ZyberZone Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Hvordan får jeg websiden min til å vise norske bokstaver på en normal måte? Nå blir "å" vist som "?" eller firkanter. Det samme gjør "ø". Må jeg ha et annet charset enn ISO-8859-1? Takk Btw, er nettsider laget i HTML/PHP Endret 18. oktober 2006 av ZyberZone Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Det beste er å bruke tegnsettet UTF-8. Uansett hvilket tegnsett du velger, må du huske å lagre filene dine i det samme tegnsettet, hvis ikke blir det tull... Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 ISO 8859-1 skal funke veldig bra, men du kan jo alltids prøve forslaget til jesper: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" /> Hvis det fremdeles er stygt åpner du filen i notepad, trykker "lagre som", og velger encoding:UTF-8 isteden for ANSI eller hva det nå står. Nødløsning: æ,ø,å = æ ø å Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Ahh, jeg lagret ikke filene i UTF-8.. Det som var problemet Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå