-----Tormod---- Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hallåys. Har som nevt en Seagate 2,5" AT disc 40GB, kommet orginalt med en HP bærbar maskin Pavilion zv5000. Den har blitt brukt av min kjære siden hun fikk den for ca 2 år siden. Vedlikehold har vært en STOOR mangelvare... Det har ikke vært installert eller oppdatert noen drivere/programmer el. før problematikken oppstod. Den ble sist brukt for ca en uke siden, treg var den selvfølgelig(oppstart)...ingen ulyder. Dagen etter fikk hun ikke stareten den. Windows XP pro home edition startet ikke. Jeg husker ikke hvilken beskjed som stod i DOS ved Boot. Men det hang seg her. Kan prøve igjen hvis dette er vesentlig informasjon Jeg tenker to mulige årsaker. 1. Widows har futta... 2. Disken har futta... I og med det er digitale bilder på maskinen (som hun ABSOLUTT ikke vil miste) har jeg ikke turt å reinstallere/reparere windows, i fryk for at alle data skal bli borte. Blir de det ved reparering? Det som er gjort/skjer nå er; 1. Disken er koblet til min stsjonære maskin via en USB adapter. (XP Pro, P4, MSI HK, ATI 128 agp,1024 ?RAM, detaljert info skaffes om behov) 2. Disken vises i disk manager men det er ikke tilgang til den. Når jeg prøver å åpne / utforske disken, bruker systemet mitt mitt mye resurser, mens disken leser og søker repeterende som nevnt i pnkt. 5. 3. Har kjørt noen demo recovery programmer. 3a. Dette har ført til noe innformasjon men ikke løsning. som "I/O error 1117" og "file system missing" ingen filer er så langt funnet. Alle forsøk har reultert i ekstrem lang ventetid og heng. 4. Kjører nå Data Doctor Recovery, har gått 24 timer i skrivende stund. 5. Disken gir fra seg lyd. lese og søke lyd. Er repeterende hele tiden. Som om den skulle ha hengt seg opp. Den siste timen jeg har vært i nærheten har jeg ikke hørt søke/lese lyden, men progresjonen fra DataDocRe. forstetter saaaakte. 6. Det er ingne U-lyd i disken. 7. Regner med i aller høyeste grad fil systemet er/var NTFS 8. Ny driver er forsøkt funnet/installert uten hell. driveren nå er fra 2001 Spørsmålene blir da; 1. Hva betyr I/O error 1117 og hvordan fixe den? 2. Er det mulig å redde disken's innhold? I så fall, har du oppskrift på det??? 3. Hva er ditt inntykk av hva som har skjedd? 4. Som nevnt ovenfor; Blir data slettet ved reprasjon av XP? Offfff. Det var digg å bli ferdig med. Håper det ikke ble for tungt forklart! Jeg gir med nemlig ikke før jeg har fått det konstantert 100% at detta er helt håpløst og disken kan kastes...Hva gjør man ikke for damene...pokker ta...man lærer hver dag.... Så da sitter jeg her å krysser fingra. I håp om at du har geniale tips som hjelper meg til en løsning på detta. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Det kan høres ut som det er en feil på disken. Det er da nytteløst å prøve å installere Windows, du har jo valgt en mye bedre metode. Når det feiler slik å lese disken så er det kanskje ikke mulig å få tak i data. IBAS kan sikkert klare det, men det er for dyrt for de fleste. En mulig utvei er Spinrite, det påståes at det programmet skal klare å rette feil som ingen andre program kan. Men det koster jo litt. http://www.grc.com/sr/spinrite.htm Lenke til kommentar
-----Tormod---- Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Tja... Er ikke sikker på om det er noe hjelp i andre rekonstrukjons programmer...enda. Data Doctor Recovery fant alle mapper (er ferdig nå) men ingen filer. Prøver fortsatt å finne ut hvilken feil som ligger i bånn her. Tror det er lurt før jeg kaster mer penger ut viduet. Oversett I/O error 1117 til forstålig tekst f.eks. Noen som har innformasjon om teknikker Ibas bruker.... (Kan man spørre om det?) Jeg vet at dataene er på disken, i og med at overnevnte firma tar ut data på langt værre disker enn min. Er det mulig å bruke andre OS? Er det mulig å reparere filsystemet ? Hvis jeg skulle bruke diagnose program, hvilket skulle kunne gi meg best svar på hva som er feil?...noen erfaringer på dette? Detta her er kommet til å bli mitt eget korstog.....det må finnes en løsning der ute! JEG GIR MEG IKKE....foeløpig i allefall på forhånd takk, nok en gang . Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Seagate har eget diagnoseprogram, du finner alle slike på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Du må skille mellom diskfeil og feil på filsystem. Diagnoseprogrammet vil sjekke alle sektorer for feil, men vet ingenting om filsystemet. IBAS kan demontere disken, ta ut platene og sette de inn i sin egen avleser. Hvis filsystemet er ødelagt, kan man drive manuell gjenoppretting. Slikt krever mye kunnskap, er tidkrevende og dyrt. Lenke til kommentar
-----Tormod---- Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 TAKK Setter stor pris på innformasjonen du gir meg! Nå sitter jeg med ett spørsmål.... eller to Hva er filsystemet? Har du en link til en side som beskriver det? Regner med, siden du sier det på den måten, at dette ikke er for amatører.... 1. pri nå er da å finne ut hva I/O error 1117 står for. har "googla" det men får så mange urelevante treff. Laster nå ned UBCD, gir tilbakemelding etter diagnose. Det er nesten så jeg begynner å tro jeg er gal...eller har store fritidsproblemer Men føler fortsatt at jeg kan vinne dette slaget....kunn pga. uvitenhet kanskje... Uansett...stooor takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Filsystemet er det som gjør at data er organisert slik på disken at det er enkelt å finne fram. En populær måte å beskrive det kan være at si at selve harddisken er som en stor lagerhall. Du kan dytte masse varer inn der, men uten system på sakene så finner du de ikke igjen. Tenk deg så at du setter inn rader med hyller som får hvert sitt nummer, og setter inn seksjoner i hyllene som igjen har hvert sitt nummer. Så har du et system som organiserer disse nummerene og holder styr på hvor det er ledig og opptatt. Slik er i korte trekk et filsystem organisert. Men ting kan også gå galt i filsystemet, man kan miste oversikten og mikse hva som er ledig og opptatt. Det er en software feil, kan rettes opp med å formatere (kaste det gamle kartoteket og begynne på nytt). Dette i motsetning til en feil på selve disken, det kan du mer sammenligne med at en hylle har falt ned. Det er en hardware feil. http://en.wikipedia.org/wiki/File_system Endret 20. oktober 2006 av hårek Lenke til kommentar
-----Tormod---- Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Ok. Veldig bra forklart! Så hvor begynner man da. Jeg har ikke SÅ mange hyller å rydde opp i. (vil jeg tro) Ikke mye data på disken. la oss si windows XP, ca 150 bilder og ca 100 MP3 filer Det er vel kanskje en forettnings hemmelighet, det Ibas gjør...men for en vanlig mann i gata, hva kan man gjøre? Jeg ringte ikke Ibas i dag for jeg trodde jeg hadde en mulighet her Jeg trenger nå ett klart svar...Er det mulig eller ikke? (glem Ibas nå) ev. hva trenger jeg? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Du begynner med diagnoseprogram, du må vite om du har skadede sektorer eller ikke. Har du det så vil jo det medføre at filsystemet får problemer. Lenke til kommentar
-----Tormod---- Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Hvor mange sektor'er er det på en disk på 40GB. Kjører diagnose fra seagate nå, fått feil på sektor 79 - 89 foreløpig... ser dårlig ut...eller hva? MEN sektor 1 - 79 er ok... noe peilig på hva som ev. ligger der? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Det er 512 bytes per sektor, så det er ca 78.125.000 sektorer på 40 GB. Sektor 1 - 62 er ikke i bruk, 63 er som regel bootblokk for første partisjon. Videre er det ikke noen faste plasser, men normalt vil det området du nevner være brukt av filsystemet til å holde styr på innholdet. Så hvis innholdsfortegnelsen er borte tror jeg det blir vanskelig å finne filene. Og hvis det feiler like mye utover hele disken så ser jeg ikke mye håp for å lese data. Men jeg har ingen erfaring med slikt, du trenger ikke se på mine antagelser som fasiten. Lenke til kommentar
-----Tormod---- Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Diagnoseprogrammet feilet på 15 sektorer før det avsluttet. Hele fordømte diksen er nok vrak. Tenker jer ringer Ibas i morgen. Takk for informajonen i denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå