Xmir Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei! Jeg har, etter lavprisinga av ddr2 ram i sommer, 4gb med ram. Jeg bruker selv bare 2gb av de fordi jeg ikke får brukt mer enn 3gb i win xp 32bit. Burde jeg selge rammen eller beholde for eventuell oppgradering senere? Vil det komme støtte for mer ram uten at jeg må over på 64bit eller unix? Så spørsmålet er da: Vil man i nærmeste framtid kunne nyttegjøre seg av 4gb ram ved vanlig bruk ---> spill, musikk, surf, film... Har: Asus p5b dlx wifi E6600 4x 1024mb Kingston HyperX pc6000 @ 800mhz 7800gt Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 For spillentusiaster som kjører Vista ser jeg ikke helt bort ifra at 4GB kan få noe for seg i overskuelig fremtid, men det er vanskelig å si med sikkerhet. Jeg har ikke fulgt særlig med på Vista, men tror man må oppgradere til det OSet for å få støtte for DirectX 10, og det burde jo være av interesse for mange spillere. Mange som spiller for eksempel BF2 regner jo 2GB som et krav, og det er jo liten tvil om at både fremtidige spill og OS vil kreve mer, så min anbefalning er at du ikke selger minnet nå ihvertfall. Prisene på RAM vil neppe stupe med det første, så du kan nok se situasjonen an en stund uten å tape noe særlig på det. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Hmmm... Hva med å selge den ene? I såfall vil jeg jo da ha 3gb, noe som burde holde en stund... Er det sånn at man taper mye ytelse om man ikke kjører to og to brikker? Har lyst å bytte til meg et X-fi extreme music kort og så har jeg jo disse liggende uten at jeg bruker dem. Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 For spillentusiaster som kjører Vista ser jeg ikke helt bort ifra at 4GB kan få noe for seg i overskuelig fremtid, men det er vanskelig å si med sikkerhet. Jeg har ikke fulgt særlig med på Vista, men tror man må oppgradere til det OSet for å få støtte for DirectX 10, og det burde jo være av interesse for mange spillere. Mange som spiller for eksempel BF2 regner jo 2GB som et krav, og det er jo liten tvil om at både fremtidige spill og OS vil kreve mer, så min anbefalning er at du ikke selger minnet nå ihvertfall. Prisene på RAM vil neppe stupe med det første, så du kan nok se situasjonen an en stund uten å tape noe særlig på det. 7099259[/snapback] For å pirke litt, BF2 drar glatt på 1g og godt skjermkort Men tror 2gig er så og si standaren snart. Fra 3-4gigabyte tror jeg ikke det er så mye forskjell å merke. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) For å pirke litt, BF2 drar glatt på 1g og godt skjermkort 7099503[/snapback] Mulig, men jeg har hørt mange, de fleste av dem med siste skrik av skjermkort, si at man tjener mye på å øke til 2GB. Personlig er jeg ikke noen spillentusiast, og har ingen erfaring med BF2. Hmmm... Hva med å selge den ene? I såfall vil jeg jo da ha 3gb, noe som burde holde en stund... Er det sånn at man taper mye ytelse om man ikke kjører to og to brikker? Har lyst å bytte til meg et X-fi extreme music kort og så har jeg jo disse liggende uten at jeg bruker dem.7099305[/snapback] Brikkene vil ikke kjøre i dualchannel, men du taper ikke så veldig mye på det på Core2-plattformen. Men mange brikker hjelper litt på ytelsen, selv om du ikke behøver den fulle kapasiteten. Fordi det blir flere banker å fordele dataene mellom, blir faktisk effektiviteten en anelse bedre. Spesielt på Intel-plattformer er dette et gyldig argument siden Command Rate må være 2T uansett. Jeg kommer forresten på noe: Det skal være mulig å nyttegjøre 4GB i WinXP 32-bits, hvis du forandrer registrene som forklart i linken: http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=14822 Edit: Jeg ser at linken ikke lenger er gyldig, men jeg fant tilsvarende info: To enable PAE: • Locate the Boot.ini file, which is typically in the root folder (for example, C:/) and remove its Read-Only and Hidden attributes. • Open the Boot.ini file with a text editor, and then add the /PAE parameter to the ARC path, as shown in the following example: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2) \WINNT="Windows ?? Datacenter Server" /PAE /basevideo /sos • On the File menu, click Save. • Restore the Read-Only attribute to the Boot.ini file. http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEdrv.mspx Endret 18. oktober 2006 av Quintero Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Hvis du kjører mer enn ett os sammtidig, kan du dra nytte av mer enn 2gb. (eller hvis du ikke restarter firefox innimellom ) Hvis ikke er det nok lurt å selge nå når prisene enda er såpass høye... Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg merker iallefall ingen forskjell fra 2 - 3 gb siden jeg ikke driver med slikt, så jeg lurer på om jeg skal selge de to andre ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå