Gå til innhold

lovlig å laste ned XP Home?

Anbefalte innlegg

Jeg har serie-nummer til XP Home, som jeg ikke bruker og har tenkt til å gi den bort til en jeg kjenner. Problemet er at det ikke fulgte med noen CD med XP når jeg fikk maskinen.

Er det lovlig å laste ned XP Home om man har betalt lisens til MS?

Vil lisensen funke på andre PC'er? Lisensen har aldri vært brukt på noen PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jo slikt med musikk på nettet at man kan laste ned musikken hvis man har den på lovlig cd.

Mvh Erling

7097939[/snapback]

Den var ny. Har du en kilde på dette?

7097948[/snapback]

Det høres jo det ganske riktig ut. Om PC'en din blir konfiskert og sjekket... og du kan vise at du har alle MP3 låtene dine på CD'er så er man nok på den trygge siden.

Lenke til kommentar
Er jo slikt med musikk på nettet at man kan laste ned musikken hvis man har den på lovlig cd.

Mvh Erling

7097939[/snapback]

Den var ny. Har du en kilde på dette?

7097948[/snapback]

Jeg leste det på internett en plass og har hørt av flere at det skal være lov, men noen sikre kilder har jeg desverre ikke.

Mvh Erling

Lenke til kommentar

Ja, det er lovlig å laste ned selve programvaren så lenge en eier og har betalt for en gyldig lisens til det formålet man skal bruke det til.

Men akkurat her er det flere sider av saken.

Og den andre siden er: OEM versjon av XP er kun lovlig på den maskinen den ble solgt sammen med/første maskinen den ble installert på. Derav kan den ikke skifte eier med mindre maskinen følger med.

Så du kan laste ned Windows XP på lovlig vis, men du har ikke lov til å selge OEM videre med mindre maskinen følger med.

Lenke til kommentar
Så du kan laste ned Windows XP på lovlig vis.

7098052[/snapback]

Hvor kan man laste ned Windows XP på lovlig vis? Mener du torrents?

7098386[/snapback]

Ja gjerne det. Torrents er ikke ulovlige pr definisjon, bare hva de blir brukt til.

Eller kopier av naboen, kamerat osv..

Lenke til kommentar
Ja, det er lovlig å laste ned selve programvaren så lenge en eier og har betalt for en gyldig lisens til det formålet man skal bruke det til.

Og den andre siden er: OEM versjon av XP er kun lovlig på den maskinen den ble solgt sammen med/første maskinen den ble installert på. Derav kan den ikke skifte eier med mindre maskinen følger med.

Så du kan laste ned Windows XP på lovlig vis, men du har ikke lov til å selge OEM videre med mindre maskinen følger med.

7098052[/snapback]

Er OEM som fulgte med på bærbar PC, men:

1. installerte det aldri på maskinen.

2. hadde ikke noe valg enn å batale for det, så når jeg blir tvunget til å betale for noe jeg ikka skal eller kommer til å bruke bør jeg ikke bli tvunget til å beholde det heller.

3. jeg skal ikke selge det, men gi det bort til en bekjent.

er det da noe problem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

7098052[/snapback]

Er OEM som fulgte med på bærbar PC, men:

1. installerte det aldri på maskinen.

2. hadde ikke noe valg enn å batale for det, så når jeg blir tvunget til å betale for noe jeg ikka skal eller kommer til å bruke bør jeg ikke bli tvunget til å beholde det heller.

3. jeg skal ikke selge det, men gi det bort til en bekjent.

er det da noe problem?

7098570[/snapback]

Jepp.

Per Microsofts lisensavtale så er OEM lisensen bundet til din maskinvare.

Selv om du kjøper ny pc og skraper den du har, så har du ikke lov til å overføre lisensen til den nye.

Hey - ingen overføring av lisens er lovlig når vi snakker OEM. Den følger maskinvaren ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Tviler på at han gidder å bruke Windows brent eller kjøpe det så da blir det nok Linux på han, ringer MS og hører i morgen for sikkerthetsskyld. Lisensen er allerede betalt og det er tross alt de som mister en kunde...

7099166[/snapback]

De mister ingen kunde.

Du _har_ jo allerede betalt for OEM utgaven.

Uansett - tilbake til det du egentlig spurte om; du har ikke lov til å laste ned Windows XP Home, ettersom det ikke er lov å distribuere via andre kanaler enn Microsoft. Og de har neppe noen link til å laste ned fra.

Ring 22 02 25 00 og spør om å snakke med lisensavdelingen.

Kontaktinformasjon, Microsoft Norge

Postadresse

Microsoft Norge AS

Postboks 43, Lilleaker

0216 Oslo

NORGE

Besøksadresse

Lilleakerveien 6, 0283 Oslo

Telefon: 22 02 25 00

Fax: 22 95 06 64

E-post: [email protected]

Lenke til kommentar

Joa, sant det, men de vil jo bare tape på det uansett: en som bruker XP gratis, eller ikke bruker det i det heletatt og venner seg til Linux.

Hadde planet om å ringe i morgen ja, men takk for at du fant frem kontaktinformasjon for meg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
...

Hadde planet om å ringe i morgen ja, men takk for at du fant frem kontaktinformasjon for meg :)

7100429[/snapback]

Er det ikke jobben til oss på forumet kanskje?

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...