Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som har 2.gradsligning på texas calculator?

Anbefalte innlegg

Jeg har programmert feil på min texas kalkulator, men nå finner jeg ingen bruksanvisninger på hvordan å programmere den inn! Hadde den i 1mx boka tror jeg, men den boka har jeg ikke lengre. Noen som enten kan vise meg til ei side hvor dette står forklart, eller om noen gidder skrive inn hele bruksanvisninga fra ei 1mx bok?

Har søkt nettet rundt (føles det jaffal ut som) uten hell..

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har programmert feil på min texas kalkulator, men nå finner jeg ingen bruksanvisninger på hvordan å programmere den inn! Hadde den i  1mx boka tror jeg, men den boka har jeg ikke lengre. Noen som enten kan vise meg til ei side hvor dette står forklart, eller om noen gidder skrive inn hele bruksanvisninga fra ei 1mx bok?

Har søkt nettet rundt (føles det jaffal ut som) uten hell..

På forhånd takk =)

7096575[/snapback]

Alright, her er hele greia, skrevet rett av etter beste evne.

(Tror denne forutsetter at du har TI-83)

-Trykk tasten [PRGM]

-Velg NEW med piltast og trykk [ENTER]

-Skriv inn ANDREGRA etter Name = (det er ikke plass til flere bokstaver i programmnavnet). Du skriver bokstaver ved å bruke de tastene der riktig bokstav står med grønn skrift. Dersom tasten ikke skriver bokstaven, må du trykke [ALPHA] først.

-Skriv inn andre linje i programmet*

Du skal ikke skrive kolontegnet, det står der allerede.

Ordet ClrHome finner du under tasten [CATALOG] (2nd-tasten pluss tasten 0). Bla deg nedover i lista til markøren kommer til ClrHome, og trykk [ENTER]. Dersom du gjør feil, kan du komme tilbake til programvinduet ved å trykke [CLEAR]. Kommandoen ClrHome renser skjermen når programmet blir kjørt.

-Skriv inn tredje linje i programmet*. Ordet Prompt finner du også under [CATALOG]. Skriv A, B, C bak Prompt og trykk [ENTER]. Prompt A er en kommando for å be om en verdi av variabelen A når programmet blir kjørt.

-Skriv inn de to neste linjene på samme måte.

-Når du skal skrive B^2-4*A*C->D, skriver du først B og trykker deretter [X^2]. Symbolet "->" skriver du ved å trykke [sTO->]. STO D (store på engelsk betyr lagre) vil si at verdien av B^2-4*A*C skal lagres i variabelen D.

-Ordene If, Then, Else, End og Disp finner du under [CATALOG]. Symbolene < og "(ser nesten slik ut) finner du også her mot slutten av den lange lista. DU kommer raskt til slutten av denne lista ved å bruke [^] etter at du har trykt på [CATALOG]. Mellomrom finner du på [0]. Prøv selv å forstå hvordan resten av programmet virker.

-Trykk [QUIT] når du er ferdig med inntastingen.

-Dersom du må legge til en ny linje midt i programmet, plasserer du markøren på første bokstav i linja etter der du ønsker ny linje, trykker [iNS] og deretter [ENTER].

- For å kjøre programmet trykkre du på [PRGM] og velger ANDREGRA ved å trykke [ENTER] når det står ANDREGRA på skjermen. Du blir bedt om å taste inn verdier for A, B og C. Deretter kommer løsningene opp eller en melding om at det ikke finnes noen løsning.

*Programmet

PROGRAM: ANDREGRA

:ClrHome

:Disp "AX^2 + BX + C = 0"

:Prompt A, B,C

:B^2 - 4AC -> D (vanlig minus her)

:If D < 0

:Then

:Disp "INGEN LØSNING"

:Else

:(-B + sqrt(D)) /(2A) -> X (fortegnsminus her)

:(-B + sqrt(D)) /(2A) -> Y

:DISP "LOSINGENE ER:"

:DISP "X1 :", X

:DISP "X2 :", Y

:END

Det var vel det. Håper det ikke er alt for uoversiktelig, og håper jeg har vært flink når det kommer til mellomrommene :)

EDIT: Glemte å nevne hva som var vanlig og hva som var fortegnsminus :blush:

Endret av Road11
Lenke til kommentar
hehe

Men du Road 11, hva er bindestrek og hva er minus?

Tusen takk for kjempe bruksanvisning!!

7099804[/snapback]

Alt er minus. Må bare passe på at du har vanlig minus der det skal være vanlig minus, og fortegnsminus der det skal være fortegnsminus :)

EDIT: Virker som om det skal være et mellomrom før 4AC. Det er litt vanskelig å se i boken til tider.

Nærmer meg vel rundt 10-20 edits nå, var da som bare :p

Endret av Road11
Lenke til kommentar
Prøvde det men det hjalp ikke, da kom error på mellomrommet jeg lagde. Når jeg tar dette vekk kommer error på pila mot Den altså oppå "<" i mellom "-" og "D". Står det eksakt "->D" i boka? =)

7099960[/snapback]

Det står

B^2 - 4AC -> D (og den pilen skal ikke bestå av to tegn, skal være et eget tegn for pilen, bare så det er klart)

EDIT: Det er også et mellomrom etter pilen.

Endret av Road11
Lenke til kommentar

Kommer fortsatt errormarkering over ">". Ja det er vel et sånnt "greater/less than" sign.

EDIT: Ja har mellomrom mellom pila og "D". Men errormarkeringa kommer _oppå_ greater/less than sign-et. Tror det er noe gale der :s Fader altså...

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Kommer fortsatt errormarkering over ">". Ja det er vel et sånnt "greater/less than" sign.

EDIT: Ja har mellomrom mellom pila og "D". Men errormarkeringa kommer _oppå_ greater/less than sign-et. Tror det er noe gale der :s Fader altså...

7099998[/snapback]

Det skal jo ikke være et større/mindre enn tegn i den linja?

Lenke til kommentar

Hjertelig takk! Ja var "STO->", ikke "-" og ">". STO as in "Store" fra eng. "å lagre". Da maker det sense også fordi du lagrer formelen inn i en verdi =)

Et lite annet spørsmål, litt OT: Hvordan kan jeg slette ett program? Liksom fjerne det helt fra "PRGM" tasten?

EDIT: Og hvordan kan jeg lage ett program hvor jeg først lagrer x-verdien, så skriver jeg en formel? Feks:

ville blitt noe slikt noe i c++, tror jeg :s (forkortet)

double X

cout << "X = ?";
cin >> X

(så her vil jeg skrive formelen, og der jeg skriver X vil tallet som er lagret komme inn)

Vet ikke om det er noen som skjønte mitt poeng, men poenget er i alle fall at om jeg får oppgaver hvor x er oppgitt, kan jeg bare lagre x-verdien først, så skrive hele formelen med x (i stedet for å skrive tallet som erstatter x) i . Feks X^2 + 4/x =. Forslag??

Foresten, hvilket programmeringsspråk bruker kalkulatoren?

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Hjertelig takk! Ja var "STO->", ikke "-" og ">". STO as in "Store" fra eng. "å lagre". Da maker det sense også fordi du lagrer formelen inn i en verdi =)

Et lite annet spørsmål, litt OT: Hvordan kan jeg slette ett program? Liksom fjerne det helt fra "PRGM" tasten?

7104333[/snapback]

Trykk [2nd] deretter MEM.

Så trykker du Mem Mgmt/Del...

Så trykker du på Prgm, velger programmet ditt og trykker [DEL] ;)

Men jeg sa jo at det skulle væære STO-> og ikke - og > :p

Ingen årsak, forresten :)

EDIT:

http://www.freakforum.nu/forum/archive/index.php/t-1271.html her står det forresten en del om å programmere TI-83. Er litt usikker på om det er lov å linke til andre sider, så bare si ifra om jeg skal fjerne linken ;)

Endret av Road11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...