milkwood Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Har nettopp fått en ny 120gb hd... Og lurer litt på hvordan folk velger å partisjonere diskene sine.. Vet det er etter behov osv.. Pleier alltid selv å ha kun to partisjoner, en på system og en diverse andre.. siste jeg hadde hadde jeg 20gb system og 40gb resten... Også hatt 10gb system og 50gb resten før dette.. Tenkte nå at jeg skulle ha en partisjon på 60gb hvor system/programmer ligger plus eventuelt annet (f.eks filmer) og en annen på 60gb... Men er litt usikker.. Spørsmålet er.. hvordan ville DERE ha partisjonert opp en 120gb. Vil ikke ha svar "som dette er forskjellig fra person til person så det kan jeg ikke svare på" - "Hva skal du bruke maskinen til", osv, osv =) Lurer på hvordan dere ville ha partisjoner slik dere bruker deres system =) Lenke til kommentar
airguard Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 ville ha laget partisjoner på 40gb (40-40-40) grei størrelse og holde orden på. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Gjør som jeg har gjort på den ene disken min, 2 partisjoner. 20GB til system og programmer, da har du så det holder til endel programmer og spill, og en partisjon på 100GB til lagring av alt annet. Så tar du og flytter Mine Dokumenter målmappa til den siste partisjonen. Da kan du lagre alt i Mine Dokumenter uten at du fyller opp c: Personlig syns jeg dette er en veldig fin måte å få rask tilgang til det jeg trenger siden Mine Dokumenter alltid er lett tilgjengelig. Da er det også veldig enkelt å reinstallere windows hvis du trenger det, siden alt du lagrer ligger på den andre partisjonen. Det er nesten bare Favoritter og E-post og adresseboka du trenger å ta backup av. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Det er en fordel med flere små partisjoner enn en stor eller to. Jeg har 160GB (2x80GB radi0) partisjonert opp i 30x30x30x30x30GB altså fem partisjoner på 30GB. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 En liten til system (max 10gb... holder lenge) og resten til "data". Slipper du å sitte med masse dødplass. Hvor kjedelig er det ikke å skal kopiere en stor fil 500mb+ og ha f.eks 450mb igjen på 4 forskjellige partisjoner? Lenke til kommentar
zup Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 10GB til system og programmer 5GB til Backup av applikasjoner, dokumenter, jobb etc. 20GB til spill og resten til ISO,divx, mp3. System partisjon er greit når man skal installere, og 10GB dekker mine behov med 3GB i pluss. Backup av applikasjoner til jeg skal installere neste gang, og andre dokumenter. Denne partisjonen taes gjerne å speiles på en server du har, just in case. Egen spill partisjon for å kunne defrage raskt og effektivt ofte. Så er resten til filer som tar stor plass, så jeg får makset ut fil systemet med IOpagelocklimit. Dette er slik jeg setter det opp. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Quote: Den 2002-11-06 16:03, skrev neonX:Det er en fordel med flere små partisjoner enn en stor eller to. Jeg har 160GB (2x80GB radi0) partisjonert opp i 30x30x30x30x30GB altså fem partisjoner på 30GB. Hva skal liksom være fordelen med det? Du "mister" enormt med plass! Min anbefaling: En partisjon til hvert OS, og en til resten. Dvs, hvis du kun skal ha Windows XP, ville jeg tatt en partisjon på 5GB (c:) og en partisjon på 115GB (d:). I den 115GB partisjonen lager du heller et par mapper i roten som f.eks Spill, programmer, filmer. som nevnt over er det også lurt å legge My documents mappen på den andre partisjonen i stedenfor. (da er det mindre bal når du reinstallerer windows også.) Lenke til kommentar
MrGod Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Jeg ville ha partisjonert som følgende: c: er det bare OS og programmene du bruker.. greit med 10 gig. Skal du laste ned ting der og.. f.eks fra DC, må du gjerne har 30-40 Gig.. En annen partisjon kan du f.eks ha til spill (ISO'er osv) og installerte spill.. spiller du mye? 50 gig. Lite? 20 gig.. prøv deg litt fram.. bruk PQ Magic for å endre størrelsene på partisjonene...visst du finner ut at din Spill partisjon er for liten..så kan du f.eks ta litt av din Multimedia-partisjon og litt fra OS partisjon... en tredje partisjon kan f.eks være det resterende på den 120GB ... til Multimedia.. Det er mitt tips.. Lenke til kommentar
sickb Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 20 GB til system og 100 GB til resten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Min 5-øring: Disk 1 (120GB) C: 10GB til OS og andre installerte filer (programmer/spill) D: -- Resten av plassen til alle andre filer f.eks |- Dokumenter |- Mp3 |- Installerbare filer (spill/prog) |- Filmer |- Roterom etc. Disk 2 (gammeldisken din) E: Backup av dokumenter og andre viktige filer i tilfelle 120GB'en kræsjer. og evt swapfil dersom den er relativt rask og du trenger swapfil (<512MB ram) Lenke til kommentar
hurst Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Min 120gb disk: 10 gig til OS og diverse programmer, mine dokumenter osv. 20 gig til å legge inn spill på 75 gig til iso/divx 5 gig til backup i tilleg har jeg en 40gb disk: 35 gig til mp3 (her er det snart fullt, må styre litt med partition magic) og 5 gig til backup (de to partisjonene med backup er eksakt like store, satser på at begge diskene ikke tar kvelden samtidig :smile: ) Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 mine forslag c: = 20Giga på resten lager du bare en 100giga partisjion og lever livet Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 Fant nå ut at jeg tar en disk på 20gb til system og resten til ting og tang. Har sliti med det problemet at jeg f.eks skal kopiere en divx på 800mb og har 500 på den ene og 600 på den andre og 700 på den siste disken f.eks... Takker for alle svar! =) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Har c:100GB winxp d:43GB spill e:43GB mp3 f:43GB mp3. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Repartisjonerte nettopp mitt RAID, fra C:4GB FAT32, D:8GB FAT32, E:78GB NTFS, F:78GB NTFS til C:4GB FAT32, resten NTFS. :smile: Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 hmmm, det jeg anbefaler er: 7-10GB på C: og noen programmer (slike som du er avhengig av at blir registrert i systemet, f.eks. office) En til spill og programmer (defrag for å øke hastigheten), og en til mp3 og divx en inndeling på 40/60% (50/50 går også bra da) av resterende ledig plass funker bra for meg. Aldri ha MyDocuments på C: (kjipt å miste savegames, ikke sant?) Tresprit too much is never enough, therefore god invented RAID 0 Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 en 5-10 giga til OS og progs burde holde. Og 20 giga til spill. Og resten i to partisjoner med div ting og tang.. Lenke til kommentar
Fjellsboe Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Et litt annet spørsmål som ikke helt fremgår her: Er det like nødvendig å partisjonere den dag i dag i forhold til før ? Greit nok hvis en kun har en disk, men hva med denne?: Besitter 4 wd 120 disker, har ikke lyst å partisjonere en eneste av dem fordi det skal være ulike typer apps på hver disk. Det blir jo et helsikes virrvarr når jeg kanskje må bruke opp alfabetet ved å dele disse 4 opp i 2/3 partisjoner hver. Sys.filene får tukle & gå på en wd protege 20 gb. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Fjellsboe skrev (2002-12-13 02:42):Et litt annet spørsmål som ikke helt fremgår her: Er det like nødvendig å partisjonere den dag i dag i forhold til før ? Greit nok hvis en kun har en disk, men hva med denne?:Besitter 4 wd 120 disker, har ikke lyst å partisjonere en eneste av dem fordi det skal være ulike typer apps på hver disk. Det blir jo et helsikes virrvarr når jeg kanskje må bruke opp alfabetet ved å dele disse 4 opp i 2/3 partisjoner hver.Sys.filene får tukle & gå på en wd protege 20 gb. Hvorfor gjøre det så vanskelig for deg selv? Du gjør bare sånt, Du deler de 4 diskene i kun en store partisjon. Alså en på vær disk. Har selv en wd 100gb disk med kun en partisjon, Vil heller ikke ha hele alfabetet. Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Ja, gjør som du sier.. ikke partisjoner opp.. har du mange hder er jo det greit. men ville absolutt ikke ha sys filer på 20gb... MYE hastighets forbedring å ha oppstarten på en 120gb hd.. og swap på en annen ... kast 20gb eller bruk den som ekstra, ekstra hd plass.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå