Gå til innhold

IFPI saksøker flere fildelere

Anbefalte innlegg

Så vidt meg vites er det vel så godt som ingen som har tatt dette til rettssalen, de fleste har ikke råd og inngår heller forlik, hvilket selvsagt er hva ifpi/riaa er ute etter.

Hvorvidt disse loggene hadde holdt oppe i en rettssak hadde vært meget interessant. Det er tross alt internett det er snakk om, og ip-adresser er ingen bevis i det hele tatt for at personen det er snakk om faktisk har stått for nedlastingen. Så vanlig som åpne trådløse nettverk er så ville jeg tro at man kan argumentere med at det kan være en hvilken som helst intrenger (om man da har wlan).

Edit: leif

7094202[/snapback]

Jeg tror et større "slag" mot skjermdump som bevis er at hvem som helst kan fabrikere det i løpet av minutter.

Ellers tror jeg ikke denne saksøkingstaktikken er noe god, tror ikke den fører til mindre fildeling, om noe vil den føre til at fildelingen anonymiseres, og større forakt for bransjen. Personlig er jeg ikke så glad i slike ting, jeg tror samfunnet hadde vært bedre om ikke "vanlige" folk begynner å føle at de bør anonymisere/kryptere sine handlinger, fordi dataene brukes til at mulig.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaja, når de ikke vil stoppe fildeling ved å senke prisene til fornuftige nivåer og skifte distribusjonsmetoder fra CD til internett så har de vel ikke andre virkemidler igjen enn slag under beltestedet ved å saksøke villt rundt seg. Ser de ikke at de snart lever på sin egen øde moraløy snart?

7094721[/snapback]

Ja, det er nok litt vel mye penger involvert i denne industrien, litt for mye for at det virker fornuftig for min del. Når man tenker på at artistene bare får en viss prosentandel og likevel blir miliardærer, så mener jeg det er ett tegn på at det er en viss "overflyt" av penger. Det samme gjelder selvsagt mye annet, f.eks Microsofts produkter. Dvs det virker ikke særlig fornuftig at vi skal betale i bøtter og spann for Windows og at Bill Gates etterpå deler ut det meste av det han tjener til veldedige formål, da går ikke pengene dit de burde gått og de fleste av oss er neppe villige til å betale for at f.eks Bill Gates skal fremstå som en god og gavmild person etter at han har loppet oss :)

Separat virker ikke prisene på DVDer særlig høye, men det er nok fordi vi har vendt oss til høye priser. I kroner og ører har vel også DVDer sunket i pris de siste årene, mener hvertfall selv å erindre at jeg betalte nærmere 300kroner for de første DVDene jeg kjøpte.

Lenke til kommentar

Sjansen for å bli tatt er fortsatt mindre enn sjansen for å vinne i lotto.

Vi er nok "trygge" her til lands i alle fall til en rettsak er kjørt igjennom systemet og IFPI vinner denne, og det vil nok ta en god stund.

Enn så lenge er vi nok trygge for massesøksmål her til lands.

Det er i høyeste grad betenkelig når denne delen av platebransjen står bak langt flere søksmål enn plateutgivlser. De siste årene er antall utgivlser og artister kuttet kraftig ned mens antall søksmål mot egne kunder er mangedoblet.

Snart er vi i en situasjon hvor det er flere jurister enn artister som jobber for selskapene knyttet til IFPI.

Jeg skjønner jo da at prisene må opp på de få utgivelsene de enda gir ut for at aksjonærene i disse konsernene blir fornøyd med avkastningen.

En betydelig del av pengene dine går altså med til å saksøke "vennene dine", både skyldige og uskyldige, når du kjøper en CD i butikken.(satt på spissen javel)

Det jeg synes er merkelig er at artistene selv er nesten totalt fraværende i debatten. Er musikeren den nye blondinen? De er veldig opptatt av "krig og fred og afrika og sånn" men bransjens fremtid er de merkelig likegyldige til, så lenge de kan forhandle seg frem til en bra kontrakt(for seg selv). Det er jo tross alt deres fans som blir saksøkt og risikerer å få livene ødelagt.

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar

Neste gang kan de jo saksøke alle internetbrukere i verden, så får de det overstått.

Når skal disse terroristene settes på plass? For, ja, de sprer mer redsel enn bin Laden. Rekk opp handa de som er mer bekymra for at flyet sitt skal fly inn i stortinget, enn for å få stevning fra advokatfirmaet Simonsen eller hva de heter.

Lenke til kommentar
Jaja, når de ikke vil stoppe fildeling ved å senke prisene til fornuftige nivåer og skifte distribusjonsmetoder fra CD til internett så har de vel ikke andre virkemidler igjen enn slag under beltestedet ved å saksøke villt rundt seg. Ser de ikke at de snart lever på sin egen øde moraløy snart?

7094721[/snapback]

Ja, er helt enig.. Var besatt igår, skulle ut og handle den nye In Flames cd-en, som hadde kommet til å bli den første cd-platen jeg har kjøpt på årevis, men prisen var faen meg 220,-

Da nekta jeg av prinsipp. Hadde håpet på 189,- eller oppimot 199,- men IKKE 220,-.

Lenke til kommentar
Neste gang kan de jo saksøke alle internetbrukere i verden, så får de det overstått.

Ja det hadde jo vært helt genilat, jeg mener hvor mange millioner mennesker har pc? Sikkert over 90% av de har en eller annen ulovlig sang og man har jo sett folk har blitt tatt p.g.a en film og fått en EKSTREM bot. Poenget er at hadde de tatt alle pc'r som står i tusen hjem så hadde de jo blitt ferdig. Kanskje det bare hadde sittet 100 mennesker igjen til slutt med sin pc, resten av verden hadde sittet bak murene med gjeld opp etter øra :D

Lenke til kommentar

er virkelig entrapment ulovlig i USA? mente politiet gjorde det hele tiden jeg. når de f.eks. spørr en doplanger om dop, for så å arrestere han når kjøpet er over. eller når de spørr en hore om et ligg, og så arresteres hun når hun kommer inn i bilen.

Lenke til kommentar

7094721[/snapback]

Ja, er helt enig.. Var besatt igår, skulle ut og handle den nye In Flames cd-en, som hadde kommet til å bli den første cd-platen jeg har kjøpt på årevis, men prisen var faen meg 220,-

Da nekta jeg av prinsipp. Hadde håpet på 189,- eller oppimot 199,- men IKKE 220,-.

7096857[/snapback]

220,- spenn, den var drøy. Hvor var det? Platekompanier har den til 169.

Lenke til kommentar

Ja det hadde jo vært helt genilat, jeg mener hvor mange millioner mennesker har pc? Sikkert over 90% av de har en eller annen ulovlig sang og man har jo sett folk har blitt tatt p.g.a en film og fått en EKSTREM bot. Poenget er at hadde de tatt alle pc'r som står i tusen hjem så hadde de jo blitt ferdig. Kanskje det bare hadde sittet 100 mennesker igjen til slutt med sin pc, resten av verden hadde sittet bak murene med gjeld opp etter øra :D

7097066[/snapback]

Tror og håper at deling av musikk og film vil tvinge frem en ny ordning der film/musikkbransjen går inn i seg selv og revurderer hva de egentlig holder på med. Til nå har de prøvd å sette hardt mot hardt, noe som ikke ser ut til å fungere og neppe vil fungere, de prøver å jage unna en myggsverm med fluesmekker, de har absolutt ingen mulighet til å vinne krigen... men kanskje noen slag. Hadde de innsett at verden gikk fremover og tilpasset seg, så hadde de hatt en mulighet i havet. De har prøvd å begrense brukernes rettigheter og muligheter til å bruke produkter de har kjøpt, så de har på alle mulige måter skapt situasjonen selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...