laxlaxma Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) To steiner på 1 KG hver blir sluppet utenfor to stup. Det ene på jorda, det andre på månen. Hvor langt faller steinene på 3 sekunder? Tyngdekraft på jorda er 9.81 meter/sekundet². Tyngdekraft på månen er 1.62 meter/sekundet² Men jeg hr et spørsmål angående dette. S= vot + 1/2 at2 Hvorfor skal man dele på to? Og når man slipper steinen øker jo farten etterhvert. Så hvis man skal skrive en tabell F.eks. Etter 1 sekund er farten x m/s og den har falt x meter. Etter 2 sekunder er farten x m/s og den har falt x meter. Etter 3 sekunder er farten x m/s og den har falt x meter. Hvordan kan jeg finne tallene der jeg har skrevet x? På forhånd takk Endret 18. oktober 2006 av laxlaxma Lenke til kommentar
the_zombie Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=648981 litt unødvendig å lage ny tråd? Endret 18. oktober 2006 av the_zombie Lenke til kommentar
laxlaxma Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=648981 litt unødvendig å lage ny tråd? 7096829[/snapback] Tenkte at hvis jeg lagde en ny tråd kunne jeg få svar litte fortere. Ville ikke spamme, sorry... Trenger svar til i morgen vet du Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) En fartsgraf viser hvordan farten varierer med tiden. Hvis grafen er flat er farten konstant. Hvis grafen går oppover øker farten (akselerasjon), og hvis den går nedover minker farten (negativ akselerasjon). Eksempel på fartsgraf: Du ser på grafen og de linjene jeg har tegnet inn at gjennomsnittsfarten er midt mellom v0 (startfart) og v (sluttfart). Dermed kan vi sette opp likningen: (strek over en bokstav står for gjennomsnitt) Og når vi da vet det, og at s = vt, ser vi at strekningen kan være arealet under grafen siden aksene er v og t. Altså at: Fremdeles uklart hvorfor vi skal dele på to? Endret 18. oktober 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Og når man slipper steinen øker jo farten etterhvert. Så hvis man skal skrive en tabell F.eks. Etter 1 sekund er farten x m/s og den har falt x meter. Etter 2 sekunder er farten x m/s og den har falt x meter. Etter 3 sekunder er farten x m/s og den har falt x meter. Hvordan kan jeg finne tallene der jeg har skrevet x? 7096714[/snapback] v = ats = (1/2)at² [table]SekVeiformelStrekningFartsformelFart 1s = (1/2)at²4,905 mv = at9,81 s 2s = (1/2)at²19,62 mv = at19,62 s [/table] Endret 18. oktober 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå