Gå til innhold

Bindingstid eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg har et NetCom-abonnement som ble kjøpt med subsidert telefon, og dermed bindingstid på 12 mnd i juli måned. Jeg endret så abonnementet til et annet, som ikke skulle ha betydning for bindingen. Dette gikk tydeligvis greit, har ikke fått noe krav om gebyrer enda.

Men det rare er at nå står det på mine sider at jeg ikke har bindingstid mer hos NetCom, har sjekket det hos et par nettbutikker også, der det er mulig å sjekke bindingstid, men fortsatt ingen bindingstid, får jeg beskjed om.

Så sender jeg epost til Netcom, og ber om å få bekreftet at jeg ikke har bindingstid, noe de også bekrefter.

Spørsmålet er da: Kan jeg nå endre abonnement til f.eks Smarttalk, eller portere nummeret til en annen operatør, uten at noe vil skje?

 

Jeg er jo klar over at jeg har skrevet under en avtale om 12 mnd binding, men når både min side, netcom selv, og nettbutikker hevder at jeg ikke har bindingstid, så slår det meg at bindingstiden kanskje er slettet.

 

Noen som veit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et NetCom-abonnement som ble kjøpt med subsidert telefon, og dermed bindingstid på 12 mnd i juli måned. Jeg endret så abonnementet til et annet, som ikke skulle ha betydning for bindingen. Dette gikk tydeligvis greit, har ikke fått noe krav om gebyrer enda.

Men det rare er at nå står det på mine sider at jeg ikke har bindingstid mer hos NetCom, har sjekket det hos et par nettbutikker også, der det er mulig å sjekke bindingstid, men fortsatt ingen bindingstid, får jeg beskjed om.

Så sender jeg epost til Netcom, og ber om å få bekreftet at jeg ikke har bindingstid, noe de også bekrefter.

Spørsmålet er da: Kan jeg nå endre abonnement til f.eks Smarttalk, eller portere nummeret til en annen operatør, uten at noe vil skje?

 

Jeg er jo klar over at jeg har skrevet under en avtale om 12 mnd binding, men når både min side, netcom selv, og nettbutikker hevder at jeg ikke har bindingstid, så slår det meg at bindingstiden kanskje er slettet.

 

Noen som veit?

7095146[/snapback]

 

Dette skjer enkelte ganger når du bytter abonnementstype, eller gjør endringer på abonnementet. I de fleste tilfeller er det en konsulent som ikke har sjekket bindingstiden før endringen ble utført, og derfor ikke sørget for at bindingstiden ble beholdt. Dersom du har fått bekreftet at du ikke har bindingstid, ligger det nok ikke bindingstid på abonnementet ditt, og da er det jo fritt fram :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg vil tippe at du fortsatt har bindingstid hos NetCom. Jeg har vært i samme situasjon tidligere og det som gjelder deg er:

 

Da du byttet abonnement fikk du et nytt kundenr hos NetCom, men dersom konsulenten du snakket med hadde gått inn på ditt tidligere kundenr så hadde vedkommende sett at du fortsatt har bindingstid. Når du vil utportere nummeret fra NetCom til en annen operatør vil NetCom gå gjennom alle kundenr du har/har hatt hos de for å sjekke at du er ajour med alle betalingene og at du ikke har noe utestående. De vil da merke til at du har bindingstid og fakturerer deg med 1500 kr (eller hva det nå var i bindingsgebyr).

 

Selv om man kan tenke noe annet så er det ikke så enkelt å lure seg unna :D

 

 

Hilsen NetCom kunde i 7 år.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg vil tippe at du fortsatt har bindingstid hos NetCom. Jeg har vært i samme situasjon tidligere og det som gjelder deg er:

 

Da du byttet abonnement fikk du et nytt kundenr hos NetCom, men dersom konsulenten du snakket med hadde gått inn på ditt tidligere kundenr så hadde vedkommende sett at du fortsatt har bindingstid. Når du vil utportere nummeret fra NetCom til en annen operatør vil NetCom gå gjennom alle kundenr du har/har hatt hos de for å sjekke at du er ajour med alle betalingene og at du ikke har noe utestående. De vil da merke til at du har bindingstid og fakturerer deg med 1500 kr (eller hva det nå var i bindingsgebyr).

 

Selv om man kan tenke noe annet så er det ikke så enkelt å lure seg unna  :D

 

 

Hilsen NetCom kunde i 7 år.

7095897[/snapback]

 

Her er et tips: ikke uttal deg så bastant om ting du ikke vet så mye om.

 

Dersom det ikke ligger binding på nummeret der nå, og du har betalt alle fakturaer på det kundenummeret du har idag, så er det fritt fram å kjøpe ny telefon med binding, eller å portere ut. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Ring kundeservice igjen å si at du for sikkerhetsskyld tar opp samtalen, sier de igjen at du ikke har binding så ber du om hjelp til å åpne telefonnen og vips så er du "fri". Noter navn på kundebehandler og tidspunkt for samtalen....

 

Kommer det senere en regning i posten på avbrutt binding viser du til samtalen.

Lenke til kommentar

Juridisk sett er du ikke løst fra bindingstiden så lenge NetCom ikke har gitt deg skriftlig melding om dette. Dermed kan enhvert opptak av telefonsamtale med kundeservice være til ingen nytte.

 

Til zegenie:

 

Vet du det så mye bedre da ? Du kan til og begynne med lære deg å quote riktig.

Endret av gregas
Lenke til kommentar
Til zegenie:

 

Vet du det så mye bedre da ? Du kan til og begynne med lære deg å quote riktig.

7096502[/snapback]

 

Det skulle jeg tro, siden jeg jobber med dette hver dag. Ikke så mye nytte jeg gjør for meg her, hvis jeg ikke vet hva jeg driver med.

 

Det kan godt være at hvis det ble en rettsak av det, så kunne NetCom vunnet, men i praksis så har jeg rett i det jeg sier og ditt innlegg om at NetCom går gjennom alle tidligere kundenummer osv er feil. Det var kun det jeg kommenterte.

 

Quote riktig? Jeg trykket "Reply" på ditt innlegg. Hvis du ikke forstod hva jeg skrev, og hvem jeg skrev det til, så er det dessverre ikke så mye jeg får gjort med det.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar
Juridisk sett er du ikke løst fra bindingstiden så lenge NetCom ikke har gitt deg skriftlig melding om dette. Dermed kan enhvert opptak av telefonsamtale med kundeservice være til ingen nytte.

7096502[/snapback]

 

Forresten - er ikke en muntlig avtale like bindende som en skriftlig i dette landet?

 

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her, men sånn var det sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Juridisk sett er du ikke løst fra bindingstiden så lenge NetCom ikke har gitt deg skriftlig melding om dette. Dermed kan enhvert opptak av telefonsamtale med kundeservice være til ingen nytte.

7096502[/snapback]

 

Forresten - er ikke en muntlig avtale like bindende som en skriftlig i dette landet?

 

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her, men sånn var det sist jeg sjekket.

7096905[/snapback]

 

Klart det er det man da drukner man bare i havet av påstående kunder og de vil ikke tro deg eller velger å ikke tro deg. Går det til inkasso kan du informere inkassoselskapet og legge frem bevisene og de vil da ikke ta saken videre.

 

Nei, du er selvsagt ikke løst fra bindingstiden men skal man gå rundt å huske hvilken dato man tegnet abbonnementet. Skal ikke være nødvendig dette og ringer man da kundeservice for å høre om bindingstiden er gått ut eller ikke skal man få riktig svar, hva er ellers kundeservice godt for?

 

Klarer de ikke å gi riktig svar og porteringen allerede er i gang kan ikke kunden klandres for feil av kundeservice og da må de ta dette på egen kappe. Eventuelt kan man inngå en avtale at man betaler månedsavgift for gjenstående periode eller lignende....

 

Edit: Hva har du fra at du må ha skriftelig melding om at bindingstiden er ute, hadde det vært så lett for teleselskapene hadde vel slik brev hele tiden blitt forsinket. Har lest igjennom min avtale med Tele2 men her står det ingenting om skriftlig beskjed.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...