Gå til innhold

Skotsk undom drept fordi han var hvit

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/08/479112.html¨

- Jeg er bare 15. Hva har jeg gjort? spurte skolegutten Kriss Donald før han ble knivstukket og påtent av kidnappere.

- Planen var at gjengen skulle kjøre rundt i gata i en bil og «se etter dem... hvem som helst»

Ifølge Mohammed hadde de aldri møtt Kriss tidligere.

Kriss ble senere funnet drept ved en fotballstadion i Glasgow. Han var blitt angrepet med en kniv og tent på.

Hvor var fakkeltoget? Hvor var ramaskriket? Hvor var pressedekningen? Hvorfor er det nestne automatisk rasisme når en hvit dreper en etnisk minoritet, men kun med tungtveiende bevis motsatt tilfelle når en etnisk minoritet dreper en hvit?

I 2005 ble en annen hvit ungdom, 19 år gamle Gavin Hopley drept i england. Han ble uprovosert angrepet av en gjeng asiatiske menn for at han var hvit. Ingen har blitt tiltalt eller dømt for drapet.

Sett at situasjonen også her var omvendt... ville samfunnet godtatt at en gjeng rasistiske mordere, f.eks nynazister, gikk fritt rundt? Det tror jeg neppe...

Håper snart alle har fått med seg at det må være lov å kalle en spade for en spade. Uansett hvilken farge den spaden har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en digresjon; det er ikke sikkert at vi vet hvor mye dekning denne saken allerde har hatt i engelske medier. Hva tilstandene ville vært i Norge om dette hadde skjedd med norske statsborgere, vel, det er jeg litt usikker på egenlig.

uansett, forutsatt at det du sier stemmer (at det var lite dekning) så er jeg ikke egentlig sjokkert over den manglende interessen. vet ikke hvorfor, men vold fra ikke etniske borgere kontra vold mot ikke etniske har en tendens å bli litt skjevt dekket.

Lenke til kommentar

Hvor mange mørk-hudete har blitt drept av samme grunn da? Jeg liker ikke rasisme, uansett hvilken side det kommer fra, svart eller hvit. Men jeg er VELDIG sikker på at det har blitt drept mange flere mørke personer av hvite opp gjennom tidene pga. samme grunn som denne hvite gutten ble drept for.

Lenke til kommentar
Men jeg er VELDIG sikker på at det har blitt drept mange flere mørke personer av hvite opp gjennom tidene pga. samme grunn som denne hvite gutten ble drept for.

7099989[/snapback]

Hvor mange mørke personer som er drept spiller liten rolle for denne gutten her. Han bryr seg nok lite om statistikk, og det burde vi og.

Helt enig med trådstarter!

Lenke til kommentar
Ja jeg savner media når slikt som dette skjer. Noen burde ta ansvar, jeg melder meg frivillig til og starte et blad som omhandler kun dette. Og ja jeg er seriøst.

7100685[/snapback]

Er det ikke enklere å skrive en blog da? Jeg er ikke sikker på hvor stort opplag et blad ville fått, for det høres strengt tatt ut som et kjedelig tema. Hvis ikke det var fullt av fargebilder da, close up, av maltrakterte resultater av rasistisk vold. Kunne jo konkurrert med rotten.com :D

Lenke til kommentar
Men jeg er VELDIG sikker på at det har blitt drept mange flere mørke personer av hvite opp gjennom tidene pga. samme grunn som denne hvite gutten ble drept for.

7099989[/snapback]

Arvesynd gjelder ikke. Hvis vi følger din logikk, kan vi likegodt innføre dødsstraff. ("Det er rettferdig at man dør for sine synder.")

Lenke til kommentar

Faktum er at hvite europeere opp igjennom årene er blitt veldig tolerante fordi vi er så eksponert for andre kulturer. Innvandrere derimot, særlig muslimer, som er de eneste virkelige "fremmed kulturelle" i vårt samfunn, har en tendens til å lukke seg inne og holde seg til seg selv, og nekter å føle skikkene dit de kommer. Om derimot andre drar til deres land er dette den største selvfølge.

Kulturrelativismen går altså bare èn vei... og det er det jeg vil til livs.

Lenke til kommentar

Historien viser at de hvite i liten grad har vært undertrykt av andre folkeslag, religioner eller kulturer. Det har i stor grad vært omvendt. At den hvite mann har satt sine ben både her og der.

Når guardianpegasus omteler de fremmedkulturelle på en slik at de lukker seg selv inne osv, blir jeg litt satt ut. Trådstartet forenkler og generaliserer slik at budskapet hans blir absurd. Han snakker om muslimer som en gruppe. Hvis du mener dette, burde du sjekke litt mer rundt tema før du svarer meg på dette innlegget. Det er ikke slik at muslimer flest lukker seg inne i samfunnet vårt. Faktisk så er det omvendt, flere og flere minoritetsungdom tar høyre utdanning og flere skaffer seg jobb.

Kan du si meg i hvilke muslimske land du har vært i? Du har jo tydeligvis mye kunnskap på området, siden du kan skjære en folkegruppe på over en millard, over en kam? Hvilke land er det du snakker om?

Hvilken vei går denne relativismen? Still deg heller spørsmålet: hvilken vei ønsker du at den skal gå?

.Snusi

Lenke til kommentar
Han snakker om muslimer som en gruppe.

7105376[/snapback]

Selvfølgelig må man kunne snakke om grupper, ellers blir alle debatter helt håpløse.

Hvis man for eksempel vil bekjempe gjengkriminalitet i Oslo, er det ikke sikkert det er så dumt å se på hvilke grupper som står bak. (Selv om det er de stakkars innvandrerne!)

Eller enda enklere: Hvis man vil bekjempe brystkreft, er det ikke sikkert det er så dumt å se hvilken halvpart av befolkningen som er utsatt.

Lenke til kommentar
Han snakker om muslimer som en gruppe.

7105376[/snapback]

Selvfølgelig må man kunne snakke om grupper, ellers blir alle debatter helt håpløse.

Hvis man for eksempel vil bekjempe gjengkriminalitet i Oslo, er det ikke sikkert det er så dumt å se på hvilke grupper som står bak. (Selv om det er de stakkars innvandrerne!)

Eller enda enklere: Hvis man vil bekjempe brystkreft, er det ikke sikkert det er så dumt å se hvilken halvpart av befolkningen som er utsatt.

7107052[/snapback]

Gjengkriminelle?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, når du kommer med såpass fantastiske påstander, må du kilde :)

Snusi. Det du sier er jo ikke helt riktig; hvite kristne ble undertrykt i rundt 500år av det ottomanske riket. Det er ikke rart at Hellas bruker 10% av budsjettet sitt på forsvar ...

Hvite i Afrika er idag under angrep fra alle kanter - Noe som har ødelagt flere afrikanske lands økonomi, f.eks den til Zimbawe...

Lenke til kommentar

Leste denne artikkelen selv for noen måneder siden, og jeg ble dritt forbanna.

Lurer på hva som hadde skjedd hvis vi fikk en hvit " Benjamin " som dere kanskje husker for noen år tilbake.

Rasisme går begge veier, men det virker som samfunnet bare tenker på den ene veien, nemlig mot minioriteter.

Lenke til kommentar

Snusi. Det du sier er jo ikke helt riktig; hvite kristne ble undertrykt i rundt 500år av det ottomanske riket. Det er ikke rart at Hellas bruker 10% av budsjettet sitt på forsvar ...

Det ottomanske riket var vel særs tolerante overfor både den kristne og den jødiske befolkningen

Hvite i Afrika er idag under angrep fra alle kanter - Noe som har ødelagt flere afrikanske lands økonomi, f.eks den til Zimbawe...

7225360[/snapback]

Hvilke andre land?

:)

Lenke til kommentar

Vanskelig å finne som bare hel**** de har så mye dokumentasjon...

Men her:

http://www.fbi.gov/ucr/hc2004/tables/HateCrime2004.pdf

Se på side 18.

Ikke glem at vi snakker om grove forbrytelser her

"crimes against persons" >>>>"white"

Murder: 3

Rape: 2

Agg. Assault: 613

Sim. Assault: 1078

"crimes against persons">>>>"Black"

Murder: 2

Rape: 1

Agg. Assault: 258

Sim. Assault: 376

Tror ikke "intimidation" er en grov forbrytelse så tar den ikke med.

Selvfølgelig kan man finne tabeller der da hvite er ansvarlige for flere forbrytelser men ikke glem ad de er i flertall (enda).

I tillegg må tallene ovenfor raffineres litt med tanke på så absurd som det kan være, så kan den samme rasen ha begått "hat forbrytelser" mot sine egne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...