Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

4mbit = 2mbit?

Anbefalte innlegg

Hei..

Har et problem som tydligvis er vansklig og få løst.

Problemet er: plutselig for en god stund siden ble vår 4mbit til 2mbit. fikk ikke høyere hastighet uansett.. Ringte da til LOS som er vår ISP, og spurte om de hadde satt ned linja, men de sa de ikke hadde det. De tok det videre til tekniske avdeling..

Fikk så en tlf hvor de sa de ikke kunne gjøre noe med linja, for vi var så langt fra sentralen(3,2km) og hadde så dårlige kabler inn til huset eller noe sa de. Og at vi derfor ikke kunne ha raskere linje, men at de hadde fått satt den opp litt. 2,4mbit har vi nå..

men så sa jeg at vi har jo hatt 4mbit(3,8) hele tia før, så det kan jo ikke være problemet. Og da skjønte han ikke så mye han heller :p

Aner dere hva som kan være galt?

Og vet noen hvor mye det koster å forbedre kablene fra huset og til sentralen, eller hvor det må gjøres?:p han sa jeg måtte ringe telenor å høre men.. spør her først :)

takk på forhånd,

stian

edit:

har forresten kjøpt helt nye switcher og router etter dette og problemet er det samme fortsatt, så det er nok ikke feilen:)

han mannen sa han testet linja til å kunne oppnå 3,8mbit, og det har vi jo hatt også, så skjønner ikke hvorfor ikke det funker.

Endret av DarkZhade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når hastigheten på ADSL blir endret, så er dette en justering som ISP foretar i hastighetsprofilen. Vanskelig å si om ditt tilfelle er en bevisst handling pga linjekvalitet eller annet.

På linjen min fikk jeg plutselig kun 2Mbit for noen uker siden. Etter ett døgn ringte jeg NGT og spurte om de visste årsaken. Det viste seg at hastighetsprofilen var feil og at jeg skulle sjekke linjen på nytt etter et par minutter. Da var alt i orden og jeg fikk min normale hastighet.

Jeg har forøvrig opplevd lignende hos Bluecom ved oppstart av ADSL. Fikk bare 64kbs inntil de fikk rettet problemet :!:

Lenke til kommentar
Når hastigheten på ADSL blir endret, så er dette en justering som ISP foretar i hastighetsprofilen.  Vanskelig å si om ditt tilfelle er en bevisst handling pga linjekvalitet eller annet.

På linjen min fikk jeg plutselig kun 2Mbit for noen uker siden.  Etter ett døgn ringte jeg NGT og spurte om de visste årsaken.  Det viste seg at hastighetsprofilen var feil og at jeg skulle sjekke linjen på nytt etter et par minutter.  Da var alt i orden og jeg fikk min normale hastighet.

Jeg har forøvrig opplevd lignende hos Bluecom ved oppstart av ADSL.  Fikk bare 64kbs inntil de fikk rettet problemet  :!:

7098942[/snapback]

Hastigheten vil også endres etterhvert som forholdene på linjen endres. Selv om NextGenTel eller LOS setter hastigheten til 4Mbps så er det ikke sikkert linjen klarer mer enn 2Mbps, og da vil ruteren koble seg opp på ca 2Mbps. Det er ikke sånn at en linje skal kunne klare 4Mbps bare forde at den gjorde det før. Sync hastigheten har heller ingenting med kapasiteten på sentralen å gjøre. Det handler om linjekvalitet og utstyret i begge ender.

Lenke til kommentar
Og vet noen hvor mye det koster å forbedre kablene fra huset og til sentralen, eller hvor det må gjøres?:p han sa jeg måtte ringe telenor å høre men.. spør her først :)

takk på forhånd,

stian

Med 3,2km så prater vi nok i millionklassen her, med forbehold om kabeltyper og forlegningsmåte.

(med forbehold om at linjen allerede er koblet kortest mulig)

Lenke til kommentar

Pris på utbedring kommer da selvsagt helt an på type feil som forårsaker at modemet syncer på lavere hastighet enn angitt. I noen tilfeller kan man være koblet via tverrkabel gjennom en annen sentral som igjen medfører lenger avstand og dertil lavere hastighere.

Dog vil selvsagt det største problemer være hvis kobberen har lav tråddiameter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...