Gå til innhold

Hvem har vikeplikt her?


Sharp

Anbefalte innlegg

Her er flyfoto av et kryss på Nardo i Trondheim:

flyfoto.jpg

 

Det jeg lurer på er hva som skjer når jeg sykler langs den røde tråden og en bil kjører langs den blå.

 

Har skissert opp en forenklet utgave av krysset:

 

vikeplikt.GIF

 

Her sykler S over fotgjengerfeltet, og bil B svinger til høyre i krysset.

 

Hvem har vikeplikt?

 

I utgangspunktet har jo syklisten det, siden han krysser veien. Er jo ikke lov å sykle over fotgjengerfelt.

 

Men i trafikkreglene §7 står det:

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

 

4. ....... Kjørende som som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

 

Gjelder denne reglen her, eller er ikke fotgjengerovergangen i selve veikrysset siden den ligger noen meter etter bilen har svingt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener syklisten har vikeplikt. Men dersom syklisten går av sykkelen har den kjørende vikeplikt.

 

Dessuten er det fortauskant der, så uansett får syklisten vikeplikt dersom han/hun vil sykle ut i veien og over fotgjengerfeltet.

7098347[/snapback]

Det var det jeg trodde også...

 

Har fortauskanten noe å si hvis syklisten går av sykkelen?

Endret av morra
Lenke til kommentar

Hvis en utkjørsel krysser en sykkelvei, har trafikken på utkjørselen vikeplikt for syklistene. Er det derimot en vanlig vei, har syklistene vikeplikt.

 

Tegn på at det er en vanlig vei: Veien er åpen for alminnelig ferdsel, eget veinavn, kantlinje/fortau i hovedveien tar av inn sideveien.

 

Tegn på at det er utkjørsel: Veien er privat eiet og vedlikeholdt, veien er blindvei og har ikke trafikk annet enn til få boliger, bensinstasjon, foretningsbygg e.l., veien er liten, smal og framstår visuelt som utkjøring fra området. Kantlinje eller fortauskant må passeres for den som kjører ut fra veien/utkjørselen.

Lenke til kommentar
Du skal gå av sykkelen hvis du skal over gangfeltet.

 

Ja, han som svinger inn skal også passe på at gale folk ikke fyker i bilen hans. Aldri bare dra over et gangfelt på sykkel, du vet aldri om du han som sitter i bilen ser det eller ikke.

7098504[/snapback]

på trafikalt sa de at man ikke trengte å gå av sykkelen.

 

Er jo bare teit, bilen burde ha vikeplikt uansett i den situasjonen..

Lenke til kommentar
Du skal gå av sykkelen hvis du skal over gangfeltet.

 

Ja, han som svinger inn skal også passe på at gale folk ikke fyker i bilen hans. Aldri bare dra over et gangfelt på sykkel, du vet aldri om du han som sitter i bilen ser det eller ikke.

7098504[/snapback]

på trafikalt sa de at man ikke trengte å gå av sykkelen.

 

Er jo bare teit, bilen burde ha vikeplikt uansett i den situasjonen..

7099400[/snapback]

 

 

Tenker mer på sikkerheten til sykkleren, ikke alltid lurt å kjøre over veien selv om du vet at du har retten på din side, men ikke bilføreren. Derfor: Lei sykkelen over, så folk får tid til å se deg.

 

Er det greit å bli påkjørt/lam for å vise at du hadde forkjørsrett? Samme gjelder det fine ordtaket: "Forkjørsrett er ikke påkjøringsrett"

 

Ja, bilførere burde også lære seg visse regler.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som jeg har klart å formulere meg godt nok

 

Nytt tilfelle:

 

vikeplikt1.gif

 

Her er bilen den røde streken som svinger til høyre.

 

Alle er enige at han har vikeplikt for den blå syklisten?

 

Hva med den grønne syklisten? Har den røde bilen vikeplikt for den?

 

Hva om den grønne streken er en fotgjenger. Har billisten vikeplikt for den?

 

 

Jeg mener nå det er ganske klart at billisten har vikeplikt. Med fare for å gjenta meg selv, henviser jeg til §7 igjen:

§ 7. Vikeplikt

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

 

4. ....... Kjørende som som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

 

Utsnittet er det som har med syklister å gjøre, er hentet fra her.

 

Husker selv vi hadde om denne situasjonen på teorien til MC-lappen, og da svarte jeg, som alle de andre, feil. Vi mente at det var kun hvis det var fotgjengerovergang at en hadde vikeplikt. Men det stemmer altså ikke.

 

Så hva med tilfellet ved Nardosenteret? Alle like enige enda at syklisten må trille over? Jeg vet ikke, derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Jeg stopper nesten aldri for syklister som står på sykkelen og "vil" over et gangfelt.

 

"På hjul er du kjørende" bruker vegvesenet og politiet. Ville du stoppet dersom en personbil skulle over et fotgjengerfelt?

7100337[/snapback]

 

Så hvis jeg kommer syklende, og har øyekontakt med deg, og ser at du bremser ned:

 

Vil du jeg skal gå av syklen slik at du må vente, eller er det greit om jeg smetter over fotgjengerfeltet?

 

Problemet er jo de som sykler over i stor fart uten å se etter om bilistene i det hele tatt har sett en.

Lenke til kommentar
Jeg stopper nesten aldri for syklister som står på sykkelen og "vil" over et gangfelt.

 

"På hjul er du kjørende" bruker vegvesenet og politiet. Ville du stoppet dersom en personbil skulle over et fotgjengerfelt?

7100337[/snapback]

 

Vil du jeg skal gå av syklen slik at du må vente, eller er det greit om jeg smetter over fotgjengerfeltet?

 

7100390[/snapback]

 

 

Tuller du? Du skal ikke "smette" over et forgjengerfelt...

 

Edit: Tok vekk første del av sitatet, arr... Men det er ikke å smette over hvis han bremser ned, da bremser han ned og han har sett det, da skal du dra over... Har motsatt side sett deg?

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Vil du jeg skal gå av syklen slik at du må vente, eller er det greit om jeg smetter over fotgjengerfeltet?

7100390[/snapback]

Går du av sykkelen MÅ jeg vente/vike, nettopp fordi du er en fotjgenger som jeg har vikeplikt for. Men du er "kjørende" har jeg ikke vikeplikt for deg når du skal over fortauskanten og ut i veien.

 

*edit: mener nå iallefall jeg. Men likevel kjører jeg ikke på syklister som plutselig smetter ut i veien...

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Vil du jeg skal gå av syklen slik at du må vente, eller er det greit om jeg smetter over fotgjengerfeltet?

7100390[/snapback]

Går du av sykkelen MÅ jeg vente/vike, nettopp fordi du er en fotjgenger som jeg har vikeplikt for. Men du er "kjørende" har jeg ikke vikeplikt for deg når du skal over fortauskanten og ut i veien.

 

*edit: mener nå iallefall jeg. Men likevel kjører jeg ikke på syklister som plutselig smetter ut i veien...

7101452[/snapback]

 

Jeg prøver hvertfall inrette meg slik i trafikken slik at kjøringen blir mest smidig for alle som ferdes der. Hverken syklisten eller billisten er tjent med at man triller over fotgjengerfeltet, selv om det er det som er "korrekt" å gjøre.

 

Brukte kanskje et litt feil ord når jeg sa at jeg smetter over :blush: Mener såklart at man skal bremse ned og stoppe opp hvis billisten ikke føler for å stoppe.

 

Syns forøvrig det er litt irriterende med billister som absolutt skal stoppe opp for meg, selv om jeg bremser opp i god tid og viser at jeg vil vente. Vil jo ikke hindre trafikken unødig. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...