Gå til innhold

hvordan spille tablaturer til gitar?

M1710

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å se litt på gitar tablaturer på internett, men skjønner ikke så mye av det.

Det ser jo veldig enkelt ut da, men strenger opptegnet med nummer og sånn, men når jeg prøver meg på en sang, stemmer det liksom ikke... så jeg tror det er noe med tablatur systemet jeg ikke har skjønt... kan noen hjelpe meg?? plz.. :)

Slik jeg skjønner det, skal jeg spille på den strengen som tallet står på, og presse inn på "raden" som nummeret tilsier... men gjør jeg dette, stemmer det ofte halveis, men virker ofte som om det blir på feil streng eller noe... hva gjør jeg feil??

Noen side som forklarer hvordan man spiller til tablaturer, så tar jeg gjerne mot en link :)

Har prøvd å google, men finner lite akkurat der

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så vanskelig da.

F.eks. slik: (liten del av Nothing Else matters)

|--------------------|------------7------|--------------------|

|--------7--------5--|------------8------|--------7--------5--|

|--------7--------5--|----------9--------|--------7--------5--|

|-----7--------5-----|--------9----------|-----7--------5-----|

|--5--------3--------|------7------------|--5--------3--------|

|--------------------|--0----------------|--------------------|

Linjene er da strengene. 6 strenger på en vanlig gitar. På tabulatur er streng nr. 1 nederst på tablaturene og den tykkeste strengen på gitaren 6 er da øverst og tynnest.

Tallene er ...hmm...*hjernteppe*...hmm... selve gripebrettet der, :p

Hver del på gripbrettet er delt opp i forskjellige dele, f.eks. 1 er ved stemmeskruene. For å finne 5 (i opplæringsfasen) regner du 1-2-3-4-5 fra nr. 1 ved stemmeskruene.

Tabulatur viser ikke nøyaktiv NÅR hver tone kommer, den vise bare tonene hvem kommer hvor. For å vite når hver tone kommer bør du kjenne melodien du skal spille slik at du vet når tonene kommer sånn ca.

Lykke till :)

Lenke til kommentar
Jeg har begynt å se litt på gitar tablaturer på internett, men skjønner ikke så mye av det.

Det ser jo veldig enkelt ut da, men strenger opptegnet med nummer og sånn, men når jeg prøver meg på en sang, stemmer det liksom ikke... så jeg tror det er noe med tablatur systemet jeg ikke har skjønt... kan noen hjelpe meg?? plz.. :)

Slik jeg skjønner det, skal jeg spille på den strengen som tallet står på, og presse inn på "raden" som nummeret tilsier... men gjør jeg dette, stemmer det ofte halveis, men virker ofte som om det blir på feil streng eller noe... hva gjør jeg feil??

Noen side som forklarer hvordan man spiller til tablaturer, så tar jeg gjerne mot en link :)

Har prøvd å google, men finner lite akkurat der

7092618[/snapback]

1) Sjekk om du har stemt rikitg

2) Nederste linje er den tykke e-strengen. Bare sånn i tilfelle du har spilt dem opp-ned :p

Litt lesestoff

Lenke til kommentar

Takker for gode svar!!

Var egentlig slik jeg trodde, men prøvde på litt vansklig sang tror jeg... the unforgiven som jeg tror var beregnet for el-gitar med slide og greier :)

begynnelsen på nothing else matters er fin, og trenger bare å få fingrene med meg nå :)

Har dere noen andre sanger som er greie å spille fingerspill til? gjerne fet også.. hehe

nothing else matters er jo genial :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Introen til "The Unforgiven" var en av de første jeg lærte meg, øvde masse, men den satt til slutt. Har også litt av de samme erfaringene som du nevner, det pleier ikke alltid å låte som det skal i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Du kan prøve å laste ned powertabs

www.powertabs.net

Da ser du tablaturen mens du hører en midi versjon av sangen og kan stille på bestemme tempoet selv etc.. Mye lettere på den måten :p

7101919[/snapback]

Du kan også lasta ned Guitar Pro, link, som etter min mening slår Power Tab på utallige måter :)

Og for å finne tabs til disse hendige programmer, kan du ta en tur innom ultimate-guitar siden, der har de tabs av alle slag.

Ultimate-Guitar

Lykke til dude :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Du kan også lasta ned Guitar Pro, link, som etter min mening slår Power Tab på utallige måter :)

Og for å finne tabs til disse hendige programmer, kan du ta en tur innom ultimate-guitar siden, der har de tabs av alle slag.

Ultimate-Guitar

Lykke til dude  :D

7104656[/snapback]

De to kan ikke sammenliknes. I guitarpro har du 1000 flere muligheter.

Lenke til kommentar

Men se f.eks på denne:

Clean

|-------------------------------------------------------0----------------|

|----------------------------------------------5--5--5--5--5--5----------|

|-----4--5--7--5--4--5p4-----4-----------------4--5--7-----7--5--5h7\/\--|

|--7----------------------7-----5--5\7-----------------------------------|

|------------------------------------------------------------------------|

|------------------------------------------------------------------------|

Det er begynnelsen på unforgiven, men det passer jo ikke slik sangen er... er greit fram til det andre syvtallet, det passer jo ikke inn i det heletatt..

skjønner ikke det

Lenke til kommentar

Men når jeg prøver litt ser jeg at det 7 tallet ikke burde vært der. Da blir det jo rett..

Hvorfor står det andre syvtallet da på den strengen det gjør, virker jo som om det er feil liksom...

Endret av M1710
Lenke til kommentar
Takker for gode svar!!

Har dere noen andre sanger som er greie å spille fingerspill til? gjerne fet også.. hehe

nothing else matters er jo genial :)

7096316[/snapback]

Du har jo alltids Led Zeppelins Stairway to heaven, den går forholdsvis rolig, slik at du har god tid til å plassere fingrene, perfekt til å lære seg fingerspill. Jeg kan ikke å spille rytmisk eller dvs at jeg er veldig dårlig på å spille akkorder rytmisk:) Fingerspill klarer jeg helt greit. Mange jeg har snakket med sier at fingerspill er mye vanskeligere men for en som har problemer med å trampe 1-2-3-4 takt så er det stikk motsatt.

Du kan jo også ta for deg Beatles - Hey Jude, Extreme - More than words eller Pink Floyd - Wish you where here.

Rolige låter alle sammen som fingrene burde klare å henge med på.

Lykke til!

Forresten noen som kjenner til noen sider som tilbyr gode tabulaturer? Jeg er blitt møkk lei av ultimate-guitar f.eks.

Lenke til kommentar

Her kommer jeg med et eksempel til:

e|---1-1-1---1-1-1---1-1-1---1-1-1--|

b|---1-1-1---1-1-1---1-1-1---1-1-1--|

G|---2-2-2---2-2-2---2-2-2---2-2-2--|

E|----------------------------------|

A|----------------------------------|

E|-1-------1-------1-------1--------|

F Em7 A7 Dm Dm Dm7 Bb

e|---1-1-1----1-1-----0-0-0----------0-0-0-------------1-1-1----1---1-----1-1-1-|

b|---1-1-1----1-1-----3-3-3----------2-2-2-------------3-3-3----3---3-----3-3-3-|

G|---2-2-2----2-2-----0-0-0----------0-0-0-------------2-2-2----2---2-----3-3-3-|

E|--------------------------------------------------0---------0-----------------|

A|---------------------------------0------------------------------3----1--------|

E|-1--------1-----1-0-----------------------------------------------------------|

Yesterday, all my trouble seemedto far away now-

suddenly, I´m not half the man I use to be there´s

yesterday, love was such an easy game to play now

C7 F F Em Dm G7 Bb F

e|-----0-0-0------------------1-1-1-------1---0----1-1-1-----1-1-1---1--1-1----|

b|-----1-1-1------------------1-1-1-------1---0----3-3-3-----0-0-0---3--1-1----|

G|-----3-3-3------------------2-2-2-------2---0----2-2-2-----0-0-0---3--2-2----|

E|-----------------------------------------------0-----------------------------|

A|---3---------------------------------------------------------------1---------|

E|--------------------------1-----------1---0--------------3------------1-1----|

it looks as though they're here to stay oh I believe in yesterday

a shadow hanging over me oh yestarday came suddenly-

I need a place to hide away oh I believe in yesterday-

Em7 A7 Dm Am7 Bb Gm6 C7 F

e|---0-0-0---0-0-0---1---0--1--1-0-------0-0-0-----0-0-0------1-1-1--1-1-1----|

b|---3-3-3---2-2-2---3---1--3--3-3-------3-3-3-----1-1-1------1-1-1--1-1-1----|

G|---0-0-0---0-0-0---2---0--3------------3-3-3-----3-3-3------2-2-2--2-2-2----|

E|-------------------0---2----------------------------------------------------|

A|---------0----------------1--------------------3----------------------------|

E|-0-----------------------------------3--------------------1-------1-------1-|

Why she had to go I don´t Know she wouldn´t say

Em7 A7 Dm7 Am7 Bb Gm6 C7 F

e|---0-0-0---0-0-0---1---0-----1--1-0--------0-0-0-----0-0-0---1-1-1--1-1-1---|

b|---3-3-3---2-2-2---3---1-----3--3-3--------3-3-3-----1-1-1---1-1-1--1-1-1---|

G|---0-0-0---0-0-0---2---0-----3-------------3-3-3-----3-3-3---2-2-2--2-2-2---|

E|-------------------0---2----------------------------------------------------|

A|---------0-------------------1--------------------3-------------------------|

E|-0---------------------------------------3-----------------1-------1--------|

I said something wrong now I long for yesterda-a------a---ay

Dm G7 Bb F

e|----1-1-1----1-1-1--1--1-1--|

b|----3-3-3----0-0-0--3--1-1--|

G|----2-2-2-----------3--2-2--|

E|--0-------------------------|

A|--------------------1-------|

E|-----------3-----------1-1--|

SE på dette da.. Jeg leter jo bare etter fingerspillet, skulle jo være veldig enkelt å spille det da, men jeg finner jo bare tabs som dette til alle sangene jeg søker på!

Hvorfor skal det være så vansklig? Denne sangen er jo fullt mulig å spille ved å bare plinge på en og en streng... men HVOR finner jeg slike tabs??

Takker så meget hvis noen kan svare meg på dette!!

Lenke til kommentar

Et godt tips er jo å finne akkordene for så selv å lage fingerspill som passer.

Ta f.eks Ole Paus:

C Dm G C

I en sofa fra IKEA sitter far og denger mor.

Jeg har ikke funnet noe tabulatur til denne sangen, men kun akkordene. Nå spiller jeg den og synger den på min måte(min tolkning av sangen om du vil). Spiller et fingerspill som passer vokalen greit. Jeg er ikke noen ekspert på gehør osv så det er slik jeg gjør det da.

Du kan eventuelt bruke tabulaturet som veiledning til hvilke grep som brukes for så å spille et utvalg av strengene hvis du synes det blir vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...