Gå til innhold

Nepal: hvordan vil det gå med dette landet?

Anbefalte innlegg

Vi har IU og OD på skolen i disse dager.

Hvordan vil det gå med Nepalere i framtiden, om dette med skuddsikker skole hjelper?

"Skuddsikker skole skal sikre at ungdom skal få en sikker skolegang, og at de sikrer seg kunnskap."

Det som er meningen er ikke at skolene skal bli skuddsikre, men at Maoister og andre griliaer ikke skal hente ut ungdom fra skolene, eller foreldre, og sikre utdanning og sikre kunnskap.

Hvordan tror dere det kommer til å gå med Nepal i fremtiden?

Personlig tror jeg Maoistene må bukke under, siden unge mennesker skjønner at dette ikke er tingen, og at dem ikke har mulighet til å hente nye soldater på skolene.

-Sigve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maoistene har gjort mye dritt, men dei har også fått skylda for mye dritt dei ikke har hatt noe med å gjøre. Dei sloss mot et udemokratisk og undertrykkende regime, dei sloss mot kvinneundertrykkinga i landet og mye mer. En ensidig kritikk av maoistene er håpløst. Regjeringssoldatene har mye mer dritt på hendene. Forsåvidt så er vel kongen kasta og ei ny midlertidig regjering på plass og det er inngått våpenhvile med maoistene. Så vidt jeg vet, media har ikke akkurat fulgt opp landet etter at ting roet seg ned.

Lenke til kommentar
Det som er tingen med maoistene, er at de er mot regjeringen, noe som hadde vært bra, men maoistene terroriserer alt og alle som er midt imelom, kan man si.

7095978[/snapback]

Det er ikke helt riktig. Det er ikke alt maoistene har gjort riktig, men å påstå at dei har terrorisert alt og alle mellom dei og kongen er å strekke det litt langt.

Lenke til kommentar
Maoistene begynte bra, kan man si, men nå er det blitt rene terrorist gruppen som driver gerilliagrig.

Vanlige mennesker frykter dem nede i Nepal, det er ikke så mye flott dem gjør akkurat :)

Å si at dem terroriserer alt mellom dem selv og kongen er kansje å trekke det langt, men det var for å understreke

7096067[/snapback]

NKP(m) driver geriljakrig/folkekrig ja. Men jeg har tilgode å se troverdig dokumentasjon på at de terroriserer folk og at folk frykter dem. Husk at mye av nyhetene fra Nepal har vært konstruert av kongen. Mitt inntrykk er at NKP(m) har stor søtte på landsbygda og forholdsvis stor støtte i byene. Og jo, dei gjør mye flott. Dei aktiviserer folk, danner fronter for undertrykte, driver aktiv likestillingspolitikk og kjemper mot kastesystemet.

EDIT: Og maoistene har hatt våpenhvile siden i vår, en våpenhvile innleda av maoistene som myndighetene senere blei med på. De påfølgende fredsforhandlingene kan du lese om på Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Fredsforhandl...ne_i_Nepal_2006

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke skuddsikker skole er så viktig, uten at jeg har satt meg skikkelig inn i hva det går ut på. Nepal er på vei mot demokrati og fred uavhengig av skuddsikker skole. Jeg tror skuddsikker skole er bortkasta tid. Det er våpenhvile i Nepal nå og alt tyder på at en varig fred ikke er langt unna.

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg skrev "skuddsikker skole". Det som er meningen med skuddsikker skole er ikke å gjøre skolene skuddsikre, men å gi flere sjangsen til å få utdanning, og at flere fullfører utdanningen i Nepal.

-Få ånklige lærere

-Sikre skolegang

-holde mennesker utenfra, borte fra skolen, mennesker som ikke har noe der å gjøre. Mennesker som kommer inn i skolene å henter ut barn, for dem trenger det, alt de sier er at sånn er det, sånnn skal det være, å de som går på skola tror det, og blir med på ting barn/ungdom skal være for uten. (for eksempel Maoister)

Det var noe av tingene pengene skal gå til...

_Dessuten er det ikke det som er spårsmålet mitt_:

Hvorda kommer det til å gå med Nepal når flere får utdanning!

Endret av kt600
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...