Gå til innhold

Pass opp for Tweak UI problem

miraculix

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg kjører Win ME, og har tweaket den med både Tweak UI og Tweak All. Inntil nylig har dette gått bra, men så ble jeg fristet og trykket "hide control panel" i Tweak UI's meny. Vel, jeg anbefaler alle å ligge unna denne funksjonen, for den har ført til følgende catch 22:

Det er nå umulig å komme inn på kontrollpanel samt alle basis system operasjoner (ikke engang device manager og active desktop). Jeg er selvsagt også utestengt fra install/uninstall programs, og kan heller ikke avinstallere Tweak UI manuelt da den befinner seg i kontrolpanel. Uansett hva jeg gjør får jeg beskjed om at operasjonen er stengt og at jeg må kontakte system ansvarlig...som selvsagt er meg selv.

Vel, jeg vil bare advare alle mot dette problemet, og samtidig appelere til de ekspertene som måtte befinne seg her og som vet hva som kan gjøres i en slik merkelig situasjon. Jeg vil helst slippe å formatere PC'n bare på grunn av ett stupid tastetrykk.

Mvh,

Klåfinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du kjørt regedit fra start, kjør?

som regel er tweakui kun ting som forandres i registeret.

Er nok en vei utenom... Er som regel flere enn deg som har brukt den funksjonen... prøv å søk litt på google..

Mulig du har gjort det, men er det et valg som er som du sier er nok ikke du eneste som har trykk..

mitt tips uansett.. fjern win ME

Lenke til kommentar

du kan jo prøve å installere widows ME på nytt. jeg vet ikke om det virker, men du kan jo prøve. du bør ta en backup av de viktige filene med en gang før du gjør noe mer.

Det lite spørsmål: har du flere enn en partisjon på harddisken. hvis du har f. eks to partisjoner, så kan du legge alle de viktige filene på den andre partisjonen og formatere C: da for du bort alt krøllet på maskinen. og da vil vel maskinen virke igjen også.

Bare et lite tips.

Lenke til kommentar

Ja jeg får kjørt regedit, en av de få tingene om ser ut til å virke. Men hvordan aktiverer jeg kontrollpanel via regedit da?

>mitt tips uansett.. fjern win ME

Hehe. Joda, dagens beste tips det. Har tenkt å oppgradere, evt formatere m clean instal WinXP, men ting tar som kjent tid, og i mellomtiden skulle jeg gjerne hatt fri tilgang til PC'n.

Dette med å reinstallere winME er ikke særlig fristende, med tanke på all dritten som blir liggende i pc'n, pluss alt stresset med å fixe snarveier m.m. på nytt igjen.

Takk for svar, og er fortsatt spent på om det er flere vismenn der ute.

Lenke til kommentar

"

Hide Control Panel items

You can hide Control Panel items, to keep other users of your computer from changing these settings.

Select the Control Panel tab

Scroll through the list of items

Deselect items you’d like to hide from view.

The next time the Control Panel opens, those "hidden" items are nowhere in sight.

So the question then becomes, how do YOU access the hidden Control Panel items? Set up shortcuts to the hidden *.cpl files (as indicated on Tweak UI’s Control Panel tab) and store them in your secret location of choice.

TIP: Use Find to locate all *.cpl files in the WindowsSystem folder; then right-mouse- click and drag the "hidden" *.cpl file(s) to your location of choice, let go, and select Create Shortcut(s) Here.

"

~Zhaar~

Lenke til kommentar

Ok, det var verdt ett forsøk - men nope, det funket ikke. for det første er selvsagt søke funksjonen satt ut av spill, for det andre kunne jeg ikke åpne noen cpl filer.

Men rådet var ikke forgjeves, for jeg lokaliserte tweakui.cpl og deleted den. Jeg har i tillegg slettet tweakui fra runprograms via tweakall, så nå skal det bli spennende å se om dette faktisk betyr at tweak ui sin innflytelse er borte, og om jeg kan gjenopprette blokkeringene den lagde.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet hjelper det ikke å hive TweakUI, ettersom programmet ikke selv 'kjører' policies du har satt, men bare setter registry-verdier som kontrollerer hvordan windows oppfører seg. Verdiene som bestemmer om fx kontrollpanel skal være tilgjengelig ligger under HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer eller noe sted deromkring, se etter DisableControlPanel eller NoControlPanel eller noe lignende, slett og reboot, så bør det funke.

Lenke til kommentar

Vel, det rådet der leste jeg for sent gitt. Enden på via var at jeg måtte formatere og clean installere (til etteretning: re-installering funket heller ikke, da den adopterte gamle settings).

Nå vet ialefall alle om problemet! Løsningen er da enten den tunge metode som jeg valgte, eller GalFisk sitt råd (som jeg helst vil slippe å noen gang måtte verifisere) (c:

Takk til alle som svarte.

Lenke til kommentar

De fleste verktøyene som ligger i kontrollpanel er .CPL filer. Disse kan utenom kontrollpanel bla. startes med denne kommandoen:

rundll32 shell32.dll,Control_RunDLL NAVN.CPL

Noen eksempler...

Tweakui:

rundll32 shell32.dll,Control_RunDLL tweakui.cpl

System properties:

rundll32 shell32.dll,Control_RunDLL sysdm.cpl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...