Gå til innhold

Asus M2N32-SLI Deluxe Overklokking


Anbefalte innlegg

Heisan alle sammen :)

 

Jeg kan ikke finne noen andre topic'er på forumet her anngående dette her, så da tenkte jeg at jeg skulle lage en topic om overklokking av Asus M2N32-SLI Deluxe hovedkort.

 

Jeg kan først si hvilken CPU og RAM jeg har. Så skal jeg si hvilke hastigheter jeg kjører alt på.

 

CPU'en min er en AMD Athlon 64 X2 4600+ (Socket AM2, ikke 65w versjonen)

 

Rammen består av Corsair TWIN2XP2048-6400C4 (DDR2 800 MHz)

 

Ellers kan dere se hvilke hastigheter jeg kjører alt på dette bildet her:

 

Min Overklokk

 

Som dere kan se så har jeg ikke klokket CPU'en så mye, men jeg har satt rammen på 1 GHz på 4-4-4-12-2T timings. Rammen står nå på 2.4v helt stabilt. Så jeg er fornøyd med 25% overklokk på rammen :w00t:

 

Jeg klarte å få CPU'en til å kjøre på 2.75 GHz med samme hastighet på rammen osv, men jeg klarte ikke å kjøre 3DMark 2005 uten problemer. Og noen ganger slo maskinen seg bare av. Så mulig jeg hadde for lav CPU spenning på da. Hadde CPU'en på 1.6v da. Men klarte å kjøre SuperPi på 31 sek under 1M da.

 

Tempraturen på dette er helt grei, så ingenting å si noe om det.

 

Men jeg er ikke helt sikker på dette, men er det ikke lurt å ha HT Link hastigheten på 1 GHz når FSB'en er på 1 GHZ?. Jeg har HT Link'en på 1.25 GHz nå som dere kan se på bildet. Så kom med forslag på hva som kan forandres på for å få best mulig ytelse på maskinen.

 

Men poenget med denne posten er at dere som har det samme hovedkortet som jeg har kan poste her og si hvilke hastigheter dere har på CPU'en, rammen (+ timings) osv, og på hvor mye volt dere har på CPU'en og på rammen, + resultatet i SuperPi på 1M testen. Eller kort sagt alt det som trengs av info :thumbup:

 

Håper på svar med fine overklokkings resultater :D

 

Hilsen Terminator 3

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok takker for svar :D

 

Hmm, ingen svar enda :no:

7153821[/snapback]

hehe fint oppsett....

 

er helt blank på dette... håper at noen har mer peiling, og hjelper....

 

hvordan gikk du framm når du klokket (bios eller appz)

7158125[/snapback]

 

Jeg forandret på CPU / RAM hastighetene i bios'en, så har ikke prøvd via Windows enda. Men tror egentlig det er best å gjøre det via bios'en.

 

Altså jeg satte først CPU Multiplieren til 10x, så satte jeg Bus Speed'en til 250 MHz. CPU spenningen står på Auto i bios, som da er 1.4v. Og HT Link Multiplieren er på 5x men står på Auto i bios, og som da er 5x. Så da blir HT Link hastigheten Bus Speed: 250 x HT Link Multiplier: 5x. Så 250 x 5 = 1250 MHz på FSB'en (HT Link'en). Men tror egentlig det er best å ha HT Link Multiplieren på 4x slik at FSB (HT Link) hastigheten blir 1 GHz. Siden jeg vil tro at HT Link og RAM hastigheten kjører best sammen når dem er like rask begge to, altså 1 GHz på begge.

 

Og siden jeg satte Bus Speed'en til 250 MHz så viste jeg at RAM hastigheten kom til å bli 1 GHz (250 x 4), og siden jeg har sett på diverse tester av de RAM brikkene jeg har, så viste jeg også at jeg måtte sette RAM spenningen til 2.4v ved 1 GHz (4-4-4-12-2T timings).

 

Gleder meg til å teste med manuell klokking, tenker jeg prøver de samme timmingsene som på Dfi kortet.

7163060[/snapback]

 

Hmm, hvis du har samme kort som meg, da må du kjøre med DDR2 ram, og dem har ikke samme timings som de ram brikkene du hadde på ditt gamle hovedkort.

 

Men håper du får til :thumbup:

 

Men for dere som vet litt mere enn meg. Kan jeg kjøre min CPU på 2.75 GHZ med 1 / 1.25 GHz FSB / HT Link og 1 GHz på rammen?. Hvis ja, hva må jeg sette CPU spenningen på for å få det til?.

 

EDIT: Jeg tror jeg vet hva som gjør at maskinen min slår seg av eller blir veldig ustabil når jeg setter CPU hastigheten til 2.75 GHz. Jeg tror mest sannsynligvis det er tempraturen på CPU'en som gjør det, siden jeg først prøvde å sette spenningen til 1.47v (1.4v er standard), og så kjørte jeg 3DMark 2006, så gikk det en stund, så slo maskinen seg rett av. Greit, da tenkte jeg at jeg skulle prøve å sette CPU spenningen til 1.55v. Så startet jeg 3DMark 2006 igjen, så gikk det ca 5-6 sek ut i den første testen på 3DMark 2006 så slo maskinen seg av. Så tror det er CPU tempraturen som blir for høy og at maskinen da automatisk slår seg av. Og jeg kjører på den stock kjøleren som følgte med CPU'en.

 

Jeg vet at jeg bare trenger å sette CPU Multiplieren fra 10 til 11 ved 250 MHz Bus Speed for å få 2.75 GHz på CPU'en. Men vet ikke om det vil bli noen komplikasjoner på det andre ved å gjøre det.

 

Men håper noen kan svare på de spørsmålene jeg har her :D

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Satte multiplieren til 11 og satte bus speeden til ca 240. fikk en ht på 1200 eller noe så jeg satte ned til 4x, funket for.. har ikke clocket så mye, kjører stabilt på rundt 2640...

 

rotet litt med gpu`en isted, og satte kjernen opp til 704 og minne opp til 869, og fikk 6147 i 3dmark06 basic edition...

Lenke til kommentar
Satte multiplieren til 11 og satte bus speeden til ca 240. fikk en ht på 1200 eller noe så jeg satte ned til 4x, funket for.. har ikke clocket så mye, kjører stabilt på rundt 2640...

 

rotet litt med gpu`en isted, og satte kjernen opp til 704 og minne opp til 869, og fikk 6147 i 3dmark06 basic edition...

7174640[/snapback]

 

Ja det var ikke dårlig score det der :thumbup:

 

Hvilken CPU spenning kjører du på CPU'en med den hastigheten foresten?

 

Hmm, jeg mener å ha lest en plass der det sto at det ikke var noe vits i å sette HT Link hastigheten til høyere enn 1 GHz, altså at du ikke vil få noe ytelses forbedring på å ha den på høyere hastigheter enn det så lenge du har en CPU som har 1 GHz FSB. Så jeg satte min HT Link Multiplier i fra 5x (1.25 GHz HT Link) til 4x (1 GHz HT Link).

 

Jeg er sikker på at det er flere her som har dette hovedkortet, så hadde vært kjekt hvis dere også kunne ha skrevet ned deres overklokkings resultater her, hvis dere overklokker da :D

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
Satte multiplieren til 11 og satte bus speeden til ca 240. fikk en ht på 1200 eller noe så jeg satte ned til 4x, funket for.. har ikke clocket så mye, kjører stabilt på rundt 2640...

 

rotet litt med gpu`en isted, og satte kjernen opp til 704 og minne opp til 869, og fikk 6147 i 3dmark06 basic edition...

7174640[/snapback]

 

Ja det var ikke dårlig score det der :thumbup:

 

Hvilken CPU spenning kjører du på CPU'en med den hastigheten foresten?

 

Hmm, jeg mener å ha lest en plass der det sto at det ikke var noe vits i å sette HT Link hastigheten til høyere enn 1 GHz, altså at du ikke vil få noe ytelses forbedring på å ha den på høyere hastigheter enn det så lenge du har en CPU som har 1 GHz FSB. Så jeg satte min HT Link Multiplier i fra 5x (1.25 GHz HT Link) til 4x (1 GHz HT Link).

 

Jeg er sikker på at det er flere her som har dette hovedkortet, så hadde vært kjekt hvis dere også kunne ha skrevet ned deres overklokkings resultater her, hvis dere overklokker da :D

7201889[/snapback]

 

satte net ht linken, hørte et sted at det ikke var bra og ha den over 1....

har ikke så peiling på volt, spenning etc. så har ikke rotet meg til noe der....

Lenke til kommentar

Hmm, snodige greier. I går begynnte maskinen å tulle noe fælt, altså at maskinen fikk problemer med å starte Windows og ellers progammer i Windows. Så da tenkte jeg at jeg skulle finne ut av hva det var.

 

Så jeg begynnte med Ram brikkene først. Jeg fyrte opp Memtest86+ v1.65 med 1 av mine 2 brikker i. Så kjørte jeg testen i 45 min uten å finne noe feil.

 

Så tok jeg ut den første brikken og puttet jeg inn den andre brikken, og kjørte testen i ca 5-6 minutt før det kom en hel haug med røde feil meldinger. Da tenkte jeg auda, da vet jeg hva som er feilen. Og alle disse testene var kjørt med overklokking på både RAM og CPU. Senere så ringte jeg Komplett, og der fikk jeg høre det at hvis jeg skulle sende inn brikken så måtte jeg levere med begge brikkene.

 

Faen tenkte jeg, nå blir jeg uten maskin i over 1 uke :no: . men jeg var ikke fedig med å teste enda.

 

Først så tok jeg å satte alle spenningene og hastighetene til default. Og Windows og alt funket utmerket bra da. Så jeg viste med andre ord at ram brikkene funket perfekt på default speed. Siden jeg ikke hadde noen problemer i Windows da. Og Memtest86+ kjørte uten problemer også.

 

Så tok jeg å satte opp CPU hastigheten til 250 MHz og x10 Multiplier i BIOS, som da blir 2.5 GHZ på CPU'en (2.4 GHz standard), og siden jeg satte CPU hastigheten til 250 MHz så ville det bli 250 MHz x 4 på RAM brikken, som da blir 1 GHz. Altså samme hastighetene jeg har kjørt på fra første dag jeg fikk maskinen.

 

Og på 1 GHz så kunne jeg ikke kjøre RAM spenningen på Auto eller på 1.8v i bios, jeg må nok en del høyere da, så jeg begynnte på en spenning og satte den opp etterhvert som jeg fant ut at maskinen ikke ville starte med de og de spenningene. På 2.1v fikk jeg ikke startet maskinen ved 1 GHz på RAM'en, så tok jeg spenningen til 2.2v og ingenting skjedde der heller. Da satte jeg spenningen til 2.3v, og da startet maskinen og jeg kunne starte opp Memtest86+. men det samme skjedde, jeg fikk en hel haug med røde feil meldinger som da tydet på at noe var galt med rammen.

 

Neste forsøk satte jeg spenningen til 2.4v som jeg hadde hatt den på tidligere, og så startet jeg Memtest86+ igjen, men nå gikk det ca 10-12 minutt før jeg fikk mange røde feil meldinger igjen. Så jeg hadde ikke noen forhåpninger om at rammen skulle funke.

 

Men som siste forsøk satte jeg ram spenningen til 2.325v. Så startet jeg Memtest86+ igjen. Så lot jeg den stå å gå i 1 time og 15 minutt, og det som overasket meg her at det var 0 feil på rammen da. Memtest86+ hadde da kjørt 2 runder (2 Pass'es).

 

Jaja tenkte jeg, får håpe at det funker der da, og det har det. Har ikke hatt en eneste feil etter at jeg satt ram spenningen i fra 2.4v til 2.325v.

 

Og etter disse testene så kjørte jeg begge brikkene sammen i Memtest86+ en stund med 2.325v, og alt funket perfekt da.

 

Ganske snodig at maskinen bare kan slutte å funke på ram spenningen jeg har kjørt på i flere uker uten noen feil :thumbdown: . Så måtte sette den til 2.325v for å få maskinen til å funke bra igjen.

 

Ble en liten historie her, men ikke noe galt i å fortelle hva som skjedde :tease:

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Foresten, hva som er best med tanke på spill ytelse av disse instillingene?:

 

Instilling 1:

 

CPU Speed. 2.64 GHz

RAM Speed: 880 MHz

HT Link (FSB): 1.1 GHz

 

Instilling 2:

 

CPU Speed: 2.5 GHz

RAM Speed: 1 GHz

HT Link (FSB): 1 GHz

 

Akkurat nå kjører jeg på Instilling 1, og tror at det vil være best med tanke på ytelse.

Lenke til kommentar
Foresten, hva som er best med tanke på spill ytelse av disse instillingene?:

 

Instilling 1:

 

CPU Speed. 2.64 GHz

RAM Speed: 880 MHz

HT Link (FSB): 1.1 GHz

 

Instilling 2:

 

CPU Speed: 2.5 GHz

RAM Speed: 1 GHz

HT Link (FSB): 1 GHz

 

Akkurat nå kjører jeg på Instilling 1, og tror at det vil være best med tanke på ytelse.

7274530[/snapback]

 

tror jeg ville gått for den samme (innstilling 1)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg kjøpt en ny CPU-kjøler, som da er en Thermaltake Big Typhoon VX 120.

 

Jeg har også kjøpt en ny strømforsyning som da er en Enermax Liberty 620W.

 

Og siden jeg fikk dette, så kunne jeg tyne mere ut av maskinen min :w00t: .

 

Dere kan se hva jeg klarer å få ut av maskinen her: Min Nye Overklokk

 

Ja, Minne hastigheten viser 469.3 MHz, men siden det er DDR2 brikke så vil det selvfølgelig bli 938,6 MHz (Skal være 940 MHz for å være helt nøyaktig)

 

RAM spenningen står fortsatt på 2.3v. Og er fjell stabil der.

 

Jeg hadde CPU hastigheten på 2860 MHz, men da kræsjet maskinen, så er ikke sikker på om det var for lite volt på CPU'en eller på RAM'en da. Men mulig CPU'en ikke klarer høyere hastigheter enn 2850 MHz (2.85 GHz)

 

I hvertfall, jeg håper jeg kan klare å få 3 GHz med denne CPU'en :D , men vet at noen sorter av samme CPU som jeg har ikke klarer det.

 

Håper på flere svar her i denne topic'en etterhvert :thumbup:

 

Hilsen Terminator 3

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
når jeg kommer over 2,5 så skifter cpuen navn til 5000+ , så det ikke gjorde det på din...

 

hmmm.... rart....

7394497[/snapback]

 

Hvor viser den det?

 

Den viser 4600+ for meg uansett i CPU-Z.

 

Foresten, jeg kjørte opp CPU spenningen litt, og vips så kjører jeg maskinen på 2860 MHz (2.86 GHz) helt stabilt.

 

UPDATE: Fikk en kræsj på maskinen min på 2860 MHz selv med høyere spenning, så den var ikke stabil der alikavel. Så satte den tilbake til 2805 MHz, der jeg vet at den er helt stabil, siden jeg har hatt flere programmer kjøranes på over natten.

 

Og ja, i Everest Ultimate Edition, så viser den CPU'en min som en 5400+ når jeg har CPU'en på 2805 MHz.

 

Her er foresten en ytelsettest av maskinen min som jeg tok i Everest Ultimate Edition: Ytelses Rapport Over Datamaskinen (HTML Fil)

 

Hva synes dere om den rapporten?

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
når jeg kommer over 2,5 så skifter cpuen navn til 5000+ , så det ikke gjorde det på din...

 

hmmm.... rart....

7394497[/snapback]

 

Hvor viser den det?

 

Den viser 4600+ for meg uansett i CPU-Z.

 

Foresten, jeg kjørte opp CPU spenningen litt, og vips så kjører jeg maskinen på 2860 MHz (2.86 GHz) helt stabilt.

 

Og ja, i Everest Ultimate Edition, så viser den CPU'en min som en 5400+ når jeg har CPU'en på 2805 MHz.

 

Her er foresten en ytelsettest av maskinen min som jeg tok i Everest Ultimate Edition: Ytelses Rapport Over Datamaskinen (HTML Fil)

 

Hva synes dere om den rapporten?

7394583[/snapback]

 

i cpu-z...

kan da ikke være så sunt å kjøre cpuen så hardt...

Lenke til kommentar
når jeg kommer over 2,5 så skifter cpuen navn til 5000+ , så det ikke gjorde det på din...

 

hmmm.... rart....

7394497[/snapback]

 

Hvor viser den det?

 

Den viser 4600+ for meg uansett i CPU-Z.

 

Foresten, jeg kjørte opp CPU spenningen litt, og vips så kjører jeg maskinen på 2860 MHz (2.86 GHz) helt stabilt.

 

Og ja, i Everest Ultimate Edition, så viser den CPU'en min som en 5400+ når jeg har CPU'en på 2805 MHz.

 

Her er foresten en ytelsettest av maskinen min som jeg tok i Everest Ultimate Edition: Ytelses Rapport Over Datamaskinen (HTML Fil)

 

Hva synes dere om den rapporten?

7394583[/snapback]

 

i cpu-z...

kan da ikke være så sunt å kjøre cpuen så hardt...

7394688[/snapback]

 

Hehe, jeg tror faktisk jeg har nådd maks overklokk på denne CPU'en på det hovedkortet jeg har.

 

Men tempraturen er kjempe fin, så ingen problem der. Så regner med at CPU'en vil fungere ganske bra da også :)

Lenke til kommentar
gjorde du ingen andre ting....?

htlinken er jo ganske høy da, burde ikke den være på rundt 1000?

7394756[/snapback]

 

Etter det jeg vet så har jeg ikke gjort noe annet.

 

Men ja, HT Link'en skal egentlig stå på rundt 1 GHz, så skal forandre på den til det neste gang jeg rebooter.

 

EDIT: Jeg oppdaterte min tidligere post om CPU hastigheten min.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
gjorde du ingen andre ting....?

htlinken er jo ganske høy da, burde ikke den være på rundt 1000?

7394756[/snapback]

Den bør jo være det.

 

Hvis du setter HT multiplier ett hakk ned tror jeg du vil komme lengre. 2805Mhz hørtes ikke så ekstremt mye ut, så jeg tror det er den HT frekvensen som stopper deg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...