Gå til innhold

Varmespreder eller kjerne beskytter?

Hellemyr

Anbefalte innlegg

Hei!

På de fleste nye prosessorer, så er det varmesprerer, som de fleste kaller den, men er den til for å spre varmen på et større areal? eller for å beskytte prosessoren mot hardhendte typer?

Har hørt noen si at den er bare til for å beskytte?

Tror dere jeg får bedere temperatuere med å fjerne den (som jeg helt sikkert ikke kommer til å våge, siden det er lett å ødelegge den når man tar den av)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så å si umulig å knuse en prosessor med varmespreder om en ikke går inn for det. Min erfaring er at temperaturen sank noen grader ved idle og load da jeg fjernet den, men at temperaturen steg fortere når den gikk fra idle til load. Har ikke fått bekreftet om dette er tilfellet hos fler. Dette var etter jeg hadde fjernet varmesprederen på min s-754 A64.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil en slik sak i aluminium eller et annet metall fungere som en bitteliten kjøler, men når overflaten på selve cpu'en og innsiden av varmesprederen har svært dårlig kontakt fungerer den dårlig som det. De fleste som skal klokke etc bør ta av varmesprederen og få tak i en skikklig planslipt kjøler og god kjølepasta. Du får leda bort varmen mye bedre da enn med varmesprederen.

Det positive er jo at varmesprederen faktisk fungerer ganske bra for å unngå skade på kjernen. Det skal MYE til å knuse en kjerne inni varmesprederen.

Lenke til kommentar

"Ulempen" med noen av disse er at de klemmer CPU ned mot kontaktene under veldig ujevnt og foråraker dessvere mer problemer enn det de er laget for . mht Buet overflate på CPU. Jeg har måtte planslipe tre av mine Conroe CPUèr (og nye kjølere, men i mindre grad) . Her er det mye å hente opp mot flere og tyde grader reduksjon på Idle og / full load.

Fjern denne idiotiske "dingsen", men sjekk om Du har plane overflater både på CPu og Kjøler (planslipes må nok alltid til desverre).. Les egen tråd om dette på Conroe ..

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Er det ikke veldig lett å ødelegge prosessoren npr man fjerner varmesprederen?

Må man ikke stikke inn en veldg skarp kniv som en skapell eller noe mellom sprederen og cpu'en og pirke den løs, og hvist man stikker litt for langt inn så har du en ødelagt prosessor?

Lenke til kommentar
Det er så å si umulig å knuse kjernen om en ikke går inn for det når en varmespreder. Min erfaring er at temperaturen sank noen grader ved idle og load da jeg fjernet den, men at temperaturen steg fortere når den gikk fra idle til load. Har ikke fått bekreftet om dette er tilfellet hos fler. Dette var etter jeg hadde fjernet varmesprederen på min s-754 A64.

7101372[/snapback]

Ikke helt umulig :p fant noen gamle Intel CPUer i El-retur en gang, (25-100 Mhz) og knuste dem alle :p noen med hammer, noen emd stein, og noen der bare fikk jeg fjernet selve kjernen og knuste den i en skrustikke :D

Lenke til kommentar
Det er så å si umulig å knuse kjernen om en ikke går inn for det når en varmespreder. Min erfaring er at temperaturen sank noen grader ved idle og load da jeg fjernet den, men at temperaturen steg fortere når den gikk fra idle til load. Har ikke fått bekreftet om dette er tilfellet hos fler. Dette var etter jeg hadde fjernet varmesprederen på min s-754 A64.

7101372[/snapback]

Ikke helt umulig :p fant noen gamle Intel CPUer i El-retur en gang, (25-100 Mhz) og knuste dem alle :p noen med hammer, noen emd stein, og noen der bare fikk jeg fjernet selve kjernen og knuste den i en skrustikke :D

7121521[/snapback]

Ser en liten feil i innlegget mitt. "Det er så å si umulig å knuse en prosessor med varmespreder om en ikke går inn for det," skal det være. Kan vel trygt si at du gikk inn for det ;)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

7121521[/snapback]

Oi! En liten Blitz.Nerd! Tøffetøffetøff!

Lenke til kommentar
Ok.. nok om det knuse kjerne tingene, hvist cpu blir kaldere av å ta vekk varmesprederen, hvorfor er det varmespreder på den da?

7123925[/snapback]

Sikkert for å gjøre den mindre sårbar som nevnt. Stort sett blir ikke prosessoren så mye varmere av å ha varmespreder at det er noe problem, men på bærbar-prosessorer brukes det ikke og der er jo lav temperatur ganske viktig. Dessuten utsettes de ikke for samme trykk som fra festemekanismen til kjøleren på stasjonære systemer.

Lenke til kommentar

At varmesprederen "sprer varmen" er bare tull ihvertfall...

Selve kjernen er jo like stor uansett, så all varmeoverføringen mellom kjernen og IHS skjer jo på det samme arealet (arealet til kjernen). Dette varmeoverføringsarealet er jo også akkurat like stort uansett om det gjelder varmeoverføring mellom kjernen og IHS, eller kjernen og undersiden av heatsink.

Jeg vi tro IHS brukes på prosessorer av helt andre grunner, slik som:

- Beskyttelse, etterhvert som kjernene bli mindre og mindre hadde det vært lettfor uerfarne brukere å knuse dem.

- Større toleranse mot feil i montering. Produsenten kan ha kontroll over at IHS har noenlunde ok kontakt med kjernen, men de kan ikke kontrollere om kontakt mellom CPU og IHS er bra når brukeren monterer sammen ting. Når du har en IHS, så har du lit større margin å bomme på før ting går til helv... Dvs. selv om du bare har kontakt med litt av IHS'en så går det som regel greit, om enn varmt...

-Stigma

Lenke til kommentar

Den er definitivt ikke der av hensyn til bedre varmespredning. Hvis det hadde vært sant så ville man fått høyere temperatur av å fjerne den. Grunnen til at den ikke gir noen positive effekter på varmefordelinga er at den bare tilfører yttligere materiale som varmen må trenge gjennom. Selve kobberet har ganske lite varmemotstand så det er stort sett det ekstra laget med kjølepasta (på innsiden av lokket) som gjør kjølingen dårligere. Kjølepasta leder varme vesentlig dårligere enn kobber.

Lokket, som jeg liker å kalle det, er der for å gi mekanisk beskyttelse. Silisiumbrikken som ligger under lokket er svært skjør og kan knekke som en bit med tynnt og sprøtt glass.

At intel velger å kalle det for en varmespreder er nok til dels sant, men det er ganske villedende at de ikke samtidig forteller at varmen ledes lettere bort uten lokket. Altså via en prosessorkjøler med kobberbunn. AMD kaller det for "lid" eller på norsk: lokk.

Å fjerne lokket vil bedre varmeoverføringa.

Når man først har et slikt lokk så er det en fordel at det er ganske tykt slik at det sprer varmen litt før det skal gjennom det andre laget med kjølepasta og opp til prosessorkjøleren. Kjølepastaen leder som sagt varme langt dårligere enn kobber så det er en fordel å fordele varmen utover et større område før det skal gjennom det andre laget med kjølepasta.

Lenke til kommentar

Så det kokket er hovedsakelig til å beskytte og sikre mot feilmontering?

Men hvist jeg skulle fjerne det, så vil temperaturen gå ned, men med kansje 1 grade eller mindere, så det er ikke verd risken.

Utifra det jeg har hørt av dere, så forblir mit lokk, eller varmespreder på.

Takk for svar allesammen!

Lenke til kommentar
At varmesprederen "sprer varmen" er bare tull ihvertfall...

Selve kjernen er jo like stor uansett, så all varmeoverføringen mellom kjernen og IHS skjer jo på det samme arealet (arealet til kjernen). Dette varmeoverføringsarealet er jo også akkurat like stort uansett om det gjelder varmeoverføring mellom kjernen og IHS, eller kjernen og undersiden av heatsink.

-Stigma

7125397[/snapback]

Jeg kan ikke serlig mye om CPU'er, men jeg antar de gammle 939 AMD cpu'ene hadde jo ganske så liten kjerne... Om intel sine er større har jeg ikke sett grunna av at de har hele tiden hatt sine kjerner beskyttet (eller no).

Lenke til kommentar

Kjernestørrelsene kan man finne hos Sandpile.org. Noen eksempler:

AMD Athlon64-serien

193 mm² (130 nm with 1,024 KB L2 Cache)

145 mm² (130 nm with 512 KB L2 Cache)

115 mm² (90 nm with 1,024 KB L2 Cache)

84 mm² (90 nm with 512 KB L2 Cache)

199 mm² (90 nm with 1,024 KB L2 Cache DC Rev E)

147 mm² (90 nm with 512 KB L2 Cache DC Rev E)

Pentium 4-serien og Pentium D

112 mm² (0.09 µm with 1024 KB L2 Cache)

135 mm² (0.09 µm with 2048 KB L2 Cache)

206 mm² (0.09 µm with 1024 KB L2 Cache DC)

299 mm² (0.09 µm with 2048 KB L2 Cache DC)

162 mm² (65 nm with 2048 KB L2 Cache DC)

Core-serien

111 mm² (65 nm DC with 2 MB L2 Cache)

143 mm² (65 nm DC with 4 MB L2 Cache)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...