Gå til innhold

Skotsk undom drept fordi han var hvit

Anbefalte innlegg

Ps: jeg må legge til at taller "over 60%" har jeg tatt rett ut av luften så å si, fordi jeg hørte om den statistikken og ville ikke undersøke den ytterligere, derfor en så grov tall, det er faktisk første gangen jeg har sett på denne statistikken meg egne øyne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en tråd hvor guardianpegasus forteller alt det fæle med muslimer. I et samfunn hvor alle menneskeraser lever sammen, hender det at hvite dreper svarte, svarte dreper hvite.

Dessuten kan du forklare meg hvorfor du drar inn muslimer inn i dette, guardianpegasus? Eller hvorfor du blander det fæle med Islam inn i hvert eneste tråd du lager eller poster i?

At rasisten var muslim er tilfeldig. Han var jo gutt/mann også, bør gutter/menn også utryddes og ufarliggjøres?

Lenke til kommentar

Drit i om de er muslimer eller hva faen. Saken er den, Salah, at mange muslimer (kanskje ikke du og dine venner som for alt jeg vet er kristne eller hvafaen) lærer at folk av annen etnisitet, av annen religion osv. ikke er "rette" folk, akkurat som jødene mot palestinerne, der er det muslimene som er "de snille" i samfunnets øyne, så å si at det er snakk om å skjære under en kam, det er jo faktisk bare idiotisk. Man er NØDT til å generalisere i en såpasse stor debatt. Man kan selvfølgelig legge til ordet "enkelte" foran, eller "mange" eller "noen", men sånn er det bare. Hat-drap er gale, uansett om det er muslimer, kristne, katolikker, wicca-hekser, agnostikere, ateister eller whatever som begår det.

Problemet er at eldre generasjoner noen ganger er så trangsynte at de lar oss vokse opp til å bli trangsynte, og vår trangsynthet kan faktisk føre til hat, og hat-drap. Selv har jeg aldri hatt problemer av det slaget, bortsett fra at en venninne av meg fikk bank av noen vigrid-medlemmer, men tanken slår meg, ganske hardt og. Greit at VIGRID er noen satans idioter, men det finnes etter all sansynlighet lignende organisasjoner som er satt sammen av minoriteter, men som ikke får like stor.. Uhm.. Pressedekning? (Blir sikkert veldig feil ord, men samme det), rett og slett fordi de er minoriteter.

Min teori er rett og slett at hvite europeere fløy rundt og tok over veredn, samlet de peneste jentene osv. osv. for nærmere 1000-500 år siden, og kanskje enda mindre, og at den nåværende generasjonen har en slags form for skyldfølelse for det forfedrene våre har gjort (hvite europeere og deres avstamninger btw!), og derfor føler at vi må være "ekstra snille" med minoriteter for å ikke bli oppfattet som rasister, noe som egentlig er ganske idiotisk i seg selv, for rasisme er rasehat.

Rasehat kan gå flere veier, men den eneste som legges merke til er når den går hvit-svart.

Selv er jeg farget, men hele slekten på farssiden er ariske, og jeg føler meg i familie med dem, og regner ikke meg selv som en minoritet, allikevel er min toleransegrense ganske lav for alt og alle, jeg bryr meg ikke om hudfargen deres, men derimot om oppførselen.

Som tidligere nevnt i innlegget, så er det slik at vi har "skyldfølelse" for ting som foregikk for lenge siden, kanskje den yngre minoritetsgenerasjonen har en slags "hevnlyst" fra fortiden som henger igjen i dem? Uansett hvordan du snur og vender p ådet, så er ikke ting som de skal være, enten du er rasist ene eller andre veien.

Lenke til kommentar

Snusi. Det du sier er jo ikke helt riktig; hvite kristne ble undertrykt i rundt 500år av det ottomanske riket. Det er ikke rart at Hellas bruker 10% av budsjettet sitt på forsvar ...

Det ottomanske riket var vel særs tolerante overfor både den kristne og den jødiske befolkningen

Hvite i Afrika er idag under angrep fra alle kanter - Noe som har ødelagt flere afrikanske lands økonomi, f.eks den til Zimbawe...

7225360[/snapback]

Hvilke andre land?

:)

7226371[/snapback]

Zambia? :)

Særs tolerante? Derfor over 1 mill armenere ble drept? Derfor man tok barn fra foreldre på balkan, for også lære de opp i islamsk tro? Kristne/Jøder var annenrangs borgere. :) :)

Lenke til kommentar
Intimidation er trusler/skremsler

Hva hadde skjedd dersom Benjamin Hermanssen var hvit, og Joe Erling Jahr og vennene fra Irak?

7227398[/snapback]

Feid under teppet som andre slike tilfeller?

Benjamin er en fugleskremsel og ikke mer. Fortjener ikke en 1% av oppmerksomheten han har fått.

Edit:

PS til andre:

ISLAM er en religion og ikke en rase, så slutt å blande den inn.

Endret av g5r
Lenke til kommentar

Ingenting, beklager inlegget.

uansett:

Poenget som jeg har klart å bevise er at rase-motiverte forbrytelser er i aller fleste tilfellene filtrert i mediene (USA som eksempel), og ikke bare det men den overlegne antallet er MOT hvite av andre og ikke motsatt, selv om de begås av flere grupper som er i demografisk mindretall.

Jeg kan helt ærlig si at denne artikkelen (om den Skotske gutten) har jeg aldri forventet å se i Norske medier SPESIELT med den overskriften som var brukt. Kortere sagt de har vært utenom det vanlige ærlige, men hvis de allikevel skulle vise helheten ville det overkye slike "martyrer" som B.Hermansen, og til dels virke mot integrasjon og flerkulturell samfunn osv, dvs typisk "demokratisk" agenda.

Endret av g5r
Lenke til kommentar

Om Benjamin Hermansen var noe til kar eller ikke er ikke tema for denne tråden. For alt hva vi vet var den stakkars skotske gutten "et fugleskremsel" også. Hold dere litt saklige her. (Med mindre dette var ment i overført betydning, selvsagt.)

Et innlegg og svar på dette er slettet fordi posteren sier han ikke mente noe med det og beklager det.

Geir :)

Lenke til kommentar
For alt hva vi vet var den stakkars skotske gutten "et fugleskremsel" også.

Dette er en ren spekulasjon og en fullstendig feilaktig påstand. Du sier "vi" men burde sagt "jeg", for du snakker ikke for meg i det minste.

Grunnen til at jeg sier det er at Hermanssen er kjent for *alle* og *alle* vet grunnen til hans død og hvorfor hand død er spesiell. Da jeg gikk på skolen hadde vi en hel minutt stillhet for denne personen som jeg har absolutt ingen respekt for. Har noen hørt noe ytterligere om den Skotske? Og de kommer ikke, pga at for moderne hypokrater som kjører sin en-veis anti-hvit propaganda så er han en stein i halsen, pga at hvite folk som i sør-Afrika som andre plasser skal aldri stilles fram som ofre. At ordet rassisme skal knyttes i noen som helst slag sammenheng som har med minoritetenes (og i mange steder i England hvor de har allrede blitt i flertall) forbrytelser å gjøre er en stor problem for mediene, for å frata polariseringen av ordet "rasisme" blir det samme som å definere Demokrati som "regime", ikke at ordet passer ikke men at det har blitt brukt til propaganda og en slik omvending er ikke særlig effektiv.

Lenke til kommentar
For alt hva vi vet var den stakkars skotske gutten "et fugleskremsel" også.

Dette er en ren spekulasjon og en fullstendig feilaktig påstand. Du sier "vi" men burde sagt "jeg", for du snakker ikke for meg i det minste.

7234701[/snapback]

Tja, vet du noe andre ikke vet om saken i Skotland da, siden du ikke er en del av det kollektive vi? Hva du vet og mener om Benjamin Hemansen er selvsagt relevant for din holdning til den saken, men kanskje(!) ikke like relevant her med mindre du vet og mener like mye om Kriss Donald. Ellers er jeg litt usikker på hva du mener at jeg sier, siden jeg ikke "snakker for deg". Du må gjerne utdype hva det er du er uenig i. Da blir det lettere for meg å kunne si om du har oppfattet meg rett.

Når denne tråden først ble startet gjorde jeg litt søk på det. Et raskt Google-søk gir 48 sider med hits. Raske søk på BBC, The Times, The Scotsman, The Evening Times, The Guardian, (og sikkert fler om man gidder å lete) viser at saken ble omtalt. Edit, fant artikler i Daily Mirror og The Sun også, om enn små.

Det ble holdt markeringer (Link), en solidaritetsmarsj i hjembyen Glasgow arrangert av skotsk LO (Link), og hans skjebne ble tatt opp på politisk hold, inklusive regjeringsnivå. Tiet ihjel ble den i hvertfall ikke, selv om BBC antagelig gjorde det under mye tvil, og det sikkert finnes "politisk korrekte" media som lot den ligge.

Edit: Det er litt vanskelig å søke etter den opprinnelige dekningen av saken, fordi navnet på den drepte ikke var kjent ennå da, slik at den ikke dukker opp ved søk.

Jeg vet ikke nok om denne saken til å gjøre meg opp noen konkret mening om problemstillingen. Men personlige sympatier og/eller antipatier med offeret som person, enten han heter Benjamin eller Kriss, er det prinsipielle i denne saken uvedkommende.

Tilbake til topic: Racial murders: nearly half the victims are white

Edit:

BTW: Dom i rettsaken i High Court i Edinburgh faller om noen dager. Se BBCs dekning dag for dag her: Link

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Takk for linkene, interessant lesestoff.

Poenget mitt er at hvis tema som rasisme dukker opp blir den sterkt polarisert og aller oftest blir hvite forestillt som skyldige og minoriteter som ofre. Siden som du viser (om ofrene 50/50) er faktisk i USA ikke helt i samsvar med virkeligheten, og jeg tror at mord er ikke de beste indikasjonene på rasemotiverte kriminaliteten fordi de rett o slett er sjeldne, altfor sjeldne sammenlignet med andre voldelige forbrytelse som for eksempel FBI-statistikken viser.

Jeg har hverken positive eller negative syn på døden av f eks Hermannsen, vold er vold, men den uendelige "martyriseringen" av Hermansen og den evige hjernevaskingen og skyldfølelsen man blir påtvunget (bl.annet skolen) da i sannheten er det i mange tilfeller mern rasemotivert vold MOT hvite - dette er som jeg ikke begriper og har ingen toleranse for.

Edit:

Ps:

tar hatten av for mediene som melder alt sammen og uten noen slags politisk kontekst.

Endret av g5r
Lenke til kommentar
Vanskelig å finne som bare hel**** de har så mye dokumentasjon...

Men her:

http://www.fbi.gov/ucr/hc2004/tables/HateCrime2004.pdf

Se på side 18.

Ikke glem at vi snakker om grove forbrytelser her

"crimes against persons" >>>>"white"

Murder: 3

Rape: 2

Agg. Assault: 613

Sim. Assault:  1078

"crimes against persons">>>>"Black"

Murder: 2

Rape: 1

Agg. Assault: 258

Sim. Assault: 376

Tror ikke "intimidation" er en grov forbrytelse så tar den ikke med.

Selvfølgelig kan man finne tabeller der da hvite er ansvarlige for flere forbrytelser men ikke glem ad de er i flertall (enda).

I tillegg må tallene ovenfor raffineres litt med tanke på så absurd som det kan være, så kan den samme rasen ha begått "hat forbrytelser" mot sine egne.

7227039[/snapback]

Det står ikke noe om rase-motiverte krimminaliteter der, altså er det slik jeg forstår det alt av kriminalitet, og det blir irrelevant for diskusjonen.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at hvis tema som rasisme dukker opp blir den sterkt polarisert og aller oftest blir hvite forestillt som skyldige og minoriteter som ofre.

7237127[/snapback]

Fordi det i de aller fleste tilfeller er slik! Det er minoriteter som er ofre for rasisme, ikke hvite. Såkallt omvendt rasisme har helt andre årsaker enn tradisjonell rasisme og er i så måte mer forståelig, uten at jeg på noen måte mener omvendt rasisme er greit eller akseptabelt.

Jeg har hverken positive eller negative syn på døden av f eks Hermannsen, vold er vold, men den uendelige "martyriseringen" av Hermansen og den evige hjernevaskingen og skyldfølelsen man blir påtvunget (bl.annet skolen) da i sannheten er det i mange tilfeller mern rasemotivert vold MOT hvite - dette er som jeg ikke begriper og har ingen toleranse for.

7237127[/snapback]

Så, du stiller deg likegyldig til at en ung gutt ble drept av nynazister, mens du tar fryktelig på vei over at en ung gutt ble drept av muslimer? Ser du ikke at dine holdninger her sakper grobunn for økt konfliktnivå mellom "oss" og "dem"?

Og at du blir påtvunget noen skyldfølelse i skolen er bare tull. Det må i så tilfelle være fordi du føler deg truffet av antirasistiske budskap.

Den siste setninga di forstod jeg ikke helt, men tar jeg rett om jeg forstår det slik at du mener at det er mer rasemotivert vold mot hvite enn farga? I så fall så vil jeg veldig gjerne se statistikk på det.

Lenke til kommentar
Fordi det i de aller fleste tilfeller er slik! Det er minoriteter som er ofre for rasisme, ikke hvite. Såkallt omvendt rasisme har helt andre årsaker enn tradisjonell rasisme og er i så måte mer forståelig, uten at jeg på noen måte mener omvendt rasisme er greit eller akseptabelt.

7249100[/snapback]

Men artikkelen som ble linket til litt før her viser jo til statistikk som sier at nesten halvparten av alle rasemotiverte forbrytelser skjer mot hvite. Om et avvik er på 5% (for eksempel) fra halvparten, blir det for dumt å si "i det aller fleste tilfeller".

(Hvis dette ikke henger helt sammen, så beklager jeg. Tidlig morgen her.)

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...