Ozelot Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei! Etter at jeg målte bilen til 0.47 på milen, har jeg begynt å tenke på hva som kan få den til å bruke mindre diesel. Motorvarmer var noen jeg begynte å tenke litt på idag når jeg så baksiden av dagbladet. Såvidt meg bekjent, så varmer en motorvarmer opp motoroljen, slik at den bruker mindre drivstoff, og er mer miljøvennlig mens den er kald. (correct me if i'm wrong) Jeg har 1.8 mil å kjøre til jobb. Kan en bruke motorvarmer og få redusert drivstofforbruket med kanskje 0.05 liter på milen ? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Du får nok et noe lavere forbruk fram til motoren er varm. men etter der hvor den er varm i alle fall sparer du ikke noe mer, jeg vil bli overrasket om det blir så mye som snaut 2 dl på hele turen din. Det du helt klart vinner på er mindre motorslitasje og bedre komfort. M. (Pleier selv å bruke motorvarmer omtrent fra når det er minusgrader om natta, dersom jeg sparer bensin og slitasje for i værste fall 4 kr pr kaldstart går det økonomisk i pluss) Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Har i allefall bare godt å si om motorvarmere. Komforten er helt klart verdt strømkostnaden. Bensinforbruket blir lavere, da motoren ikke trenger like feit blanding under oppstart, men hvorvidt du merker dette på lommeboka eller ikke stiller jeg meg spørrende til. I såfall burde argumentene for å montere en motorvarmer heller ligge nærmere komfort og evt. miljø. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Om motorvarmer er økonomisk forsvarlig kommer vel mest ann på kjøremønsteret. Min bil bruker i gjennomsnitt 0.8 l/mil om sommeren frem og tilbake til jobb, 23km hver veg. Da uten motorvarmer og med noe AC bruk. Om vinteren går den på 0,7 l/mil på samme kjøring ved bruk av motorvarmer om morgenen. Det er få ting som gjør en kald vinterdag bedre enn motorvarmeren. Det er like gøy hver morgen å kunne sette seg inn i en varm bil som maler som en katt med engang en vrir rundt nøkkelen sammtidig som naboene står og skraper is av rutene Bilen er forresten en Chrysler stratus 2.0i Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Om motorvarmer er økonomisk forsvarlig kommer vel mest ann på kjøremønsteret. Min bil bruker i gjennomsnitt 0.8 l/mil om sommeren frem og tilbake til jobb, 23km hver veg. Da uten motorvarmer og med noe AC bruk. Om vinteren går den på 0,7 l/mil på samme kjøring ved bruk av motorvarmer om morgenen. Det er få ting som gjør en kald vinterdag bedre enn motorvarmeren. Det er like gøy hver morgen å kunne sette seg inn i en varm bil som maler som en katt med engang en vrir rundt nøkkelen sammtidig som naboene står og skraper is av rutene Bilen er forresten en Chrysler stratus 2.0i 7102116[/snapback] Min bil målte jeg til 0.47, vil det ha lite å si da ? Og har bare tenkt å ha motorvarmer på motoren, jeg selv kan heller ta på meg jakke hvis det er kaldt i bilen. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Om motorvarmer er økonomisk forsvarlig kommer vel mest ann på kjøremønsteret. Min bil bruker i gjennomsnitt 0.8 l/mil om sommeren frem og tilbake til jobb, 23km hver veg. Da uten motorvarmer og med noe AC bruk. Om vinteren går den på 0,7 l/mil på samme kjøring ved bruk av motorvarmer om morgenen. Det er få ting som gjør en kald vinterdag bedre enn motorvarmeren. Det er like gøy hver morgen å kunne sette seg inn i en varm bil som maler som en katt med engang en vrir rundt nøkkelen sammtidig som naboene står og skraper is av rutene Bilen er forresten en Chrysler stratus 2.0i 7102116[/snapback] Min bil målte jeg til 0.47, vil det ha lite å si da ? Og har bare tenkt å ha motorvarmer på motoren, jeg selv kan heller ta på meg jakke hvis det er kaldt i bilen. 7103134[/snapback] Selv om du ikke skal ha kupèvarmer, så kan du kaste jakka etter kort tid, da motoren gir varme til kupèen umiddelbart. Men den største gevinsten med motorvarmer får du om du har tenkt å ha bilen lenge. En kaldstart i -20C tilsvarer motorslitasjen man får ved å kjøre Oslo - Trondheim Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Såvidt meg bekjent, så varmer en motorvarmer opp motoroljen, slik at den bruker mindre drivstoff, og er mer miljøvmilen ? Den varmer opp kjøleveska ikke motoroljen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Såvidt meg bekjent varmer den opp motorblokka... Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Såvidt meg bekjent varmer den opp motorblokka... 7118451[/snapback] Har hatt motorvarmer på ALLE bilene mine samt foreldrene mine har motorvarmer på alle sine har alldri hørt om noen motorvarmer som varmer blokka eller motorolja men har ikke peil på hvor du har hørt dette hen edit, skal ikke være skråsikker men er ihvertfall slik at hvis du legger øret inntil radiatoren så hører du en suse lyd hvis motorvarmern er på og det er pga at den varmer opp kjøleveska omtrent som vannkokern på kjøkkenet. Endret 21. oktober 2006 av freddy85 Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 I de aller fleste tilfeller monteres motorvarmerelementet på blokka slik at det kommer i direkte kontakt med kjølevæsken. Væske bærer som kjent varme og fører til at tilstøtende materier varmes opp i takt med den stigende varmen på kjølevæsken. Derfor blir både kjølevæske, motorblokk, og motorolje varmere enn hva som ellers ville vært tilfelle uten bruk av motorvarmer. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 I de aller fleste tilfeller monteres motorvarmerelementet på blokka slik at det kommer i direkte kontakt med kjølevæsken. Væske bærer som kjent varme og fører til at tilstøtende materier varmes opp i takt med den stigende varmen på kjølevæsken. Derfor blir både kjølevæske, motorblokk, og motorolje varmere enn hva som ellers ville vært tilfelle uten bruk av motorvarmer. 7118876[/snapback] seff blir motoren varm når man varmer opp kjølevska Men har søkt litt på defa sine sider, det finnes faktisk noe som heter oljevarmer noe som man monterer på bunnpanna men trur ikke det er så vanlig, muligen hvis du har en veldig kjukk mineral olje at det er fordel. Man får jo ikke varma opp blokka så fort hvis du bare varmer opp olja nedi sumpen. mener at det også er montert på radiatoren på bilen min men mulig det er feil, det er i hvertfall kjøleveska. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 I de aller fleste tilfeller monteres motorvarmerelementet på blokka slik at det kommer i direkte kontakt med kjølevæsken. Væske bærer som kjent varme og fører til at tilstøtende materier varmes opp i takt med den stigende varmen på kjølevæsken. Derfor blir både kjølevæske, motorblokk, og motorolje varmere enn hva som ellers ville vært tilfelle uten bruk av motorvarmer. 7118876[/snapback] seff blir motoren varm når man varmer opp kjølevska Men har søkt litt på defa sine sider, det finnes faktisk noe som heter oljevarmer noe som man monterer på bunnpanna men trur ikke det er så vanlig, muligen hvis du har en veldig kjukk mineral olje at det er fordel. Man får jo ikke varma opp blokka så fort hvis du bare varmer opp olja nedi sumpen. mener at det også er montert på radiatoren på bilen min men mulig det er feil, det er i hvertfall kjøleveska. 7118926[/snapback] Må jo være motorvarmer til bobble detta da Jeg fant faktisk en reklame for motorvarmer i et blad fra 1960 eller no. Den såg ut som en kokeplate på små hjul som du satt under bunnpanna. Virket sikkert dettte og Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Det finnes i hovedsak 3 typer elektriske motorvarmerer. Den mest vanlige er den som står i blokka. Man tar bort en av frostpluggene og setter inn elementet istede. Der står elementet i direkte kontakt med kjølevæska. En annen vanlig variant er at man kutter av slangen som leder kjølevæske fra radiatoren til blokka og setter inn et rør med et varmeelement i. Denne løsninga gjør stort sett det samme som den som står i blokka, men noen mener varmen er mer skånsom og mindre intens på et punkt. En mindre brukt løsning er "strykjernet under bunnpanna" Her er det ganske enkelt snakk om et varmeelement som skrus fast på utsiden av bunnpanna. Denne løsningen er langt mindre effektiv enn de andre to. Likevel hjelper den litt i oppstart og når motoren først er startet, spres oppvarmet olje rundt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå