Gå til innhold

mappe- og filtilgang fra ulike kontoer

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt inn begge barna mine på hver sin konto. Mener at de tidligere hadde "begrenset brukerkonto". Etter hdd-krasj, og ny installering av xp pro, får de ikke spilt av musikk som ligger på mine dok/min musikk. Har endret kontoene deres til administrator, og da får de tilgang til mp3-filene.

Er ikke særlig smart å ha 3 admin-kontoer. Noen som vet hvordan jeg fikser dette?

Jarle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har engelsk WinXP, men jeg regner med at du fikse translaten.

Det beste er kansje å la dem være i "begrenset konto" også manuelt fikse rettigheter på filer, mapper.. osv

Først må du gjør sånn at du får "avansert filedeling, istedenfor den vanlige"

Dobbel klikk min datamaskin> Tools> Folder Options> View> Skroll helt ned til du finner "Use Simple File Sharing"> Ta vekk krysset> OK

Nå høyre klikk den filen, mappen, harddisken.....osv.. du vil gi tilgang til> Properties> Security> der kan du angi hva tilgang hvilke bruker/grupper skal ha.

Hvis ikke nedgraderer du bare kontoene til Power Users eller selv definert gruppe.

Trykk på start>Run> compmgmt.msc

Under Computer Management (Local)> Local Users and Groups> Users> "brukernavnet"

Høyre klikk den kontoen du vil gi rettigheter til> Properties> Member Of>

her har du ei lista med hvilke grupper Kontoen er medlem av, i dette tilfelle er det vel "Administrators" kontoen er medlem av

Trykk på listen der > Remove etterpå trykk Add> Advanced> Find Now> her er det ei liste med grupper > velg Power Users

Utforsk litt i den Local Users and Groups seksjonen å finn ut litt mer ;)

Endret av chakl
Lenke til kommentar

Ok, takk for tipset, skal prøve det ut når jeg kommer hjem fra jobb.

En annen ting: jeg har lastet ned en ny font (skrifttype). Jeg kan bruke den på min konto, men ikke på min sønns. Han har mange færre fonter å velge mellom bla i Word. Hva kommer det av at ikke alle dukker opp i begge kontoene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...