Gå til innhold

Straff for fyllekjøring, bot + holdningskampanje?


Anbefalte innlegg

Burde straffen for fyllekjøring forandres?

Jeg mener det, det er for mye fyllekjøring i Norge, jeg tenker ikke på hardere straff som fengsel, jeg tenker på å kombinere den eksisterende straffen med holdningskurs.

Altså at hvis man blir tatt for fyllekjøring så får man den straffen man får per i dag + at man må delta på et holdningsskapende kurs mot fyllekjøring.

 

Dette kurset skal arrangeres av det lokale politiet og man får ikke tilbake lappen om man ikke deltar på kurset.

Altså at man ikke får lappen tilbake selv om den tiden man er fratatt lappen for er gått ut om man ikke fullfører kurset.

Kurset kan være på en kveld eller 2 (jeg vet ikke hvor mye man trenger for noe slikt)

 

For å betale for kurset kan man øke bøtene for fyllekjøring med en 500-600kroner som blir øremerket til formålet.

 

Hva tenker forumet om forslaget?

Endringer?

 

Jeg er forøvrig ikke ute etter å høre at fyllekjørere aldri burde få kjøre igjen, selv om jeg til en viss forstand deler denne meningen.

Det jeg er ute etter her er en realistisk løsning som kanskje kan fungere

 

(Visste ikke hvilket forum dette passet under, så det er postet under Juss, med beskjed til moderatorene om å flytte det til PRS, Trafikk eller eventuelle andre kategorier som føles passende)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er delvis enig, men hvis man først skal avholde et kurs bør det ikke bare vare 1-2 kvelder. Det bør ihvertfall vare i 3-4 UKER pluss helgeundervisning. Helst bare kjedelig teori med eksamen hver dag som man MÅ bestå. Tror enkelte folk som fyllekjører tenker "pytt-pytt. det blir en puslete bot på x-antall kroner og 6 måneder uten bil."

 

Et lite ekstraspørsmål: Er det noen her som er for at promillegrensen bør heves til 0.05 slik som det var før? Man merker vel stort sett ingen forskjell fra 0.02...?

 

->redigerte bort et par 0-tall :ermm:

Endret av supern-
Lenke til kommentar

Jeg synest dette var en god idé. Men det burde var i 3-4 uker og ha en eksamen, ja. Det burde heller ikke vært en enkel eksamen, men en eksamen som var minst like vanskelig teoriprøven.

 

Et lite ekstraspørsmål: Er det noen her som er for at promillegrensen bør heves til 0.05 slik som det var før? Man merker vel stort sett ingen forskjell fra 0.02...?

7098128[/snapback]

Jeg kan forstå at du mener promillegrenser er for lav. Har selv dukket en pils, og angret som faen rett etterpå... Men siden en person sine kjøreegenskaper (oppfattelsesevne) blir redusert vesentlig allerede ved 0.3 promille, må grensen være lavere enn dette.

Lenke til kommentar

I Sveits har man besluttet å oppheve promillegrensen på 0.5 - og gå tilbake til den tidligere gjeldene grensen på 0.8. Et studie ved den tekniske høgskolen i Zürich avdekket at ulykkestatestikken ikke gikk ned etter omleggingen til 0.5 - men gikk derimot opp! Hvorfor?

Joda, dette er snadder for alle mannssjåvinister der ute:

Med en såpass lav grense sluttet nemlig mennene å kjøre hjem halvfulle, og lot seg heller hente av sine edru fruer. Og dermed gikk antallet ulykker i været.

 

Hva skjedde egentlig her i Norge når grensa gikk fra 0.5 til 0.2? hehe

Lenke til kommentar
I Sveits har man besluttet å oppheve promillegrensen på 0.5 - og gå tilbake til den tidligere gjeldene grensen på 0.8. Et studie ved den tekniske høgskolen i Zürich avdekket at ulykkestatestikken ikke gikk ned etter omleggingen til 0.5 - men gikk derimot opp! Hvorfor?

Joda, dette er snadder for alle mannssjåvinister der ute:

Med en såpass lav grense sluttet nemlig mennene å kjøre hjem halvfulle, og lot seg heller hente av sine edru fruer. Og dermed gikk antallet ulykker i været.

 

Hva skjedde egentlig her i Norge når grensa gikk fra 0.5 til 0.2? hehe

7105381[/snapback]

 

Hehe... et poeng :hmm:

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...