Ford_Fairlane Skrevet 18. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 HDR frå ei raw fil, totalt 11 bilder sett saman i Photomatix. Resten er gjort i GIMP Lenke til kommentar
perottol Skrevet 18. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Fantastike toner i bildet. Her har du virkelig utnyttet HDR-teknikken og skapt et fint bilde. Men den blå himmelen synes jeg er grusom. Den stjeler all oppmerksomhet fra resten av motivet. Lenke til kommentar
Ford_Fairlane Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Var litt usikker på himmelen, skal lage ei utgåve uten himmel seinare idag Lenke til kommentar
Ford_Fairlane Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Uten blå himmel Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 18. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Hmmm.... spennende. Finnes det noen forklaring på hvordan man gjennomfører dette? Jeg har lastet ned programvaren. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 18. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Kan noen forklare meg hva et HDR-foto er? At man tar mange foto og setter dem sammen? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 18. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=637235 Lenke til kommentar
Ford_Fairlane Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Hmmm.... spennende. Finnes det noen forklaring på hvordan man gjennomfører dette? Jeg har lastet ned programvaren. 7096694[/snapback] Kan noen forklare meg hva et HDR-foto er? At man tar mange foto og setter dem sammen? 7096733[/snapback] Du treng det samme bilde med forskjellig eksponeringar. Dette bildet er laga 11 bilder frå ei og samme raw fil (du kan justere over-/undereksponering på raw filer). Sender det gjennom programmet Photomatix med nokre enkle tastetrykk. I tillegg har eg gjort dette bildet svart/kvitt i GIMP med channel mixer, og auka kontraster Photomatix kan finn du her : http://www.hdrsoft.com/download.html Demo versjonen av Photomatix legg tre vannmerke på bildet etter prossesering, desse har eg klona vekk i GIMP Lenke til kommentar
izek_mendez Skrevet 18. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Hva gjør du i photomatix? Enkelt fortalt. Lenke til kommentar
Ford_Fairlane Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Først og fremst må du ha bildene du skal bruke, altså fleire bilder av samme motiv (heilt likt med forskjellig eksponering). Poenget med dette er å kombinere dei områdene i bildene som er best eksponert til eit HDR bilde. Start Photomatix Lukk den første hjelpemenyen Velg HDR-Generate Velg bildene du vil bruke og trykk ok Velg EV forskjellen mellom bildene, trykk OK Hak av for align source og assume standard tone curve (litt usikker på dette punktet) HDR bilde vil så bli lagd Velg HDR - Tone Mapping (dette kan eg for lite om til å gi ei god forklaring, prøv deg fram) Endret 18. oktober 2006 av Ford_Fairlane Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 18. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2006 Må vel ta jomfruturen i HDR-land snart jeg også.. Likte det siste bildet mye bedre. Som nevnt før, så var den blåe himmelen helt grusom. Fin bruk av HDR dette. Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 19. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg syns bildet ble veldig mye bedre uten den blå himmelen. Hva med litt mer konstraster? Tror det vil gjøre bildet mer spennende, ikke mye, men litt. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 19. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2006 Syns det var ett ganske kjedelig bilde egentlig, klarer ikke helt å sette fingern på det men så ikke noe spesielt i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå