Gå til innhold

VG : Irak vil bli overlatt til Iran / Syria (?)

Anbefalte innlegg

jeg vet mye av det saddam gjorde.. og for en jævlig fyr! Men samtidig vet jeg ikke om jeg synes det er riktig av USA og leke verdens politi, og invadere land de ikke liker.. Jeg vet ikke, men det er ekstremt mange mennesker som lider under dagens irak..

7101557[/snapback]

Vi kan jo leke utilitister og prøve veie opp antall mennesker som dør nå mot hvor mange som ville ha død under Saddam. Samme med hvor lykkelige menneskene er nå mot hvor lykkelige hvor de ville vært under Saddam. Jeg skal ikke bedrive noe sånn nå, da det blir synsing på sitt aller beste.

Nå invaderer ikke USA land de ikke liker, bare fordi de ikke liker de. Det er, som alltid, en grunn. Cause and effect. Det ironiske er jo at FN godkjente en likedan krig i Afghanistan for å velte Taliban. Flertallet i FN var i mot å velte Saddam, men utfallet av begge invasjonene kan kalles 'fatale'. Det er jo ikke stabilitet i verken Irak eller Afghanistan. Hva er det som gjør Irak så forskjellig fra Afghanistan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Landet bør bli overlatt til seg selv, og ingen andre.

7101506[/snapback]

Shia-Irak har vel allerede gått inn i en slags symbiose med Iran :

"It is interesting that while the U.S. government is very hostile to Iran, it is in such a weak position in Iraq that it has had to put up with Iranian allies in power in Baghdad."

http://www.antiwar.com/eland/?articleid=9874

( "Thus, a continued U.S. military occupation, which continues to train Shi'ite forces, will only intensify the civil war after the U.S. leaves." - Samme link. )

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør Irak så forskjellig fra Afghanistan?

Omstendighetene.... :)

Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor FN sanksjonerte krigen mot Taliban, ettersom de nettopp hadde begått en krigshandling (9/11).. I irak derimot var omstendighetene litt annerledes.. Irak var ikke en umiddelbar trussel mot USA som begrunnet trusselen ved Iraks påståtte atomvåpen, som aldri ble funnet! Jeg er igjen veldig glad for at Saddam ble fjernet.. men det kostet mye da.. både penger og mennesker.. Tenk på de amerikanske soldatene som trodde fult og holdent på at Saddam var med på å planlegge 9/11..

Når til og med kongressen uttaler at hvis de visste den gang det de visste nå, ville de ikke godkjent Irak krigen..

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
Hva er det som gjør Irak så forskjellig fra Afghanistan?

Omstendighetene.... :)

Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor FN sanksjonerte krigen mot Taliban, ettersom de nettopp hadde begått en krigshandling (9/11).. I irak derimot var omstendighetene litt annerledes.. Irak var ikke en umiddelbar trussel mot USA som begrunnet trusselen ved Iraks påståtte atomvåpen, som aldri ble funnet!

Atomvåpen?! Det var snakk om resolusjonsbrudd anngående innsyn i våpenlagre av MØV.. Ja, Bomben er under betegnelsen MØV, men USA gikk ikke inn for å finne en atombombe. MØV er så mye mer, USA var vel mer ute etter kjemiske våpen som Saddam har brukt før mot sin egen befolkning..

Jeg er igjen veldig glad for at Saddam ble fjernet.. men det kostet mye da.. både penger og mennesker.. Tenk på de amerikanske soldatene som trodde fult og holdent på at Saddam var med på å planlegge 9/11..

Kilde til at soldater tror dette? Eller er det bare en påstand med rot i fordommer?

Når til og med kongressen uttaler at hvis de visste den gang det de visste nå, ville de ikke godkjent Irak krigen..

7101656[/snapback]

Etterpåklokskapen er god å klamre seg til, ikke sant?

Lenke til kommentar

beklager at jeg sa atomvåpen.. er sent og jeg er litt utafor.. mente seff "weapons of mass destruction"..

Kilde til at soldater tror dette? Eller er det bare en påstand med rot i fordommer?

Tror soldater sier det selv i Fahrenheit 9/11 hvis jeg ikke husker feil, noe som det kan godt hende jeg gjør :)

Lenke til kommentar
"En radikal omlegging av USAs politikk i Irak er på trappene, men president George W. Bush vil vente til etter det spennende kongressvalget om knappe tre uker før han foretar seg noe.

Ifølge avisen the Guaridan vil den respekterte republikaneren James Baker komme med sin anbefaling mot slutten av november. Baker går inn for at USA uten videre trekker seg ut av Irak og overlater til Syria og Iran å løse flokene."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134557

( Se også posten under. "Hvem har skylden?" )

7096804[/snapback]

Hva er det som egentlig skjer?? :!: Er man blitt så desperate at man evt. er villig til å overlate hengemyra Irak til Syria og Iran, land som Bush administrasjonen har omtalt som del av Axis Of Evil ?! Hva blir det neste, overlate Afghanistan til Pakistan? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Selvfølgelig. En grunn til at hatet er så sterkt rettet mot arabere, er å ta en bitteliten titt på kurdisk og arabisk tv. "Nye broer og veier bygd i Kirkûk. Kloakk og vann bygd her og der" viser kurdiske TVer hver dag. "x antall torturert til døde i Bagdad" er det arabiske TV-stasjoner kan vise. Jeg er selv kurder, og er utrolig glad for diktaturens fall. Jeg har en veldig tro på at Kurdistan snart er like godt land å bo i som Norge er. Den troen har jeg ikke mot Irak.

7101424[/snapback]

Jeg tror du har rett, Kurdistan virker det i hvert fall som om har en viss følelse av samhold, noe som mangler i Irak

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det var mange som forutså det ene og det andre. Et visst antall av disse fikk selvsagt rett i ettertid. I forkant viste ingen sikkert hvem dette ville bli.

Hva ville skjedd om USA ikke gikk inn i Irak? Noen som har fasiten på det? Selvsagt ikke.

Etterpåklokskap er den største visdom.

Den allegorien er forresten håpløs. Her er en alternativ:

Det henger et vepsebol under takmønet. For å bli kvitt vepsen må man fjerne bolet, og man blir stukket. Venter man med å bli kvitt vepsen, så blir bolet større og stikkene fler når man til slutt velger å fjerne det.

7097033[/snapback]

Kilde: Wikip: Veps kan være meget plagsomme utover på sommeren, da samfunnene har vokst seg store. Utpå seinsommeren og høsten har dronningene ofte sluttet å legge flere egg, kanskje er de døde. Arbeiderne har ikke larver de skal mate og stelle og begir seg ut på jakt etter mat. De oppsøker gjerne steder mennesker er på sin leting etter søtsaker, som saft og syltetøy. Et vepsebol kan i løpet av sommeren ha 1000-1500 innbyggere. Alle vepsebol er ettårige og samfunnet dør ut om høsten.

Hvis man har litt tålmodighet, så dør svineriet ut av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...