Gå til innhold

Jeg tjener snart over "fri-skattekort" grensa

Gaston

Anbefalte innlegg

Jeg tjener snart over det frikortet tilsier at jeg får fri fra skatt for, altså kr 29 987.

Lønner det seg å fortsette å jobbe? Jeg kan jo vente til nyttår for så å jobbe mer. Jobben min er bare ved siden av skolen og er ikke helt sykt avhengig av pengene der selv om de kommer veldig godt med.

Hvor mye må jeg betale i skatt hvis jeg kommer til å tjene over kr 30 000?

Betaler jeg skatt kun av det jeg tjener over kr 30 000 eller alt sammen?

Når burde jeg levere inn skattekort til arbeidsgiver i og med at de har mitt frikort?

Takker for svar!

(Hvis dette er feil kategori ser jeg gladelig i at moderator flytter den)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjener du over frikortet uten å levere nytt skattekort, kan du bli trukket 50% av arb.giver.

Det beste er å få et skattekort, levere dette og du betaler da en 10-15% skatt. Detter er riktignok avhengig av hva du oppgir at du kommer til å tjene ut året.

Når året er omme blir det regnet ut hvor mye du skulle ha betalt i skatt. Har du betalt for lite for du pengene igjen i juni. Har du betalt for lite, må du pent betale mer en gang etter sommeren eller noe sånt.

Blir dermed en form for sparing å betale litt ekstra skatt, god rente er det også i forhold til lønnskontoen.

Endret av Utsynet
Lenke til kommentar
Jeg har også snart tjent over frikortet. Gikk ned til ligningskontoret og ba om å få et skattekort. der stod det at det skulle trekkes 28%:dontgetit:? Pappa sa jeg ikke skulle bry meg fordi dersom jeg har betalt for mye uansett får det igjen senere?

7096666[/snapback]

Se på det lille ekstra som tvangssparing, fin ting det, jeg skatter alltid litt for mye

Lenke til kommentar

Men noen nevnte her at skatte prosenten kommer også litt an på hva man sier man kommer til å tjene...? Hos meg varierer det tatt i betrakting i at jeg har en meget fleksibel jobb.

Er det bedre å si at man kommer til å tjene litt over det man tror eller under?

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Har de ikke satt opp grensa da? Satt den jo opp med rundt 10000 spenn da! grensa er nesten 40 000! jobb litt til du :) Eller det bare fra neste år?

Lenke til kommentar
Har de ikke satt opp grensa da? Satt den jo opp med rundt 10000 spenn da! grensa er nesten 40 000! jobb litt til du :) Eller det bare fra neste år?

7097264[/snapback]

Neste år, neste år

Når jeg hentet min sto det mak kr 29 999...

Har de byttet? Kilder..?

7097423[/snapback]

De har nok ikke byttet enda, de bytter over nyttår, men kilden er statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Jeg dreit meg ut på dette i sommer. Tjente 13000 siste mnd før jeg sluttet og av dette var 11500 over skattegrensa som vil si at jeg måtte betale 5750 av dette i skatt. Det rare er at dama på likningskontoret mente at jeg kom til å få igjen alt jeg har betalt til sommeren en gang med mindre jeg ikke tjener noe mer i år. Hva tror dere? Kommer jeg til å få igjen noe?

Endret av supern-
Lenke til kommentar

jeg gikk over etter forrige lønning, problemet er at jeg ikke skjønner en shit av å bestille nytt:S når jeg går inn på siden står det masse tomme bokser å fylle ut, om pensjon etc.

hvilke ruter er det som må fylles ut? trenger jeg å fylle alle?

Lenke til kommentar
jeg gikk over etter forrige lønning, problemet er at jeg ikke skjønner en shit av å bestille nytt:S når jeg går inn på siden står det masse tomme bokser å fylle ut, om pensjon etc.

hvilke ruter er det som må fylles ut? trenger jeg å fylle alle?

7099174[/snapback]

Fyll ut den med inntekt.

Lenke til kommentar
Jeg dreit meg ut på dette i sommer. Tjente 13000 siste mnd før jeg sluttet og av dette var 11500 over skattegrensa som igjen vil si at jeg måtte betale 5750 av dette i skatt. Det rare er at dama på likningskontoret mente at jeg kom til å få igjen alt jeg har betalt til sommeren en gang med mindre jeg ikke tjener noe mer i år. Hva tror dere? Kommer jeg til å få igjen noe?

7098883[/snapback]

Når skattekortet ditt ikke lenger er gyldig, dvs i det du går over frikortgrensa, er arbeisgiver pliktig å trekke 50% i skatt. I ditt tilfelle vil du få igjen mesteparten til sommeren når skattepengene kommer. (som regel i slutten av juni)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...