Gjest Slettet+89234341 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Skal lage en trykksensitiv ølbrikke med lys til multibordet mitt. Tenkte enkelt nok en mikrobryter som reagerer når man setter ned et glass og tenner noen LEDs opp mot undersiden på glasset. Men siden jeg ikke vil ha konstant lys, trenger jeg en måte å få lyset til å slukke etter noen sek. Kan noen gi en enkel krets med hva jeg trenger og hvordan? Tenker det er en lett sak med en kondensator og litt dill involvert så... Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Høres ut som om du trenger den allmektige 555. Linkylinky Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Høres ut som om du trenger den allmektige 555. Linkylinky 7095691[/snapback] hmm ser man får kjøpt slike ferdige ^^ må finne ut hvilke av de 8 pins jeg skal bruke da. thanks! Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 så du skal ha en bryter, som blir trykket inn ved hjelp av glasset, og selvom glasset fortsatt står der, så skal den slukke etter noen sek.? har jeg skjønt det riktig? skal søke litt på google (kanskje noe du kunne gjort og...) for og se om jeg finner en enkel krets med 555 timeren Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 En kapasitiv giver kan brukes, utgangen fra denne kobles til lysdiodene med formotstand. En kapasitiv giver er en berøringsfri bryter som reagerer på det meste. De finnes i ulike størrelser, lengder og utførelser. Her er en type, ikke billig akkurat denne da men. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...&dok=130521.htm Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) så du skal ha en bryter, som blir trykket inn ved hjelp av glasset, og selvom glasset fortsatt står der, så skal den slukke etter noen sek.? har jeg skjønt det riktig?skal søke litt på google (kanskje noe du kunne gjort og...) for og se om jeg finner en enkel krets med 555 timeren 7096930[/snapback] ehm, tror du burde lese hele emnet o.0 En kapasitiv giver kan brukes, utgangen fra denne kobles til lysdiodene med formotstand. En kapasitiv giver er en berøringsfri bryter som reagerer på det meste. De finnes i ulike størrelser, lengder og utførelser. Her er en type, ikke billig akkurat denne da men. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...&dok=130521.htm 7096961[/snapback] det der var omtrent ti ganger dyrere enn planlagt ^^ edit: vil forøvrig ikke si noe med den 555 greia virker så enkelt som man skulle tro det skulle være.... Jeg mener, da er det enklere å finne enslik billig leketing som man kaster/spretter etc så lyser den litt og slukker, og koble en transistor til den som styrer den egentlige ELED kretsen -.- Endret 18. oktober 2006 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Det du ønsker er en monostabil operasjon (populært kalt "oneshot"). Dette kan løses på mange måter, her er noen forslag http://www.discovercircuits.com/O/oneshot.htm Bruk av NE/TL555 er kanskje det greieste, men fullt mulig med 2 transistorer også Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Det du ønsker er en monostabil operasjon (populært kalt "oneshot").Dette kan løses på mange måter, her er noen forslag http://www.discovercircuits.com/O/oneshot.htm Bruk av NE/TL555 er kanskje det greieste, men fullt mulig med 2 transistorer også 7098514[/snapback] lol flere av de irriterende koblingsskjemaene som ikke gir faen av mening for noen som ikke har utdanning i det . Man kan si hva man vil om mine egne skjemaer men folk forstår de nå iallefall uansett Lenke til kommentar
rozon Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 lol flere av de irriterende koblingsskjemaene som ikke gir faen av mening for noen som ikke har utdanning i det . Man kan si hva man vil om mine egne skjemaer men folk forstår de nå iallefall uansett 7098700[/snapback] Var dette skjemaet for vanskelig? Men for all del; Vis oss hvordan vi tegner enkle skjemaer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) lol flere av de irriterende koblingsskjemaene som ikke gir faen av mening for noen som ikke har utdanning i det . Man kan si hva man vil om mine egne skjemaer men folk forstår de nå iallefall uansett 7098700[/snapback] Var dette skjemaet for vanskelig? Men for all del; Vis oss hvordan vi tegner enkle skjemaer. 7118740[/snapback] ehem http://www.discovercircuits.com/DJ-Circuits/oneshots.htm dessuten skulle man tro det fantes en mye enklere måte å gjøre det på, med tanke på alle leketøy som gjør slik. hvis ikk ekan det være Endret 21. oktober 2006 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 dessuten skulle man tro det fantes en mye enklere måte å gjøre det på, med tanke på alle leketøy som gjør slik. hvis ikk ekan det være 7122761[/snapback] Selvfølgelig er det en mye enklere måte. To ledninger til batteri/strømforsyning, to ledninger fra bryteren, og to ledninger til dioden. Vil du ha? Send meg en PM. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 dessuten skulle man tro det fantes en mye enklere måte å gjøre det på, med tanke på alle leketøy som gjør slik. hvis ikk ekan det være 7122761[/snapback] Selvfølgelig er det en mye enklere måte. To ledninger til batteri/strømforsyning, to ledninger fra bryteren, og to ledninger til dioden. Vil du ha? Send meg en PM. 7123048[/snapback] hvorfor ikke i forumet? Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 dessuten skulle man tro det fantes en mye enklere måte å gjøre det på, med tanke på alle leketøy som gjør slik. hvis ikk ekan det være 7122761[/snapback] Selvfølgelig er det en mye enklere måte. To ledninger til batteri/strømforsyning, to ledninger fra bryteren, og to ledninger til dioden. Vil du ha? Send meg en PM. 7123048[/snapback] Da får du ikkje den funksjonaliteten en NE555 kan gi, men det var vel ikkje poeng i uansett, aii? Og det er ikkje vanskeleg, bare du som ikkje gidd bruke 5 minutt på å lese datablad, tenke litt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 dessuten skulle man tro det fantes en mye enklere måte å gjøre det på, med tanke på alle leketøy som gjør slik. hvis ikk ekan det være 7122761[/snapback] Selvfølgelig er det en mye enklere måte. To ledninger til batteri/strømforsyning, to ledninger fra bryteren, og to ledninger til dioden. Vil du ha? Send meg en PM. 7123048[/snapback] Da får du ikkje den funksjonaliteten en NE555 kan gi, men det var vel ikkje poeng i uansett, aii? Og det er ikkje vanskeleg, bare du som ikkje gidd bruke 5 minutt på å lese datablad, tenke litt. 7124203[/snapback] OG bruke en del penger på å kjøpe komponentene. Skar bare ut en pleksiglassbit som fungerer helt fint uten lys ^^ case closed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå