Gå til innhold

Fosshaugane campus s/h HDR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmmm.... spennende. Finnes det noen forklaring på hvordan man gjennomfører dette? Jeg har lastet ned programvaren.

7096694[/snapback]

Kan noen forklare meg hva et HDR-foto er? At man tar mange foto og setter dem sammen?

7096733[/snapback]

Du treng det samme bilde med forskjellig eksponeringar. Dette bildet er laga 11 bilder frå ei og samme raw fil (du kan justere over-/undereksponering på raw filer). Sender det gjennom programmet Photomatix med nokre enkle tastetrykk.

I tillegg har eg gjort dette bildet svart/kvitt i GIMP med channel mixer, og auka kontraster

Photomatix kan finn du her : http://www.hdrsoft.com/download.html

Demo versjonen av Photomatix legg tre vannmerke på bildet etter prossesering, desse har eg klona vekk i GIMP

Lenke til kommentar

Først og fremst må du ha bildene du skal bruke, altså fleire bilder av samme motiv (heilt likt med forskjellig eksponering). Poenget med dette er å kombinere dei områdene i bildene som er best eksponert til eit HDR bilde.

Start Photomatix

Lukk den første hjelpemenyen

Velg HDR-Generate

Velg bildene du vil bruke og trykk ok

Velg EV forskjellen mellom bildene, trykk OK

Hak av for align source og assume standard tone curve (litt usikker på dette punktet)

HDR bilde vil så bli lagd

Velg HDR - Tone Mapping (dette kan eg for lite om til å gi ei god forklaring, prøv deg fram)

:thumbup::thumbup:

Endret av Ford_Fairlane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...