exess15 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Ok, jeg har veldig lite peilig på å lage hjemmesider og webdesign osv.. Men jeg har laget webdesign i Photoshop, skal nå "kode" det i Dreamwaver mx2004. Problemet mitt er egentlig hvordan jeg kan skrive i webdesignet. Jeg har jo laget steder hvor det skal skrives foreksempel nyheter. Men hvordan lager jeg slik at jeg kan skrive her? /Jan Tore Lenke til kommentar
Dustwave Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 du må splitte opp bildefila i mindre bilder for å så kode dem sammen, dette er en teknikk som kalles "slicing", søk gjerne etter det på google og les om det. Hele greia er at du må dele opp bildefila og skrive koden for at siden kan vises slik bildefila sier. Det er først da du kan begynne å legge på tekst og lignende Lenke til kommentar
exess15 Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 har slicet opp ikonene og åpnet alt det der i dreamweaver. Men har ikke noe peiling på koder osv. trodde man kunne gjøre dette grafisk, altså ikke skrive kodene. /Jan Tore Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Lær på htmldog: http://www.htmldog.com Tar du deg 5-6 timer får du lest alt Lenke til kommentar
exess15 Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 ingen mulig for å gjøre det visuelt?;S /Jan Tore Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 ingen mulig for å gjøre det visuelt?;S 7099215[/snapback] Selfølgelig. Men alt er mye enklere, og blir bedre og mer riktig vis du skriver html/css for hånd. Lenke til kommentar
exess15 Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Noen gode guider på norsk? Og må man kunne alle kodene utenat?:S /Jan Tore - oppgitt:P Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Når du først begynner er kodene lette å lære seg Er dessverre ikke mange guider på norsk. Jeg vet ikke om noen i alle fall... Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Verdensvevprosjektet WDS gutta holder på med kommer sikkert med en om noen måneder. I mens kan du bruke http://www.htmldog.com Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har også planer om å oversette den, men det kan jo ta litt tid Lenke til kommentar
exess15 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Dog html guiden sier ingenting om hvordan man skriver på webdesignet:S Hørte noe om at man må gjøre webdesignet til bakgrunn før man kunne skrive på det... /Jan Tore Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Dog html guiden sier ingenting om hvordan man skriver på webdesignet:SHørte noe om at man må gjøre webdesignet til bakgrunn før man kunne skrive på det... /Jan Tore 7106259[/snapback] Vis du mener at man skal lage et bilde av hele designet og sette det som bakgrunn er det helt feil. Her er litt html kode som kanskje kan forklare deg litt mer. <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <html> <head> <title>Sidens tittel</title> <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css"><!-- Her er link til CSS filen --> </head> <div id="content"> <h1>Webområdes tittel</h1> <ul id="meny"> <li><a href="index.php">Forside</a></li> <li><a href="info.php">Info</a></li> <li><a href="bilder.php">Bilder</a></li> <li><a href="gjestebok.php">Forum</a></li> </ul> <div id="innhold"> <h2>Artikkelens tittel</h2> <p id="ingress">Her skriver du ingressen.</p> <p>artikkel teksten</p> </div> </body> </html> Alt designet gjør jeg med CSS filen. Som å bestemme hvilke bakgrunnsbilder som skal hvor. Tar du deg bare tid til å forstå det som står på HTMLdog.com skjønner du nok hvordan du skal gjøre det. Endret 19. oktober 2006 av JonT Lenke til kommentar
exess15 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) problemet mitt er jo ikke hvordan jeg skriver med hml kodene osv.... Men hvordanfår teksten "oppå" webdesignet på de plassene som jeg har laget for teksten. Webdesignet er slicet opp og lagt inn i DW. Mulig et bare er jeg som er helt tett i nøtta, eller er det noe som jeg faktisk ikke har fått med meg? Endret 19. oktober 2006 av exess15 Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Vis du har laget designet i Dreamweaver kan du vel bare kopiere/skrive teksten direkte inn i WYSIWYG editoren. Lenke til kommentar
Prebus80 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ok, jeg har veldig lite peilig på å lage hjemmesider og webdesign osv.. Men jeg har laget webdesign i Photoshop, skal nå "kode" det i Dreamwaver mx2004. Problemet mitt er egentlig hvordan jeg kan skrive i webdesignet. Jeg har jo laget steder hvor det skal skrives foreksempel nyheter. Men hvordan lager jeg slik at jeg kan skrive her? /Jan Tore 7098625[/snapback] Her er et norsk html kurs på web. http://www.hvl.no/html/ RB Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Her er et norsk html kurs på web. http://www.hvl.no/html/ 7107413[/snapback] Kanskje litt utgått? Det er lurt å plassere innholdet på en internettside i en tabell (eller flere tabeller). Da får du et "usynlig" rutenett som gjør at du lettere kan plassere innholdet på siden der du vil ha det. EDIT: Flere andre feil også. HTMLdog.com er helt klart å anbefale. Endret 19. oktober 2006 av JonT Lenke til kommentar
exess15 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Designet er laget i Photoshop, slicet og lagt inn i Dreamweaver. Nå vil jeg ha tekst der det skal vært på designet. Hvordan? Må html til her? I tilfelle hvor står det hvordan eller kan noen her forklare? Takk /Jan Tore Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Her er et norsk html kurs på web. http://www.hvl.no/html/ 7107413[/snapback] Kanskje litt utgått? 7107439[/snapback] Send meg en e-post dersom du kan flere spesialtegn! [email protected] Endret 19. oktober 2006 av Runar Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Må bare linke til denne jeg nå... Dersom du er ute etter å lage webside uten innsats leier du en designer/utvikler Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Send meg en e-post dersom du kan flere spesialtegn! [email protected] 7107972[/snapback] Var det denne du lette etter? http://www.thesauruslex.com/typo/eng/enghtml.htm Men hva har det med saken å gjøre. Siden din er helt utdatert. Den anbefaler bruk av tabeller til design, sier ingenting om CSS. Bruker frames. Og sier man skal bruke noen elementer og antributter til andre ting enn de er tenkt til. F.eks. skal alt="tittel" i img elemente ikke brukes til tittel, men alternativ tekst. Til tittel har man tittle antributten som man kan bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå