Gå til innhold

Er islam en voldelig religion ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kan oppleves som voldelig på grunn av religiøse fanatikere som oppfordrer til voldsbruk.

På lik linje med at våre såkalte kristne ledere oppfordret alle til å dra ut på korstog for å erobre det hellige land i middelalderen, det spilte ingen rolle om det ble drept og voldtatt på disse toktene, det gikk jo bare ut over 'vantro' allikevel.

INGEN religioner er per definisjon voldelige, de kan oppfattes som det på grunn av fanatiske psykopater som tolker sine religioner dithen for å kunne oppnå fordeler for seg selv.

!

Lenke til kommentar
Ikke vær så sort/hvitt da, mann! :wee:

7094303[/snapback]

Er du rasist? :!:

Nei relegion i seg selv utøver ikke vold, men er et fint verktøy for å legitimere det en gjør for seg selv om ikke også andre rundt seg.

Finfin quote:

With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

Steven Weinberg (1933 - ), quoted in The New York Times, April 20, 1999

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Hvordan definerer man 'en voldelig religion'? Er det en religion som eksplisitt oppfordrer til vold? Eller holder det at religionen er slik at dens eksistens medfører økt vold?

Det påstås at Islam ikke eksplisitt oppfordrer til vold. Men det synes helt tydelig at vold følger i Islams fotspor, og at man derfor kan si at Islam medfører vold.

Jeg vil derfor kalle Islam en voldelig religion.

Edit: Etter prinsippet 'stupid is who stupid does' i Forest Gump

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Moderator advarsel:

Trådstarter spør om islam er en voldelig religion. Ikke om organisasjoner, profeter eller terrorister. Det har vi et utall andre tråder som omhandler. Derfor begrenser vi denne tråden til diskusjoner omkring islamsk lære.

Spekulasjoner basert på myter og sannheter om Muhammeds liv er ikke fruktbare i denne sammenheng. Ei heller islamisters rolle i verdens konflikter idag med mindre(!) man kan knytte det til den islamske læren eller tolkninger av denne.

Så får det heller våge seg om dette blir en kort tråd, siden de færreste her faktisk har annet enn annenhånds kunnskap om utvalgte deler av islam.

guardianpegasus sitt inlegg blir i denne sammenheng off topic, og blir derfor utsatt for mild sensur. Men dersom du vil starte en egen tråd om hvorvidt Muhammed var pedofil og landeveisrøver, skal du få lov til det, forutsatt at du dokumenterer dine påstander. Så kan kanskje begge trådene bli konstruktive...

Edit: Reaksjoner på moderering tas som alltid på PM.

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at det har blitt sølt mye blod i Muhammeds navn, men det er enda mindre tvil om at kristendommen har avstedkommet enda større mengder tyktflytende rød væske. Det jeg synes er litt interessant er at da kristendommen var på sitt mest brutale, var den omtrent like gammel som det islam er nå. Kanskje den rett og slett trenger å modnes litt, og om 400 år er alle muslimer snille som lam med en koran like fortolket som noen bibel.

Lenke til kommentar

Jeg har tro på det, selv om det her opplagt er snakk om "to skritt frem og ett tilbake". For øyeblikket (som er noen tiår minst, i historisk perspektiv) er vi i ferd med å ta det nevnte skrittet tilbake.

Men at dette stemmer forutsetter at Islam ikke er en grunleggende voldelig religion. Islam har ikke noe Nye Testament som erstatter Det Gamle Testamentets blodhevn med (i hvert fall delvis) tilgivelse og kjærlighet. Derfor kan nok veien være tyngre å gå for muslimene.

Men jeg tror på dette. Det tar bare tid. Og det må regnes i generasjoner, så vi har ikke sette starten på det ennå. Derfor kan muslimer som er født og oppvokst i England bli selvmordsbombere. Deres barnebarn vil forhåpentlig ikke bli det.

Men hvis vold er en grunnsten i islamsk lære, så krever det at ekstreme muslimske trosretninger marginaliserers slik de kristne har. At muslimske menigheter i sekulære stater blir synonymt med islam for muslimer flest.

Så da spør jeg i tråd med trådstarters spørsmål: Er islam i utgangspunktet voldelig? Eller er det islamsk lære av idag om fokuserer på vold? Er en framvekst av et islam som "gir til keiseren det keiserens er, og til Gud det Guds er" sannsynlig ut fra dette. (Unnskyld hvis jeg "vrir" litt på topic med dette.)

Geir :)

Lenke til kommentar
Fight those who do not believe in Allah, nor in the latter day, nor do they prohibit what Allah and His Messenger have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection.

When your Lord revealed to the angels: I am with you, therefore make firm those who believe. I will cast terror into the hearts of those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them.

And when We wish to destroy a town, We send Our commandment to the people of it who lead easy lives, but they transgress therein; thus the word proves true against it, so We destroy it with utter destruction.

And how many a town which was iniquitous did We demolish, and We raised up after it another people!

So when you meet in battle those who disbelieve, then smite the necks until when you have overcome them

Those who resist Allah and His Messenger will be humbled to dust, as were those before them: for We have already sent down Clear Signs. And the Unbelievers (will have) a humiliating Penalty
Endret av Pricks
Lenke til kommentar
På lik linje med at våre såkalte kristne ledere oppfordret alle til å dra ut på korstog for å erobre det hellige land i middelalderen, det spilte ingen rolle om det ble drept og voldtatt på disse toktene, det gikk jo bare ut over 'vantro' allikevel.

7094306[/snapback]

Jeg mener å ha lest at det var ikke den katolske kirkens hensikt å erobre det hellige land i middelalderen.

Middelalderen bar preg av uro og konflikter mellom konger, lorder, grever og diverse øvrighet i Europa, så Paven ga alle en felles fiende for å få ro i Europa.

Men poenget remains the same... Kristendommen ble grovt misbrukt for å fremme egne fordeler og øke egen makt. Det gikk jo tross alt bare utover de vantro hedningene likevel.

OT: Hedninger ble vel også egentlig brukt av jøder om ikke-jøder...

Correct me if I'm wrong...

Lenke til kommentar

-Tro ikkje at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. Jeg er kommet for å sette eit skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, og en manns husfolk er hans fiender "Jesus" (Matt. 10.34-36)

Blir kristendomen ein voldelig religion av den grunn?

Eg vil meina nei. Det er derimot autoritetene som misbruker religionen for å skape seg politisk og kulturelt hegemoni som skaper volden.

Det påstås at Islam ikke eksplisitt oppfordrer til vold. Men det synes helt tydelig at vold følger i Islams fotspor, og at man derfor kan si at Islam medfører vold.

Det kan ein sei om ein kvar annen religion. Fordi religion brukes aktivt i poltisk retorikk og er ein enkel måtte å skaffe seg makt på vil og vold følge religionen.

Lenke til kommentar
Hva sier du om sitatene jeg kom med over da, salah?

7100158[/snapback]

Selvsagt, det finnes suraer i Koranen som ikke er til å anbefale til dagens verden. På den tiden Koranen ble skrevet var det ikke så mye spesielt med de suraene. Og Koranen har aldri blitt endret på, det er forbudt. Og derfor følger dessverre en del muslimer dette per idag også.

Men det er jo noe annerledes med Bibelen, som har blitt endret på (rett meg om jeg har feil her). Kirken påstod jo blant annet at Tellus (vår planet) var sentrum i universet, og folk som sa noe annet måtte bøte med livet. Nå vet vi annerledes, og kirken kan ikke akkurat komme og si at det per idag.

Konklusjonen er at Bibelen er endret på gjennom tidene, og modernisert og ufarliggjort. Det er dessverre ikke Koranen. Men jeg har en tro på at Koranens tid også kommer snart.

Hvis du har sett filmen Kingdom of Heaven, skjønner du helt og fullt hva jeg prater om. Dette er også obligatorisk film for de som går allmenne linja (vk1) på videregående skolen. Jeg anbefaler folk å se den.

I filmen kjempes det kriger hvor det er muslimer mot kristne. Der kriger man for å konvertere motparten til religionen sin. Hvis man følger med på hva Al-Qaida gjør per idag, så ser man mange likhetstrek mellom dette og hendelsene på 1100-tallet. Muslimene kjempet mot de vantro og målet deres er å konvertere til Islam. Osama bin Laden leker Salahedin (forresten er navnet mitt oppkalt etter han) og sier "Konverter til Islam eller dø", noe akkurat Salahedin også gjorde. Dessverre funker ikke dette sjekketrikset like godt som det gjorde for ca. 1000 år siden.

Endret av salah
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...