imfrommanndame Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Hei Jeg har - i likhet med andre - blitt irritert over støyen som kommer fra min strømforsyning, en Thermaltake Silent Purepower 680W. Er det mulig å skifte vifter på denne, slik at den støyer mindre? Jeg vet at garantien ryker da, men jeg begynner å bli drittlei av den! Ikke har jeg gryn til å skifte strømforsyning heller. Noen om kan hjelpe meg? --- Endret 18. oktober 2006 av eguliano Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Denne PSUen har jo to vifter, en i hver ende. Det er lite effektivt. Jeg har lest at effektiviteten til 2 vifter i serie gir en økning på faktor 1.3 i forhold til en vifte. To vifter i paralell vil gi bortimot 2.0. Hvis du kobler ut den bakerste viften (den du ser på baksiden av kabinettet), så skulle du altså bare miste litt kjøleeffekt. Du må også dekke over åpningene som sitter ved siden av viften bak, ellers så vil luften strømme ut der også. Den mest ideelle vifteløsningen som jeg har funnet er en stor 12cm (eller aller helst 14cm) vifte som er montert på undersiden av PSUen. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 På denne trekker begge viftene den varme lufta ut. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Men kan noen svare på spørsmålet mitt? Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Vær så snill??!! Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Vær så snill??!! 7107420[/snapback] I utgangspunktet er jo dette en stille powersupply, 17 dbA. Hvis du mener den bråker mer nå enn når den var ny, dvs. viftene er slitt eller lagrene er tørre, kan de begynne å bråke. Det finnes jo masse STILLE 80*25 mm vifter å få kjøpt, f.eks: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=8412N2GLE&mcat=c358 Vær oppmerksom på at denne her går nesten ikke rundt engang. Den viften som er innerst, er temperaturstyrt og har et høyere (max ?) turtall, 3000 mot 2000 for den ytterste. Hvis du ikke har så mye last, dvs 2* 1950xtx i Sli, 10 harddisker og en 5 ghz Prescott, kan du prøve følgende: 1. Koble ut den innerste viften, mål temperatur økningen på luften som kommer ut. Dette bør gi kanskje 1-2 dB mindre støy. 2. Flytt ytterste vifte inn til innerste plass, pass på å montere den i gummifester om dettte ikke er gjort allerede. Gir kanskje 1 dB til. NB! Viften bør ikke kobles til temperaturstyringen, men heller til den originale uttaket. Du bør stenge igjen luft utløp slik at du får mest mulig kjøleeffekt av luften slik det sies over her. 3. Kjøp en ekstremt stille 80*80*25 vifte og monter i gummifester. 4. Kjøp en supply uten vifter. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Tusen takk. Kanskje jeg tar #3 Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg skifta vifte på min Sunbeeam 550 w,lett det,men når jeg starta opp sa det pang poff og en lyd til,så jeg anbefaler ikke å bytte! Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det endte med ny psu for min del!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Vær så snill??!! 7107420[/snapback] I utgangspunktet er jo dette en stille powersupply, 17 dbA. 7107767[/snapback] Bullshit =) Thermaltakes oppgitte støynivå er bare oppspinn. Lenke til kommentar
BalleKnalle Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Må si meg enig der... Heller 30-40dBA (om ikke høyere) enn 17. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Er det viftene som støyer, eller er det innmaten? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Thermaltake er kjent for å overdrive (underdrive?) støy-svakheten på alle sine produkter som genererer støy. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Jeg har selv byttet vifte på min strømforsyning. Den har surret i over 7 mnd nå, uten noen problemer. Ikke er det så vanskelig heller. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Fett! Jeg ser hva jeg gjør! Først må jeg kjøpe viftene:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå