Bruker-88036 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei. Hva syns dere om dette bildet av Balder? Han er hunden til en kamerat av meg. Det jeg alltid har lagt merke til med denne hunden er det intense blikket hans. Her syns jeg det kommer litt frem. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Det ser ut som en snill hund, med tiltalende utrykk. Det var noen hvite flekker i panna og litt smus i øyekroken som plage meg litt. hadde blit bedre om du fjernet de. Plages med rusk og vanndråper selv på bilder mine hunder, vises veldig godt på bilde. Tror bildet hadde blitt bedre hvis hele snuten hadde hvært i fokus Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Jo, tenkte litt på det med det rusket. Det var der fordi han nettopp hadde vært å gravd ned noe matgreier. Jeg syns ikke det gjør noe at det er der fordi det viser hunden som den er. Hadde kanskje vært finere med hele hodet i fokus, men det med øynene ville ikke kommet frem da Lenke til kommentar
perottol Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Flott bilde av hunden. Likte den snevre fokusen, samt at bakgrunnen ble uskarp og fin. Litt kritikk da: Bildet er iskaldt. Hvitbalansen er kanskje noenlunde korrekt, men med all refleksen fra himmelen så blir det mye blått i bildet. Hvis du har tilgang på Photoshop så kan du åpne filteret Levels, velge den midterste "eyedripperen" der og trykke på et punkt i bildet som skal være fargenøytralt (feks snuten). Trykk og trykk forskjellige steder til du får en fin tone i bildet. Dette vil skape mye mer varme i bildet. Jeg ville ha bøyd meg litt ned hvis jeg hadde tatt dette bildet, kommet i øyehøyde med hunden. Blir litt ovenfra og ned. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Bildet er fint det, som andre har kommentert. Men det er viktig å ikke glemme USM (oppskarping) som siste ledd i bildebehandlingen. Det ser ut som du har glemt her, for inntrykket ble mye bedre med en passende dose USM. Se vedlagt eksempel Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) "ragamuffin: Bildet er fint det, som andre har kommentert. Men det er viktig å ikke glemme USM (oppskarping) som siste ledd i bildebehandlingen. Det ser ut som du har glemt her, for inntrykket ble mye bedre med en passende dose USM. Se vedlagt eksempel" Jo, ble mye bedre. Men jeg hadde brukt USM, men det var før jeg forminsket det. Syntes også selv at bildet ikkr var like klart etter forminskingen og lurte også litt på hvorfor. Jeg har nettopp lært meg litt om USM og ved å gå tilbake til tråden der jeg fikk hjelp til å forstå det, så ser jeg at man bør bruke USM etter at man har forminsket. Bildet ditt ligner på bildet slik det var før forminskingen. Det perottol nevner skal jeg også prøve meg på senere. Takk for tilbakemeldingene. Redigert: Jeg har studert hvordan bildet var før forminskingen. Det du, ragamuffin, har gjort er mye klarere. Noen mulighet til å få vite hvilke verdier på USM du har brukt? Endret 18. oktober 2006 av pybalto Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ja det er veldig viktig å legge på USM som det aller siste du gjør før du lagrer bildet. Når det gjelder innstillingene så er de 'borte', men det var nok omtrent 100-120% i ammount, radius på 0.7-0.8 og threshold har jeg satt til 2. USM innstillinger varierer fra bilde til bilde, men som en 'batch' innstilling vil dette duge dersom bildet er 800-1000pixler. Se denne for mer info om oppskarping http://home.online.no/~carnholm/txt/01usm.htm Lenke til kommentar
perottol Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Når det gjelder sharpen så synes jeg at Smart Sharpen gir bedre resultat enn USM i 95 % av tilfellene. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Når det gjelder sharpen så synes jeg at Smart Sharpen gir bedre resultat enn USM i 95 % av tilfellene. 7102846[/snapback] Ikke alle som har CS2 Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ikke noe fan av dyrebilder egentlig, men det er noe med øya hans som gjør det veldig spesielt og ikke bare ett bilde av kjeledyret ditt. Syns det var noe svake farger dog, kunne kanskje vært gjort noe med. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Personlig ville jeg gått ned på hundens nivå og tatt bilde. Dvs såkalt froskeperspektiv. Utenom dette så synes jeg bakgrunnen ble for rotete og forstyrrende. Ellers ett helt kurrant hundeportrett. Men ikke noe ekstraordinært. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Personlig ville jeg gått ned på hundens nivå og tatt bilde. Dvs såkalt froskeperspektiv. Utenom dette så synes jeg bakgrunnen ble for rotete og forstyrrende. Ellers ett helt kurrant hundeportrett. Men ikke noe ekstraordinært. 7119072[/snapback] Problemet med å gå ned på hundens nivå (altså sette seg ned på huk) er at så godt som alle hunder da kommer til deg. Det har jeg prøvd veldig mange ganger, det er ikke enkelt. Bakgrunnen er gress og grus. Er det kombinasjonen som gjør at det virker rotete? Ellers syns jeg froskeperspektiv var ett morsomt ord. Men ville ikke det vært nedenifra og opp? Eller hadde det vel vært en kjempefrosk? Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Det blir jo ikke froskeperspektiv om du er på hundens nivå. Om du er under hundens nivå derimot Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Hm, ja, froskeperspektiv ble feil (Men det kunne ha vært en kjempefrosk Mutert bullfrog eller no sånt.). Men å sette seg ned på huk. Prøvde å ta portrettbilde av katta og hver gang jeg satte meg ned på huk så kom hun løpende til meg. Så jeg kjenner til problemet. Men etter litt prøving og feiling så ble resultatet ikke så aller verst. Angående bakgrunnen så hadde ihvertfall jeg ønsket meg en mer ensfarget bakgrunn. Slik det er nå så synes jeg at blir for mange nyanser. Hvis du skjønner. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Froskeperspektiv skall prøves på hund, skall på hundeutstilling i morgen også, kan bli interesangt hvis jeg setter på 28mm og finner en stor Danske. Hunde bilder blir helt klart best hvis man bøyer seg ned på hundens nivå. Har prøv det behagelige(telezoom og god stol) men det virker ikke. skall jeg ha gode bilder av hundene mine er det 50mm og adidas som duger. Og det er helt korekt oppservert at hundene kommer til deg når du bøyer deg ned. Lenke til kommentar
Coppernica Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Problemet med å gå ned på hundens nivå (altså sette seg ned på huk) er at så godt som alle hunder da kommer til deg. Det har jeg prøvd veldig mange ganger, det er ikke enkelt. 7120629[/snapback] Det er derfor man enten har eier til hjelp som kan gi signalet for "bli" eller man har lært hunden "bli" på et signal som kan brukes samtidig med kamera Jeg syns det var litt forstyrrende at ikke hele nesa var i fokus , men jeg er omtrent så langt fra en ekspert du kommer. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Prøvd å korrigere bort blåtonen i bildet (samt sharpen), blir litt varmere synes jeg. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg skulle ønske jeg hadde den hunden her akkurat nå for å se hvilken farge han egentlig har.. Syns at begge som har gjort noe med bildet har fått mer ekte farge på ham. Når jeg så på perottol's versjon så tenkte jeg med en gang at det er jo den fargen han har, mens når jeg ser på ragamuffins så syns jeg det da også.. Men takk iallefall for alle tilbakemeldingene og for at noen tar seg bryet med å gjøre det bedre enn det var. Gleder meg til å vise hundens eier disse versjonene av bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå