Solstice Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Har sett på dette objektivet fra canon, har tenkt til å ta nærbilder av insekter,blomster m.m Hva kan dere si om dette? Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM Med mulighet til å fokusere bilder i reell størrelse på bildesensoren gir EF-S 60mm f/2,8 Macro USM sann makroytelse i EF-S-objektivserien. Objektivet har en effektiv brennvidde som tilsvarer ca. 96 mm i 35mm-format og gir nærbilder som tar pusten fra deg. Med en nærgrense på kun 20 cm kommer du utrolig tett innpå motivet og kan fylle rammen med de motivdetaljene du vil. * Ca. 96 mm brennvidde (35mm-format) * Kompakt og lett * Høy oppløsning i hele bildet, høy kontrast og bildekvalitet * Rask autofokus med støysvak USM * Fullstendig manuell overstyring av fokus * Super Spectra-belegg * Stor blenderåpning Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Objektivet gjør jobben. Valg av macro er luksusproblem siden alle leverer varene. Du har også Sigma 105mm, Tamron 90mm, Canon 100mm som alternativ. Se denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=+EFS+++60mm Lenke til kommentar
engekri Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 I og med at brennvidden bare er 60mm, bør du tenke hvor nærme du faktisk må for å få 1:1 forhold av blomster, bier osv. Det kan være greit med litt avstand når du skal fange innsekter i allefall. Til blomster gjør det ikke så mye fra eller til, men tenk over det. Lenke til kommentar
Solstice Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Takk for gode svar Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Jeg bruker denne fra Sigma http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11871 , strålende fornøyd. Veldig bra optikk. Lenke til kommentar
eitp Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei Jeg har 60mm du nevner, og den er meget skarp og god. Hvis du tenker på å gå for fullformatkamera senere, er det verdt å vurdere 100mm til Canon. Her er et bilde jeg har tatt med 60mm: Tor Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Tamron 90/2,8 macro (1:1) er meget mye omtalt og er regnet som et av de beste makroobjektivene på markedet. Koster rundt 4000 og gir ekstremt skarpe bilder, samtidig som du kan stå lenger unna (og ikke forstyrre insekter, sommerfugler og lignende) enn med 60mm. Er også et perfekt portrettobjektiv. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Vivitar 100mm f/3.5 Heilt fantastisk godt objektiv i forhold til prisen. For 1/10th the price of the Minolta 100 macro, you get easily 75% of its performance. Endret 20. oktober 2006 av Henrik Lied Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 http://dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=236 Heilt fantastisk godt objektiv i forhold til prisen. Det er ikke ment som direkte kritikk av deg, men jeg (og sikkert mange med meg) ville sette stor pris på at dere som legger inn linker til ymse produkter skriver hvilket produkt dere refererer til i stedet for å legge inn linken to ganger. Linken du refererer til kunne f.eks. vært Vivitar 100mm f/3.5. Det gjør at man slipper å gå inn på alle linkene for å finne ut hvilke produkter folk refererer til, både ved anbefalinger og forespørsler. Det krever selvfølgelig litt mer tid av dem som legger inn dette, men det forenkler utrolig mye for oss som skal svare/kommentere. Har sett ymse skrekkeksempler hvor folk har skrevet inn noe slikt: "Skal jeg kjøpe denne pakken <link> eller denne <link> eller denne <link> eller denne <link> eller denne <link> eller denne <link> eller denne? <link>" De fleste som uttaler seg vet som regel de mest vesentlige forskjellene på f.eks. Nikon 18-55, 18-70, 18-135, Sigma 18-50 f/2.8, 18-125 og 18-200 etc, og jeg personlig har latt være å svare på sånne håpløse forespørsler, da jeg ikke gidder å bruke tid på å åpne en masse sider... Det er ikke meningen å "ta noen", men jeg håper at folk tar dette til etterretning, og bruker tittelen på hjemmesiden til informasjon i stedet for bare en link. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Det er ikke ment som direkte kritikk av deg, men jeg (og sikkert mange med meg) ville sette stor pris på at dere som legger inn linker til ymse produkter skriver hvilket produkt dere refererer til i stedet for å legge inn linken to ganger. 7110363[/snapback] Skjønner deg godt, og tar kritikken absolutt ikkje ille opp. I mitt tilfelle bruker eg å være meir grundig når eg legg ut linker, men det fins visse unntak, som f.eks. dette, då ei forelesning akkurat skulle til å begynne. Uansett, feilen er retta opp Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Uansett, feilen er retta opp Takker :o) Håper flere leser det, selv om de største synderne nok er nykommere som ikke har vært her før... Får hakke litt på dem når det kommer igjen, så kanskje det blir litt bedre etter hvert ;-) Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei Jeg har 60mm du nevner, og den er meget skarp og god. Hvis du tenker på å gå for fullformatkamera senere, er det verdt å vurdere 100mm til Canon. Her er et bilde jeg har tatt med 60mm: Tor 7095624[/snapback] Av ren nysgjerrighet, hvordan i helsike klarer du aa faa et saapass stort utsnitt av insektet med en 60mm? Jeg har provd og provd, men det tillater meg ikke aa komme saa naerme. Ikke paa grunn av at insektet flytter seg, men objektivet klarer det ikke. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Ustedalen: Mellomringer/extension tubes er vennen din. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det er også en stor fordel å ta bilde av en stor sommerfugl istedet for en liten flue. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Ustedalen: Mellomringer/extension tubes er vennen din. 7130715[/snapback] Har du noen eksempler? Sokte etter det paa Adorama og B&H, men fant ingenting. Kunne du vaere saa vennlig aa finne noen mellomringere paa noen av de butikkene slik at jeg kan faa sett hva det er, og om jeg skal kjope det eller ikke. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...earch&Q=&ci=276 Merket har lite å si for kvaliteten siden det ikke er noen linser i dem. Det er en fordel at i allefall lysmåling virker. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Saa denne ville vaert et bra valg? Hva gjoer disse? Bare slik at du kommer naermere paa objektivet uten aa staa saa langt unna? Edit: Url feil Endret 23. oktober 2006 av Ustedalen Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 De flytter nærgrensen sånn at du kan gå nærmere motivet og fremdeles få fokus. Samtidig mister man fokus på uendelig. Kenko mellomringer er ganske mye brukt så de burde fungere fint. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Soligor har også noen mellomringer som er garantert å virke på digitale kamera. Lenke til kommentar
eitp Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Bildet av sommerfuglen er et utsnitt av et større bilde. SÅ nær kommer man ikke! Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå