Gå til innhold

800mhz minne vil ikke boote i 800mhz.

Venin

Anbefalte innlegg

Hvis jeg setter System Memory Multiplier i bios til Auto kjører rammen min på 667mhz.

Hvis jeg setter den på 3x for å få 800mhz henger maskinen min seg i boot.

Rammen min er Geil PC2-6400 800mhz 4-4-4-12 og hovedkortet Gigabyte GA-965P-DS4. (link til biosmeny)

Hvordan får jeg kjørt rammen på 800mhz som den faktisk skal kjøre på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har samme hk som deg!

Men til problemet dit, hvist du setter minne på 800 Mhz så går den veldig mye fortere enn prosessoren din, da vil ikke maskinen starte.

Jeg har e6300 på mit hk og 750 minne klokket til 800Mhz, men har også klokket opp prosessoren til 400Mhz, sånn at minnet og prosessoren kjører like fort 1:1, så sett den på X2 og begynn å klokke prosessoren opp litt kansje helt opp til 400?

Huskt å sjekke temp på prosessoren din da

Og ikke rør volten hvist maskinen går stabilt, ha den på auto

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Hei!

Har samme hk som deg!

Men til problemet dit, hvist du setter minne på 800 Mhz så går den veldig mye fortere enn prosessoren din, da vil ikke maskinen starte.

Jeg har e6300 på mit hk og 750 minne klokket til 800Mhz, men har også klokket opp prosessoren til 400Mhz, sånn at minnet og prosessoren kjører like fort 1:1, så sett den på X2 og begynn å klokke prosessoren opp litt kansje helt opp til 400?

Huskt å sjekke temp på prosessoren din da

Og ikke rør volten hvist maskinen går stabilt, ha den på auto

7099084[/snapback]

Du har 750 minne? Finnes det? Med nyeste bios (F7) ble maskinen litt ustabil hvis jeg klokka cpu til 400 mhz fsb.

Lenke til kommentar
Sett dimm overvoltage control til +0,3v. Skal bli 2,1v som er specs på minne.

Flytt system memory Multiplier til det står 800 under. 3x

Du må bruke 1:1 om du overklokker som er 2x i bios

7099240[/snapback]

Oh, et litt mere spesifikt svar. :)

Men 2,1V som er specs på minnet? I følge psdata står det jo 1,8V-2,3V.

System Memory Multiplier til 3x funka dårlig uten å stille dimm overvoltage i hvert fall. Og såvidt jeg vet er standard 1.8V, så jeg syns jo det bør funke med standard voltage. :hmm:

Lenke til kommentar

Grunnen til at minnet er spesifisert fra 1,8v- til 2,3v er antagelig for å oppnå kompabilitet med de fleste hovedkort. Om minnet krevde minimum 2,1 v ville du neppe fått startet maskinen. For å oppnå optimale frekvenser her 800MHz og 4-4-4-12 må du derfor øke spenningen samt stille frekvensene manuellt.

Når det står opp til 2,3v skal du uten problemer kunne kjøre spenningen opp til den verdien uten å miste garantien

2,1v er en ganske vanlig spenning på minne som yter tilsvarende.

Du stiller timings med å trykke: ctrl+F1 på forsiden i bios og går til tweakern

Edit: endret fra frekvens til timings.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar
Grunnen til at minnet er spesifisert fra 1,8v- til 2,3v er antagelig for å oppnå kompabilitet med de fleste hovedkort. Om minnet krevde minimum 2,1 v ville du neppe fått startet maskinen. For å oppnå optimale frekvenser her 800MHz og 4-4-4-12 må du derfor øke spenningen samt stille frekvensene manuellt.

Når det står opp til 2,3v skal du uten problemer kunne kjøre spenningen opp til den verdien uten å miste garantien

2,1v er en ganske vanlig spenning på minne som yter tilsvarende.

Du stiller timings med å trykke: ctrl+F1 på forsiden i bios og går til tweakern

Edit: endret fra frekvens til timings.

7099988[/snapback]

Interessant. Vi får prøve. Har allerede satt timings til 4-4-4-12 forresten. Takker for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...