Gå til innhold

Jeg er ny innen macro linser,er denne et bra valg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, man kommer nærme om man vil nok. Selv om det nok er en fordel å gjøre sommerfuglen litt "roligere" før man begynner med sånt.

http://www.ninanet.net/watches/macroset/macroset.html f.eks.

7138019[/snapback]

Sommerfuglen jeg har tatt bilde av, holder til i Sommerfuglparken på Bærheim utenfor Stavanger. Der har de tilgang til brune og gjæra bananer, noe som gjør dem litt pussa og noe mer "medgjørlige". Men det er ikke lett å treffe dem på frihånd uansett.

Her er en som sitter og tar seg en "dram":

original.jpg

Flere bilder fra et besøk i parken kan dere se her:

http://www.pbase.com/toreide/sommerfugler

Bildene som ikke er makrobilder, er tatt med Canon 35mm 1.4L, f.eks dette:

41875423.jpg

Tor

Lenke til kommentar

Hei

Jeg skal se hva jeg kan gjøre når jeg kommer hjem.

Avstanden har kanskje ikke vært mot nærgrensen da jeg tok bildet, så jeg kan jo ikke si om en kunne kommet nærmere enn jeg har gjort. Det testes bedre mot motiver som ikke plutselig kan fly bort.

Tor

Lenke til kommentar
Siden objektivet er et 1:1 makroobjektiv så vil utsnittet bli likt størrelsen på bildesensoren. Den er ca 22 x 15 mm.

Hvem svarer du egentlig? Eitp sa at han hadde croppet et større bilde for å lage det første sommerfugl-bildet (i hvert fall sånn jeg skjønte det), dermed er det jo interessant å se originalbildet så vi ser hvor nær han egentlig kom...
Lenke til kommentar

Jeg svarer deg siden du spør hvilket utsnitt man får med et 60 mm makroobjektiv direkte på kameraet.

utsnittet du får med 60mm rett fra kameraet?
Eller kansje du mente, "vis oss et tilfeldig bilde tatt på en tilfeldig avstand av et motiv vi ikke vet størrelsen på sånn at vi ikke blir noe klokere".
Lenke til kommentar
Eller kansje du mente, "vis oss et tilfeldig bilde tatt på en tilfeldig avstand av et motiv vi ikke vet størrelsen på sånn at vi ikke blir noe klokere".

Nei, jeg ba om å få se originalbildet før han hadde croppet, siden han antydet at han hadde croppet bildet. Når han har croppet bildet, kan jeg ikke lenger gå ut fra at det er 1:1 forhold på bildet. Jf:
Bildet av sommerfuglen er et utsnitt av et større bilde. SÅ nær kommer man ikke!

Forøvrig er det ikke stor forskjell på (norske) sommerfugler at man ikke har en viss anelse om hvor store de egentlig er... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Nei, jeg ba om å få se originalbildet før han hadde croppet, siden han antydet at han hadde croppet bildet. Når han har croppet bildet, kan jeg ikke lenger gå ut fra at det er 1:1 forhold på bildet. Jf:
Bildet av sommerfuglen er et utsnitt av et større bilde. SÅ nær kommer man ikke!

Forøvrig er det ikke stor forskjell på (norske) sommerfugler at man ikke har en viss anelse om hvor store de egentlig er...

7140263[/snapback]

Slutt på krangelen! Her kommer bildet, og jeg hadde IKKE croppa NOE, så dette er en forminska utgave av originalen (3504x2336) ikke gjort annet enn å fominske det, altså - til 800x533:

69117981.jpg

Tor

Lenke til kommentar
Slutt på krangelen! Her kommer bildet, og jeg hadde IKKE croppa NOE,

Da skjønner jeg ikke hva du mente med utsagnet:

7136730[/snapback]

Hva er det "større bildet" du refererer til her?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...