Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med likning (Vg1)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
likning1cp3.jpg

Svaret skal være 1/2, trenger bare litt drahjelp :)

7098989[/snapback]

Nå er det vel akkurat det vi driver med på skolen også, og jeg følger ikke alt for bra med i timene, men får gi det et forsøk

x*lg8=x*lg4 (2*2)

2x=lg4/l8

(tror jeg gjør noe feil her, ja :p )

x=lg2/lg4

x=0,5

Correct me if I'm wrong, and I probably am.

Lenke til kommentar
Nå er det vel akkurat det vi driver med på skolen også, og jeg følger ikke alt for bra med i timene, men får gi det et forsøk

x*lg8=x*lg4 (2*2)

2x=lg4/l8

x=lg2/lg4

x=0,5

7099197[/snapback]

Hm det der så litt merkelig ut for meg. hvordan står du plutselig igjen med 2x på venstre side, og hva er den 2*2 greia du har i parantes?

Lenke til kommentar

x*lg8=x*lg4 (2*2)

2x=lg4/l8

x=lg2/lg4

x=0,5

7099197[/snapback]

Hm det der så litt merkelig ut for meg. hvordan står du plutselig igjen med 2x på venstre side, og hva er den 2*2 greia du har i parantes?

7099235[/snapback]

2^x=x*lg2, du setter ned x-en.

Og 2^x+1=x*lg2*2

Endret av Road11
Lenke til kommentar
8^x = 2^x+1

(2^3)^x = 2^x+1

2^3x = 2^x+1

3x = x+1

2x = 1

x = 0,5

Ble litt rotete satt opp, men går ut på at du får det samme grunntallet slik at du kan stryke det, og bare løse "eksponentene" som vanlige ligninger...

7099778[/snapback]

Om jeg ikke tar helt feil, så er det vel ikke lov å stryke tall som er på hver sin side av likhetstegnet?

EDIT:Sier for all del ikke at du tar feil, men jeg trodde bare tall kunne strykes når de var i en brøk. Tror det ene tallet må være nevner, og det andre teller.

Endret av Road11
Lenke til kommentar
8^x = 2^x+1

(2^3)^x = 2^x+1

2^3x = 2^x+1

3x = x+1

2x = 1

x = 0,5

Ble litt rotete satt opp, men går ut på at du får det samme grunntallet slik at du kan stryke det, og bare løse "eksponentene" som vanlige ligninger...

7099778[/snapback]

Har en følelse at den skal løses med logaritmer, da kapittelet er om det.

dessuten ser det ikke helt rett ut selv om du får riktig svar (jeg kan ha feil tho)

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar
Var slik som jeg ville satt det opp i dette tilfelle.. Regner med du har Sigma 1T boka, oppgave 2.40 :p.. Går på 1T jeg og :p

Ser på b) der at ikke dette går ved å løse det på min måte, så jeg veit ikke helt..

7100030[/snapback]

jeg har den boka ja, men kapittelet handler om logaritmer, så jeg går ut ifra at de skal løses med det. Og selv om du får riktig svar i denne oppgaven er det ikke sikkert at denne metoden funker på andre oppgaver :)

uansett: takk for hjelpen alle sammen

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...