Complexity Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 har 2 partisjoner der den ene er full av ting, og den andre er bare til noe småbackup.. har nettop fått flere disker, og jeg trenger mere plass på den ene partisojonen.. Partisjonene er på 100gb og på 50gb. er en Samsung Spinpoint 160gb harddisk.. Er det trygt å slå sammen disse partisjonene uten å miste noe data? Tenker da med Partition magic? Den ene partisjonen med backup kan jeg flytte filene fra, men ikke den andre, har masse programmen instalert på den.. Såe, går det bra? eller en risk jeg ikke burde ta? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Ettersom man av og til ser innlegg her på forumet fra folk som har mistet alt på disken etter å ha rotet med PM, så kan man vel ikke kalle det trygt. Det vil sikkert fungere for de fleste, men tror det er noen som ikke er med på at slikt kan ta ekstremt lang tid, de tror det har hengt seg opp og avbryter. Da er det nødt til å gå galt. En mye bedre løsning er å skaffe seg en ekstra disk å legge filene på, og så partisjonere om ved å slette alt og lage nye. Det er kjapt og sikkert. Lenke til kommentar
MaX [NOR] Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) har 2 partisjoner der den ene er full av ting, og den andre er bare til noe småbackup.. har nettop fått flere disker, og jeg trenger mere plass på den ene partisojonen.. Partisjonene er på 100gb og på 50gb. er en Samsung Spinpoint 160gb harddisk.. Er det trygt å slå sammen disse partisjonene uten å miste noe data? Tenker da med Partition magic? Den ene partisjonen med backup kan jeg flytte filene fra, men ikke den andre, har masse programmen instalert på den.. Såe, går det bra? eller en risk jeg ikke burde ta? 7098921[/snapback] Stikkord her er : BACKUP på en annen disk er nødvendig. Det kan selvfølgelig kanskje gå greit uten bakup, men jeg tar aldri sjangse på slikt selv uten å ha sikret mine data. Endret 18. oktober 2006 av MaX [NOR] Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Ok.. Problemet er bare at jeg må få lagt backupen en plass.. 100gb er ikke barebare og finne plass til.. Men ta tar jeg backup av 100gb partisjonen.. hva skjer da om det går galt? har mange programmer og spill osv instalert på den, kan jeg da starte opp maskinen uten disse filene og kegge dem tilbake senere og alt vil virke? Lenke til kommentar
MaX [NOR] Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ok.. Problemet er bare at jeg må få lagt backupen en plass.. 100gb er ikke barebare og finne plass til.. Men ta tar jeg backup av 100gb partisjonen.. hva skjer da om det går galt? har mange programmer og spill osv instalert på den, kan jeg da starte opp maskinen uten disse filene og kegge dem tilbake senere og alt vil virke? 7103306[/snapback] Ta bakup av filer du har laget selv. Alt annet du har lastet ned kan jo sikkert lastes ned på nytt. Husk å få med alle lisens filer, og koder du trenger for installering senere. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Ok.. Problemet er bare at jeg må få lagt backupen en plass.. 100gb er ikke barebare og finne plass til.. Men ta tar jeg backup av 100gb partisjonen.. hva skjer da om det går galt? har mange programmer og spill osv instalert på den, kan jeg da starte opp maskinen uten disse filene og kegge dem tilbake senere og alt vil virke? 7103306[/snapback] Ta bakup av filer du har laget selv. Alt annet du har lastet ned kan jo sikkert lastes ned på nytt. Husk å få med alle lisens filer, og koder du trenger for installering senere. 7103341[/snapback] jaoki.. Får ta å gjøre det senere har vel en 60gb ledig til backup så Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ikke glem backup av e-post filene! Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 ...og favorittene!! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Ikke glem backup av e-post filene! 7105005[/snapback] E-post filene har jeg ikke der ...og favorittene!! 7105028[/snapback] Opera ligger på systemdisken Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvis du flytter backup, så kan du slette den 50GB partition, ikke sant? Hvis den 50Gb er til høyre av den på 100GB partition kan du i det minste prøve det som du har av muligheter i Windows. Det vil si at du kan extend den partiton på 100. Det krever at ingen fil er aktiv, dvs. ingen programm som kjører. Ikke noe page file der, ingeting aktiv. Så kan du via cmd og diskpart utføre extend command. Er ikke mulig å expandre til de neste 50GB får du enkelt og greit meldning om det uten at noe blir skadet. Hvordan du utfører commando kan du lese mer om i Hjelp og støtte eller det er noen her på forum som har brukt den før, med positiv resultaer.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvis du flytter backup, så kan du slette den 50GB partition, ikke sant? Hvis den 50Gb er til høyre av den på 100GB partition kan du i det minste prøve det som du har av muligheter i Windows. Det vil si at du kan extend den partiton på 100. Det krever at ingen fil er aktiv, dvs. ingen programm som kjører. Ikke noe page file der, ingeting aktiv. Så kan du via cmd og diskpart utføre extend command. Er ikke mulig å expandre til de neste 50GB får du enkelt og greit meldning om det uten at noe blir skadet. Hvordan du utfører commando kan du lese mer om i Hjelp og støtte eller det er noen her på forum som har brukt den før, med positiv resultaer.. 7105477[/snapback] oki:) kan ta å sjekke det ut takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå