the_masked_cow Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 er det mulig å få en vifte til å gå i motsatt retning? jeg kjøpte 2 vifter men det viser seg at du kun kan monteres en vei, og da blåser de også feil vei Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 er det mulig å få en vifte til å gå i motsatt retning? jeg kjøpte 2 vifter men det viser seg at du kun kan monteres en vei, og da blåser de også feil vei 7097943[/snapback] Bytt om ledningene... Lenke til kommentar
the_masked_cow Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 er det mulig å få en vifte til å gå i motsatt retning? jeg kjøpte 2 vifter men det viser seg at du kun kan monteres en vei, og da blåser de også feil vei 7097943[/snapback] Bytt om ledningene... 7097965[/snapback] det er tre ledninger, og jeg er redd for å feilkoble ledningene Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Den som er i midten i en sånn vanlig trepinskontakt skal du la være, og så bytte om på de andre. Lenke til kommentar
the_masked_cow Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 er det mulig å få en vifte til å gå i motsatt retning? jeg kjøpte 2 vifter men det viser seg at du kun kan monteres en vei, og da blåser de også feil vei 7097943[/snapback] Bytt om ledningene... 7097965[/snapback] det er tre ledninger, og jeg er redd for å feilkoble ledningene 7097981[/snapback] genialt takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Den som er i midten i en sånn vanlig trepinskontakt skal du la være, og så bytte om på de andre. 7098039[/snapback] Det kan da ikke stemme? På en 3-pins kontakt er det pluss (12v), minus(jord).. og sensor. Disse er farget rød, svart, gul (normalt). Bytter man pluss/minus skulle det i *teorien* føre til at vifta går motsatt vei. Dette dersom strøm går rett til viftemotor. I motsatt tilfelle kan en kortslutning bli resultatet. I beste fall ryker da vifte og viftekontakt.. (Jeg snakker av egen erfaring her.. vifte på skjermkort(.. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Oi, stemmer vist det. Er noen vifte her som bare går på to av pinnene (direkte fra PSU), og den ene av de er koblet til i midten. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Sà vidt meg bekjent sà fungerer ikke viften hvis du snur polariteten, har selv testet det flere ganger, men ender opp med à fysisk snu vifta. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 En vifte fungerer vel kun optimalt i en retning!?! Vil vel ikke få noen effekt hvis rotorretningen byttes? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Viftebladene pleier å være utformet for å dra luft EN retning ja. Ville IKKE anbefale å prøve å reversere dem. Lenke til kommentar
spamkua Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Er nok ikke så gunstig å snu strømmen nei, og er det Arctic Cooling viftene du har går det vist ikke uansett. Det er en skam at de ikke har laget tilsvarende vifter til å suge inn i kabinettet! For viftene er helt geniale... Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Tror du at å bytte strømledningene andre veien vil føre til at vifta går andre veien Går videospillere og dvd spillere feil vei viss du snur kontakten i veggen? Lenke til kommentar
Strepto91 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Tror du at å bytte strømledningene andre veien vil føre til at vifta går andre veien Går videospillere og dvd spillere feil vei viss du snur kontakten i veggen? 7107164[/snapback] Jeg har sett mange simple motorer, til ei vifte i Donald og sånn som går baklengs vist du "snur" strømmen... Kansje det er sånn du spoler til bake på video spillere Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Tror du at å bytte strømledningene andre veien vil føre til at vifta går andre veien Går videospillere og dvd spillere feil vei viss du snur kontakten i veggen? 7107164[/snapback] Jeg har sett mange simple motorer, til ei vifte i Donald og sånn som går baklengs vist du "snur" strømmen... Kansje det er sånn du spoler til bake på video spillere 7107200[/snapback] Det er veksel strøm, det betyr at strømmen går fram og tilbake konstant mange ganger i sekunde... det vill si at når du snur strøminntaket så er strømen 100% likens... + som er energi kilden og minus som er jording, kan ikke snus... du får ikke energi fra minus eller jordinga de. Viss du kunne ha gjort det. Hadde vi alle sammen hatt evig med batteristrøm i ett bateri. For da hadde strømmen snud. Men slik er ikke vår verden. Endret 19. oktober 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 VikinGz: Nå må vi ikke blande likestrøm og vekselstrøm.... Lenke til kommentar
fraber Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Når det gjelder Dc så går elektronene fra - til +. Det har vel og med magnitiseringen av magnetene i selve viften og at den ikke går andre veien.(Gjelder ikke AC) Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Motorene i PC-vifter er børsteløse DC-motorer. Snur du spenningen på dem så skjer det akkurat ingenting. I tillegg så vil det som nevnt fungere utrolig dårlig siden viftebladene er tilpasset å blåse en vei. Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Vis du bare snurr dreie retningen på den vil du få dårlig effekt det er jo laget for å ta mye luft den veien den orginalt spinner. Nei skal du gjøre det må du snu hele vifta for maks effekt Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hva slags vifter er det snakk om? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Har du vurdert å bare lime på viften andre veien?.... smeltelim er perfekt til slik, lett å fjerne senere er det også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå