Gå til innhold

Nye Apple laptoper!


NickFalk

Anbefalte innlegg

Bestilte Power-Book 667Mhz for en uke siden til gammel pris (28.000,-) :sad: så da jeg så det nye tilbudet raste jeg inn på ordresidene for å se om maskinen var sendt! Det var den ikke, selv om Apple hadde hatt god tid til å bygge ordren.

Apple Store hadde slettet (!) den gamle ordren min, oppgradert den til en 867Mhz med nytt skjermkort, og strøket 6000,- av regninga :grin:

Apple ruler! Kommer aldri til å handle andre steder resten av livet!

Tror jeg rusler ut og shopper en iPod 20Gb for overskuddet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm, jeg har planer om en lap, og etter litt jobbing i vinter har jeg brått en 10-12000 til overs...

 

Men jeg er i tvil, skal jeg satse på en maskin fra Dell eller en fra Apple?

For å være ærlig har jeg lyst til å prøve noe nytt...

 

Men da har jeg følgende spørsmål:

 

1.Kan jeg installere andre unix baserte systemer på en iBook?

 

2.Stemmer det at det ikke er mulig å bruke/finnes warez til apple sine programmer/OS-X baserte programmer?

 

3.Hvordan er brukervenneligheten sett i forhold til windows, er den rimelig lik andre unix system?

 

4.Stabilitet?

 

5. Eventuelle priser på hardware ved senere oppgraderinger osv. / pris på programmer?

 

6. Eventuelt andre gode råd mac brukere der ute vil gi meg :smile:))

 

Apple kan design, og som ivrig casemod'er vil jeg ha noe som ser pent ut :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-08 18:12, skrev venomzorg:

bærbar er bare tull syntes jeg.

kjøpte meg en men den ble lite brukt :|

hadde jeg hatt så bra bærbar at den kunne dratt allt som den stasjonære kan og hadde større skjerm nå.


 

En bærbar kan da alt som en stasjonær kan?!

Det er jo bare å koble til perifere enheter, og når man ikke trenger dem kan man ta maskinen under armen og sitte hvor som helst og jobbe. Hva i alle dager er tullete med dét?

En moderne bærbar kan uten problemer drive en 21" skjerm i 1600x1200

 

Dessuten synker bærbare mindre i pris enn stasjonære, fordi bærbarhet i seg selv har en ganske stor verdi så lenge maskinen kan kjøre et relativt moderne OS og en Office pakke.

 

Slik utviklingen er i dag er det ganske tullete å IKKE kjøpe bærbar. Den bærbare maskinen jeg skriver på nå har overlevd to store stasjonære maskiner, og er fremdeles mer verdt (i bruktpris) enn de tre-fire maskinene som nå står i kjelleren og samler støv.

 

Tatt i betraktning de utrolig lave prisene på spillekonsollene, så er det ikke lenger så attraktivt å bruke store datamaskiner til spill, så jaget etter det raskeste og største innen stasjonære har avtatt en smule. I steden ser vi et prisras på kraftige bærbare fordi salget nå tar av for alvor. Det er da ingen som gidder å bruke 15.000-20.000kr på en stasjonær maskin lenger?! X-Box koster jo 2000kr :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

1.Kan jeg installere andre unix baserte systemer på en iBook?


2.Stemmer det at det ikke er mulig å bruke/finnes warez til apple sine programmer/OS-X baserte programmer?


3.Hvordan er brukervenneligheten sett i forhold til windows, er den rimelig lik andre unix system?


4.Stabilitet?


5. Eventuelle priser på hardware ved senere oppgraderinger osv. / pris på programmer?


6. Eventuelt andre gode råd mac brukere der ute vil gi meg ))


 

 

Hei oceana!

 

1. Det vet jeg ikke, men det er noen som kjører diverse Linux-systemer, og det går helt fint.

 

2. Det er bare tull. :wink:

 

3. Brukervennligheten er mye bedre enn noe Windows-OS(har brukt Win 95-95-ME-NT4.0 og 2000, ikke XP), synes jeg da. Det går vel heller ikke an å sammenlikne med konvensjonelle *NIX-OS fordi Apple har lagt et lekker GUI over UNIX-OSet.

 

4. OS X er meget stabilt. Krasjer ALDRI.

 

5. Synes ikke at Apple tar så mye for sine programmer. OS X koster for eksempel under 1500 kroner.

 

6. Nei, det overlater jeg til MCDr eller NickFalk. De virker litt mer kunnskapsrike enn meg. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-08 18:05, skrev oceana:

hm, jeg har planer om en lap, og etter litt jobbing i vinter har jeg brått en 10-12000 til overs..


1.Kan jeg installere andre unix baserte systemer på en iBook?


"OS X" er et unix (BSD basert, etter det jeg har hørt). Mange applikasjoner har blitt portet til OS X (sjekk ut fink.sourceforge.net og http://www.versiontracker.com). Blant annet har en versjon av XFree86 blitt portet til OS X. Jeg tror linux er portet til powerpc (www.yellowdoglinux.com). Men når det gjelder spørsmålet om en kan kjøre andre unix på iBook, spør jeg tilbake; hvorfor? (Bortsett fra at det er "hackworthy")

Quote:


3.Hvordan er brukervenneligheten sett i forhold til windows, er den rimelig lik andre unix system?


Jeg synest den er bedre enn i windows, og den er definitivt mye bedre enn i de unix-system jeg har vært borti...

Quote:


4.Stabilitet?


Rock solid, det er i alle fall min erfaring. Men de fleste moderne os begynner å bli stabile nå etter hvert...

Quote:


5. Eventuelle priser på hardware ved senere oppgraderinger osv. / pris på programmer?


hardware/oppgradering er gjerne dyrere enn intel-basert hardware. Men minne er vel ikke så mye dyrere tror jeg. For en bærbar er vel de store oppgraderingene vanligvis uaktuelle ...

 

MEN: iBooken støtter ikke ekstern oppløsning over 1024x768 (tror ikke de nye støtter det heller). Det er nok en faktor som de fleste bør tenke litt over før de kjøper bærbar.... Selv sikler jeg etter en Powerbook, med widescreen, dere !!

Lenke til kommentar

ah, takker for gode svar :smile:

Har nemlig enn venn som har meget god peiling på pc, og han gikk agurk da jeg sa jeg vurderte en bærbar mac, blant annet fordi jeg har lyst til å prøve å se om det er så elendig som alle andre påstår. Vil i det minste ha grunnlag for uttalelsene mine :smile:

 

Det var han som påsto at warez fungerte dårlig i mac systemer, og du da måtte kjøpe alt av programmer dyrt og hellig...

Nå er jeg såpass kritisk til det meste så jeg ikke la så mye vekt på de uttalelsene, siden jeg har hørt mange historier og kjenner flere som er utrolig fornøyd med sine apple mac'er...

 

Grunnen til at jeg ville ha mulig til å kjøre andre unix systemer var mest i tilfelle jeg ikke skulle like OS X :smile:

Men hvis det er BSD basert, som jeg har hørt er stabilt nok, så skulle det ikke bli nødvendig...

Forøvrig så er personen jeg nevnte ivrig BSD tilhenger, så uttalelsene var nok endel bull ja...

 

Og en annen ting; ytelsemessig, er mac gjevngode med pc'er, selv om disse er sterkere rent teknisk?

Ser jo slik ut når man finner bærbare med 6-800 MHz, mens bærbare pc'er kommer med 2.2 og oppover nå...

 

Regner i grunn med dette siden vi snakker om BSD OS...

 

Håper det er flere gode råd angående apple produkter, frister veldig å kjøpe en iBook :grin:

 

takker for alle svar folkens, setter pris på det :smile:

 

Mvh

Oceana

Lenke til kommentar

http://www.barefeats.com/pentium4.html

 

I tillegg må en huske på den menneskelige faktoren.

Hjelper ikke med 40gb minne og 10Ghz prosessor om systemet og os er trøklete og treigt å jobbe i.

Får en helt annen feeling med det samme jeg setter meg ned fremfor en mac. Og dette er i forrige os, kan bare drømme om hvordan det er å bruke det nye.

Fordelen med mac er også den veldig gode batteritiden en får. Dessuten er titan litt bedre å lage en bærbar i en det plasten til dell og andre er.

 

windows er generelt rotete, kronglete og med merkelige funksjoner (hva skal du med rename kanppen) i den nye menyen til xp?

mapper og filer dukker opp overalt,

msn dritt gjennom hele regla selv om jeg hverken har msn exploreren installert eller messenger.

 

Nei blir kanskje en liten snacksy g4 om jeg får jobb som passer til dens bruk. Får håpe det!

30 000 er litt mye å hive ut gjennom døra selv om det kommer en fin sak drivende tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg har en egen PowerBook G4 og er veldig fornøyd.

 

Skal nok snart oppgradere HDD snart og få skaffa ekstern HDD firewire til mine diverste prosjekter.

 

Å gid om jeg kunne bygge en egen MAC slikt det er mulig med PC. Apple har all tross dyre maskiner, men fordel for det er sinnsykt stabilt og lang levetid (At man ikke trenger å kjøpe ny maskin etter 3 år, men kanskje 10 år?)

Lenke til kommentar

Den 2002-11-08 20:02, skrev ibrotha:

Quote:


MEN: iBooken støtter ikke ekstern oppløsning over 1024x768 (tror ikke de nye støtter det heller). Det er nok en faktor som de fleste bør tenke litt over før de kjøper bærbar.... Selv sikler jeg etter en Powerbook, med widescreen, dere !!


Jo, det gjör den. Hvis du har en av de med 600MHz og oppover. Du får större skjermopplösning og utvidet desktopp til begge skjermene.

 

Men du må hacke litt :wink: OBS: les hva som står der för du gjör noe!!

 

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

 

Når det gjelder warez så synes jeg det er mye bedre på Mac enn på PC. All PC SW som Direct Connect og Kazaa blir det bare masse dritt av. Får aldri det du vil ha for folk renamer filer til noe annet enn det er eller så er det stort sett slow connection ettersom alt går gjennom servere. Jeg bruker Carracho og der får jeg allt jeg vil ha og enda mere og når man har connection med andre folk som også har 10 mbit så går jo alt som en dröm :grin:

 

Men hvis du vet hvordan man skal bruke Windows så synes jeg det er best. Jeg liker ikke Aqua interfacet. It´s too slow! but rock solid!

Lenke til kommentar

Angående iBook-oppløsning.

 

Jeg tenkte å kjøpe iBook 12,1" Combo (800mhz). Denne har tv-ut, og jeg vil gjerne kunne kjøpe LOTR special edition på DVD og plugge inn tven min for å spille filmen av på den. Fungerer det fint? Trodde det gikk helt fint uansett, men det er kanskje en grense for hvor stor skjerm du kan kople til? (høres litt rart ut synes nå jeg)...

 

Angående TV-ut-kabel, jeg så rundt 3 forskjellige kabler på apple sin ekstrautstyr-webshop. Hvilken bør jeg velge? Syns de så like ut men det er vel et eller annet lureri der også (skulle ikke forundre meg).

 

Noen bemerkninger?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-11 13:40, skrev sanyar:

Trodde det gikk helt fint uansett, men det er kanskje en grense for hvor stor skjerm du kan kople til? (høres litt rart ut synes nå jeg)...


Ingen problem. PAL, TV-bilde har bare en oppløsning på 768x576 uansett.

Quote:


Angående TV-ut-kabel, jeg så rundt 3 forskjellige kabler på apple sin ekstrautstyr-webshop. Hvilken bør jeg velge?


 

Video Adapter - iBook

NOK 219,00

Use a video adapter cable to connect your iBook's combination VGA/S-Video/Composite port to any S-video or Composite enabled device for video-out support.

 

Er den riktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...