Deleted__- Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hei! Jeg går på flyfag vk1, og har et spørsmål til dere kjennere. Jeg hadde idag en prøve i et fag som heter Aerodynamikk, og prøven var etter kravene til eksamen på flyfag en såkalt "multiple choice"-prøve. Det vil si at man får et spørsmål og har tre alternativer. Et av disse er korrekt, to er feil. Dette var en helt standard prøve som læreren leverte ut for å teste oss og for å vurdere oss. Her oppstod det et problem. Læreren har laget spørsmål om absolutt alt vi har hatt om, til og med ting han bare såvidt har nevnt i forbifarten. Ting som ikke står i læreboken. Ting som står med liten skrift i utdelt kompendium. Ting som ingen annen lærer ville tatt med på prøven. Men det var jo såklart også overkommelige spørsmål. Det var faktisk noen direkte lette spørsmål. Jepp, spørsmålene var rett, men alternativene var forkastelige. Som regel var minst 2 alternativer mer eller mindre riktig. Flere elver kalte denne prøven for bingo, eller rettere sagt tippekupongen. "Hjemme, uavgjort, uavgjort, hjemme, hjemme." Jeg sa når jeg leverte at dette var en prøve med elendige svar der jeg ikke fikk vist hva jeg var god for. Jeg sa der og da at denne prøven umulig kunne være godkjent som grunnlag for karakter. Som en annen lærer av meg sa: "Jeg kan ikke forlange at dere vet hvor mange deka poteter det var i Danmark i 1642". Det jeg vil med dette emnet er ikke å få råd om at "du burde gå til opplæringsleder, rådgiver, rektor eller lignende". Det jeg vil vite er om vanskelige prøver, detaljfokusering og det at en lærer nesten bevisst prøver å lure oss er lovlig. Jeg vet at det ikke er lov med såkalte lurespørsmål på prøven til bil-lappen lenger, og jeg vil vite om lærerene står fritt til å spørre om det de vil. Karakteren min, uansett karakter (Og da mener jeg uansett om det er sekser eller toer), er ugyldig. Jeg gjettet på mesteparten av spørsmålene fordi enten spørsmålene eller alternativene var utrolige. Diskuter. Lenke til kommentar
the_zombie Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Altså, Multiple Choice prøver må generellt være litt vanskeligere enn andre prøver fordi det er litt lettere med svaralternativer. Likevel så høres det jo merkelig ut at den skal gå så til de grader i detalj Lenke til kommentar
havfal Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Se etter i lærerplanen, læreren kan spørre om alt den sier dere kan kunne. Tror heller ikke det er noen begrensninger på vanskelighetsgrad på en prøve, men er det helt på tryne kan dere få en annen lærer til å se på den og evt klage skriftlig til administrasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå