Skulle ikke sms bli billigere da?? Ble ikke telenor og de andre operatørene pålagt av konkuransetilsynet eller noe annet, å redusere prisene KRAFTIG da? [ Denne Melding var redigert av: JoaJoa på 2002-11-08 18:59 ] Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Hmm. Jeg bare referete til det som stod i artikkelen. Mulig at din side har missforstått litt. Er klar over den sms via gprs muligheten, men tror ikke det har noe for seg uansett om operatørene åpner for den eller ikke. De kommer helt sikkert uansett til å fakturere pr. melding og ikke pr. datamengde. Uansett er prisingen av sms ganske rar. En sms enkodet i vanlig 7-bit GSM alfabet består av 140 bytes + header. Dette tilsvarer vell noe sånn som 1 sekunds samtale. Utregningen har jeg gjort en gang, men har den ikke i hodet. Uansett så er prisen på sms svinehøy med tanke på datamengde og slitasje på nettet sammenlignet med vanlig samtale og/eller datatrafikk. JoaJoa: De er vell ikke akkurat blitt pålagt å sette ned prisene for sluttbrukeren. De ble pålagt å sette ned prisene for tredjeparter som ønsker å sette opp sms servere på telenors nett. Dette kan det bli litt billigere priser av på lang sikt. Lenke til kommentar
tp88 Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Hvordan kan man ordne slik på telefonen at man sender "billig-sms" som epost? Når jeg brukte e-post, så gikk det ikke ant å sende til mobilnr, selvfølgelig. Hvordan ordner man da slik at man sender sms over gprs? Det er ikke nok å velge "Bruk GPRS - Ja" for å sende, da jeg merket at det fremdeles ble trekt en krone for hver melding... hmm...rart dette her... Lenke til kommentar
post Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 På siemens M50 må man først aktivere GPRS, oppskrift for hvordan man gjør dette finner man vel hos nettleverandør. Jeg fant min hos Netcom. Når jeg sender en SMS ber jeg den om å sende som e-post i sendeoppsjonene som popper opp før jeg sender. Ikke noen tryllekunst. Om jeg betaler vanlig pris for meldingen allikavel vet jeg ikke enda, får se når regningen kommer. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Skulle jo funke fint dette. MEN: begge telefonene må vel støtte GPRS??? Hvordan skal mottager ellers få meldingen? I tillegg så får man problemet med at mottaker må sjekke mail for å få meldingen. (Presisering: Begge telefonene må støtte wap. Ingen av dem behøver å støtte GPRS. Men dersom du benytter linjeoppkobling i stedet for GPRS så blir kostnadene så store at det ikke lønner seg. Begge må forøvrig betale for meldingene når de går som e-post...) Lenke til kommentar
post Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Poenget må jo være att avsenders telefon støtter GPRS. Hvis man da sender en SMS så vil den jo også mottas som SMS, dvs att mottaker ikke må sjekke mail. Jeg vet ikke, men skal straks sjekke med å sende en GPRS SMS til konas gamle "ikke GPRS" telefon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå