Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser med uregelmessige mellomrom

Anbefalte innlegg

Kabinett: Cooler Master STC-T01

Strømforsyning: OCZ 520w ModStream

Hovedkort: DFI nF4 Ultra-D

Prosessor: AMD 64 3700+ Boxed

Minne: OCZ4002048ELDCE-K står det utenpå klistrelappene. OCZ PC3200 400Mhz 2x1024MB Dual Channel Platinum Edition om jeg husker riktig.

Grafikkort: Point of View 7800GT

Harddisk (1): Seagate 200GB S-ATA (ST3200822AS i enhetsbehandling)

Harddisk (2): Seagate 250GB S-ATA (ST3250823AS)

Harddisk (3): Seagate 250GB S-ATA (ST3250824AS)

Optiske drev (1): ASUS CRW-1610A

Optiske drev (2): Memorex DVD-leser

Optiske drev (3): NEC ND-3550A

Tastatur: Keytronic KT-1000

Mus: Razer Copperhead

Bygget selv. Ikke overklokket.

Har problemer med at maskinen fryser. Lyden stopper enten eller så blir samme delen spilt om og om igjen. Tar jeg ut musa og setter den inn "skrur den seg ikke på". Ellers lyser den jo blått hele tiden. Dette kan skje både i spill (F.E.A.R. Combat, Battlefield 2, Counter-Strike 1.6) eller når jeg skriver på MSN, IRC. Har ikke funnet noe som går igjen. Om jeg starter om igjen fryser den gjerne med engang, i BIOS Setup (det tyder vel kanskje på at det ikke ligger i Windows?), Checkdisk, Windows Login osv. Så om den kræsjer er det ofte lurt å vente et par minutter virker det som.

Har lagt inn Windows XP på nytt etter at fila \Windows\System32\Config\System eller noe i den duren ble ødelagt på grunn av nettopp et slikt kræsj. Har ikke system speaker, men det er noe jeg er ganske sikker på at er en speaker som sitter på hovedkortet.

Prøvde å skifte RAM nå i dag, bruker 2stk Spacewalker på 128MB nå og opplevde et kræsj med for to-tre timer. Temperaturene som jeg leser av i nVidia Monitor overskrider sjelden 40C, men grafikkortet går noen ganger opp i mot 50C etter mye aktivitet. Ser ut til å være greie "rails" også.

Er ikke helt sikker på når det startet, men før juni/juli hadde jeg ikke denne musa, kabinettet eller den 3. harddisken (som er litt vanskelig å ta ut siden jeg har windows på den nå). Maskinen hadde gått helt fint siden mars før jeg kjøpte de nye delene ihvertfall, men det tok kanskje en måned før den begynte å kræsje så er ikke sikker på om det de nye delene sin feil. Er også litt vanskelig å prøve uten den harddisken siden jeg har operativsystem på den. Har Linux LiveCD-er da, så hvis det finnes noe sånn stresstest-program for Linux kunne jeg kanskje prøvd det. Om det finnes noe program for å teste harddisken er det også kjekt. Lastet ned Seagate Disktools eller noe i den duren, men klarte ikke å finne noe med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde visst siste skjermkortdriver (91.47). Driveren til musa er den siste jeg fant på www.razorzone.com og driverene til hovedkortet og det som følger med der er det som lå på CD-en. Skal se om det finnes nyere drivere til det etterpå. Men iom. at maskinen frøys i BIOS Setup så burde kanskje ikke drivere være så relevant? Operativsystem har vel ikke blitt lastet inn så tidlig?

Lenke til kommentar

Hmm...går det an også ^^ Tenkte USB-greier var så standard jeg så. Skal jeg prøve med gamlemusa mi igjen. Så ser jeg på firmware eller hva det heter til BIOS-en etterpå kanskje hvis det ikke funker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...