Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Halvveis ødelagt skjermkort (med screenshot)

Anbefalte innlegg

Kom ikke på noe bedre tittel, men skjermkortet mitt har blitt noenlunde ødelagt. Jeg vet ikke hva det kommer av, og garantien min gikk selvfølgelig ut for to måneder siden.

Nå ser ting slik ut, og jeg ser nesten ikke hva jeg skriver:

http://i4.photobucket.com/albums/y101/tiwar/mongo.jpg

Noen som vet om dette kan fikses, eller må jeg bare kjøpe et nytt kort? Isåfall, hvilke AGP-kort kan dere anbefale i prisklassen 1000-1500?

Endret av Traumatizer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelp. Har ikke prøvd å overklokke nei. Og det er nok ikke skjermen, siden problemet da lite trolig ville vist seg påe t screenshot. Dette problemet oppstår under oppstart/bios også, derfor er det nok ikke windows-feil eller noe med driverne. Jeg har et Sapphire Radeon 9800 PRO. Ellers inneholder pcen min MSI KT-880 Delta (hovedkort), "M-Audio Delta 44 (lydkort), Western Digital 160 GB (HD) og DDR-brikkene tror jeg er Twinmos (512). Men jeg er ganske sikker på at det er hos skjermkortet problemet ligger.

Det kortet du snakker om virker greit. Tenkte på dette, men det er GS istedenfor GF, da.

Lenke til kommentar
GF står for GeForce som er et av 2 skjermkort "leveran dører"

Nvidia har GeForce og Ati men vet ikke hva som har ati desverre.

GF står altså for GeForce 7600GS, GS vet jeg ikke hva står for men det er sikkert bra.

7099442[/snapback]

nuhvell.... GeForce er ikke en skjermkortleverandør, men en GPU-serie/skjermkortdesign levert av Nvidia (som tidligere også har lansert serier som Riva, Quadro, m.m.). Disse GPU'ene brukes av diverse skjermkortleverandører som f.eks. Asus, MSI, XFX, m.fl.

ATI (nå sammenslått med AMD) er også en mikrobrikkeprodusent som hovedsaklig produserer GPUer de også. For ikke så veldig mange år tilbake produserte ATI alle skjermkortene selv, men bruker nå modellen til nvidia og selger chips til andre produsenter på lisens.

... og BTW, det er flere enn 2 GPUleverandører (VIA, Matrox, m.fl.).

MÅTTE bare rette deg på den der, for det var HELT feil.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hei!

GS bak navnet på et skjermkort (som regel GF 7000-serien) betyr at det støtter Turbocache, det vil si at det har 256MB innebygd, men vil prøve å "kapre" 256MB til fra minnet ditt for å kunne operere med 512MB. Jeg vil anbefale deg å oppgradere systemet ditt med 512MB minne.

Har selv 1GB minne og GF 7300GS, og derfor vil jeg bare kunne benytte meg av 768MB Ram siden skjermkortet rapper 1/4.

Hilsen nerf :cool:

Lenke til kommentar

Man kan vel si at det "stjeler" Ram for å benytte seg av dette som videominne ja, og derfor blir du sittende igjen med bare 256MB Ram til annet bruk. (Hvis du har 512MB)

Jeg skal ikke si at det garantert er sånn på 7600GS, men på mitt 7300GS er det ihvertfall sånn.

Dette bør du i så fall undersøke nærmere, for å være sikker, enten hos produsenten eller forhandler.

Hilsen nerf :cool:

Lenke til kommentar

GS trenger ikke å bety det du sier, nerf.

Og at et kort låner/bruker så mye RAM som du sier, tar jeg med en klype salt. Skjermkort har innebygged RAM

GS i mitt tilfelle og på mitt kort, definerer det som et AGP kort. Altså 7800GS er for agp, og ikke PCI-E.

Traumatizer:

Se på det slikt: Nvidia > Geforce > 7800 (Feks)

ATI > Radeon > 9800pro (feks)

ATI og Nvidia er som du ser, produsenten av hver sin serie, henholdsvis Geforce til nvidia og Radeon til ATI.

Lenke til kommentar
GS trenger ikke å bety det du sier, nerf.

Og at et kort låner/bruker så mye RAM som du sier, tar jeg med en klype salt. Skjermkort har innebygged RAM

GS i mitt tilfelle og på mitt kort, definerer det som et AGP kort. Altså 7800GS er for agp, og ikke PCI-E.

Wikipedia

*redigere* Javel, det viser seg at ikke skjermkortet tar så mye som 256MB, siden den verdien som vises på f.eks. boksen til skjermkortet er INKLUDERT minnet det kaprer fra maskinen... Sorry, var nok litt på villspor der, men det fungerer fremdeles på samme måten, er ikke noe mer å si om det.

Endret av nerf
Lenke til kommentar

Her var det mye rart.. :p

Jaja.. kortet ditt er tydligvis ikke helt fornøyd. Der er de fleste enig. Det du kan gjøre selv er å forsøke med andre drivere og se om det er mye støv i viften f.eks. Blås den ren for støv, se at den går osv. Du kan selvsagt leke litt med klokkeinstillingene men det blir litt mye syns jeg.

Ellers så er det ikke slik at skjermkort tar minne fra maskinen. Kun de med integrert skjermkort og de med turbocache f.eks som noen nevnte over. Om du kjøper et rimelig kort så gå gjerne for noe med dedikert minne. Et 7600GS, som alltid har dedikert minne, vil som flere her sier sikkert dekke dine behov. Du finner ikke noe AGP kort som er bedre enn dette i den prisklassen du nevner.

Lenke til kommentar

Nok et problem, selvfølgelig.

Jeg har satt i skjermkortet og installert drivere nå, men likevel går ting ganske hakkete. F.eks. bevegelser med musen, maksimering osv. Det går ikke like glatt som det skal. Får også en slags flimring på skjermen, som ses spesielt godt på lyse ting. I tillegg bruker cpuen mange mer % av ytelsen enn før på relativt enkle oppgaver. Noen som vet hva som kan være problemet?

Edit: Lager en ny tråd om dette heller.

Endret av Traumatizer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...