cyberPanda Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 politikerskandalen i sverie blir bare latterligere og latterlige. Cecilia Stegö Chilo måtte trekke seg fra jobben som kulturminister etter 10 dager siden hun hadde leid in svart arbeid og ikke betalt TV lisensen. nå krever hun ett års ettelønn på tilsammen 1,2 milioner kriner. hva skal man si til sånt? nettavisen Cecilia Stegö Chilò satt ti dager i sin jobb før hun trakk seg etter avsløringer om at hun betalte for svart arbeid og ikke betalte tv-lisensen på 16 år. Nå varsler hun at hun vil gjøre krav på etterlønnen som utgjør 1,2 millioner svenske kroner – eller 97.000 kroner i måneden. - På den ene siden vil jeg ikke belaste staten kun etter noen dagers arbeid. Men på den andre siden har jeg mistet både jobben og oppdraget mitt, sier hun til Aftonbladet. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Har vanskelig for å beskrive hvor dumt det blir å kreve 1,2 mill for å jobbe i 10 dager. Politiker som nylig har blitt minister kan overhodet ikke ha rukket å gjort så mye fornuftig at vedkomende gjør seg fortjent til 120000kr pr. dag. Hva skal man si til sånt spør jeg også meg selv? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Har vanskelig for å beskrive hvor dumt det blir å kreve 1,2 mill for å jobbe i 10 dager. Politiker som nylig har blitt minister kan overhodet ikke ha rukket å gjort så mye fornuftig at vedkomende gjør seg fortjent til 120000kr pr. dag. Hva skal man si til sånt spør jeg også meg selv? 7097269[/snapback] "Hvorfor kjøper jeg avisenes sensasjonesoverskrifter ukritisk?" kan du jo også spørre deg selv om. Pengene er ikke ønsket for utført arbeid, men for å ersatte økonomisk tap som følge av at man sa fra seg andre oppdrag for å ta på seg statsrådsposten (om det er akseptabelt krav kan man selvsagt diskutere). Det kan være lurt å være litt kritisk til om sensasjonsoverskrifter gir et riktig bilde av virkeligheten. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Har vanskelig for å beskrive hvor dumt det blir å kreve 1,2 mill for å jobbe i 10 dager. Politiker som nylig har blitt minister kan overhodet ikke ha rukket å gjort så mye fornuftig at vedkomende gjør seg fortjent til 120000kr pr. dag. Hva skal man si til sånt spør jeg også meg selv? 7097269[/snapback] "Hvorfor kjøper jeg avisenes sensasjonesoverskrifter ukritisk?" kan du jo også spørre deg selv om. Pengene er ikke ønsket for utført arbeid, men for å ersatte økonomisk tap som følge av at man sa fra seg andre oppdrag for å ta på seg statsrådsposten (om det er akseptabelt krav kan man selvsagt diskutere). Det kan være lurt å være litt kritisk til om sensasjonsoverskrifter gir et riktig bilde av virkeligheten. 7097311[/snapback] Du har noe rett i det du sier der og det tar jeg til etteretning. Men står fortsatt for min mening om at beløpet er totalt uakseptabelt... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Pengene er ikke ønsket for utført arbeid, men for å ersatte økonomisk tap som følge av at man sa fra seg andre oppdrag for å ta på seg statsrådsposten (om det er akseptabelt krav kan man selvsagt diskutere). Kravet er selvsagt fullstendig på jordet. Dette kravet er omtrent like latterlig som om det var lønn for ti dagers jobb. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Enda et krav som er helt på jordet. Men det er jo ikke bare i Sverige det stilles (og blir oppfylt) slike krav, politeker topper i Norge har vel egentlig mange goder som er helt på jordet, men hun kommer med et urimelig krav vil jeg si. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Så dette på TV og tenkte det samme som JBlack sier, selv om 1.2 mill er myyye for en fallskjerm. Særlig når du samtidig hever etterlønn. Jeg synes de burde få arbeidsløshetstrygd som andre mennesker. Men kanskje 100% i en periode istedet for 66%. Derimot mener jeg å huske det i norge finnes eksemlper på folkevalgte som har gått på 100% etterlønn i flere år. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 dette er jo utrolig morsomt :!: Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Det er mange hensyn man må ta i en slik situasjon.. 1) Vil man ha kompetente mennesker i ledende stillinger innen forvaltning/regjering/departement må man betale prisen for det, og når kandidater sier fra seg _meget_ godt betalte stillinger i det private for å gå inn i en slik stilling må man også kompensere deretter om ting går dårlig. Herunder er det selvsagt OGSÅ flere momenter som må spille inn.. er det feil på kandidatens side som fører til at arbeidsgiverforholdet opphører..? Uaktsomhet? osv.. det viktige momentet i en slik avveining blir uansett i hvor stor grad man ønsker spisskompetanse i en evt. regjering.. vil man det må man betale det det koster, også for å minske risikoen for evt. søkere. 2) Signaler utad. Dette er også et viktig momoent.. Hva slags signaler sender man ut i samfunnet når man betaler noen for "10 dagers arbeid"..? I realiteten er det ikke det betalingen er for, men for den positive kontraktsinteressen, noe som er _relativt_ etablert innen den vanlige kontraktsretten.. avtaler skal holdes.. også arbeidstageravtaler.. Igjen blir det viktig å avgjøre om dette er en uaktsomhetssak på arbeidsgivers eller arbeidstagers side.. Man kan ikke basere alt på at den brede massen av folket er lavpannede idioter som sluker sensasjonsoverskrifter rått.. Lenke til kommentar
ziwiz Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Da burde staten kreve inn 16 års TV lisens.. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Da burde staten kreve inn 16 års TV lisens.. 7104230[/snapback] ja, pluss bøter og slikt. og hu burde nå ivvertfall ikke få så mye penger... hun hadde fortsatt hatt den jobben hvis ho ikke hadde latt være å betale tv-lisens og slikt. så hun har ingenting å klage på... hennes egen feil, og hvorfor skal hun da ha "goder" av det? Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Selvsagt skal kontrakter holdes, men problemet er jo at dette må ha vært en elendig kontrakt fra arbeidsgivers side. Det signalet man sender er at folk med skjeletter i skapet bør gjøre alt de kan for å få jobben, siden det da vil være lettjente penger for noen få dagers oppmerksomhet i pressen. Resultat er at jo dårligere skikket man er for en jobb, jo høyere blir timebetalingen. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å overbevise seg om at det er god bedriftsøkonomi. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Selvsagt skal kontrakter holdes, men problemet er jo at dette må ha vært en elendig kontrakt fra arbeidsgivers side. Det signalet man sender er at folk med skjeletter i skapet bør gjøre alt de kan for å få jobben, siden det da vil være lettjente penger for noen få dagers oppmerksomhet i pressen. Resultat er at jo dårligere skikket man er for en jobb, jo høyere blir timebetalingen. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å overbevise seg om at det er god bedriftsøkonomi. 7104583[/snapback] Jeg vet ikke om du la merke til forbeholdet som ble presisert to ganger i mitt opprinnelige innlegg. I utgangspunktet uttalte jeg meg i langt større grad generelt enn spesifikt.. Har man skjelett i skapet må man selvsagt ta det med i vurderingen (for tredje gang..) Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Da burde staten kreve inn 16 års TV lisens.. 7104230[/snapback] Dét burde være et minimumskrav i denne saken Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Må ærlig innrømme jeg fikk en liten latter da jeg leste dette. Hvor dum går det virkelig ann å bli? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå