Gå til innhold

Win XP på Pentium 100

Anbefalte innlegg

Her er en oppfølging til tråden http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=63674&forum=25 :

Jeg fikk til slutt til å installere Win XP på PC'n (Pentium 100MHz, 64MB SIMM-ram, 2,4GB Harddisk) For de som ikke gidder å sjekke den andre tråden så gjør jeg dette som et eksperiment: "Ekstrem-OS på dårlig PC"

Problemet var at PC'n nektet å boote fra annet enn harddisken. Løsningen ble at jeg la inn installasjonsfilene på harddisken og begynnte installasjonen av Win98SE på harddisken når den sto i ny-PC'n. Ved første restart (under installasjonen) flyttet jeg harddisken til den gamle maskinen og fortsatte installasjonen der. Win 98se funket glimrende ved første test. Så satt jeg inn Win XP CD'n og innstallerte den slik at jeg kan velge OS under oppstart. Innstallasjonen tok ca 3-6 timer (jeg sjekket bare PC'n av og til)

De første testene mine viser at Win XP er litt tregt med 64MB ram (Win starter opp på 2 minutter og har et RAM-forbruk på 57MB) Det går greit å åpne windows utforsker og diverse innstillinger og sånt. Større programmer har jeg ikke testet ennå.

Så plukket jeg ut halvparten av RAM'en og testet med de gjenværende 32MB: Oppstarten tok 4 minutter og RAM-bruken lå på 47MB. Dette gikk utvilsomt i sirup. Selv startmenyen brukte over 10 sekunder på å dukke opp.

Biosen nektet å poste med bare en ram-brikke, så jeg fikk desverre ikke testet XP med 16MB ram. Skal putte i 2x8MB og kanskje 2x4MB og teste.

Jeg skal gi dere noen flere benchmark senere. (Når jeg får tolmodighet nok til å teste)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører selv XP på en P2-333 med 32mb ram ...

bare å sette til linja "maxmem=32" i boot.ini...

og så skru av det er er av "effects" .. går sakte men sikkert, maskina brukes til webbing, og oppta en ip. :wink:

mulig xp har en sperre på 133mhz, at den ikke vil instaleres på en 100mhz, da den finner ut hastigheten, men det skader ikke å prøve...

Lenke til kommentar

TØFT! :grin:

Gleder meg til å se på om det i det hele tatt går.

Prøvde Win Me på en 100Mhz med 24 mb ram på mandag. Det var på grensen til galskap for meg. Det kunne sikkert funka greiere med mer ram, noe jeg desverre ikke har liggende.. Kan tenke meg åssen Xp skal oppføre seg ja! Hehe.

Skal prøve med en 350 Mhz snart. 128 Sdram hjelper nok det! :smile: Blir nok Xp da.

Keep up Simen! Det er artig å lese om!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-06 15:09, skrev JohndoeMAKT:

En sånn har jeg :smile:

Med 486 DX4 100 coprosessor og 48mb ram.

Kansje den skal få leke seg med XP.

Tøft! Bare si i fra hvis du trenger litt støtte til testen. Jeg kan godt støtte XP-prosjektet ditt med noen gamle ram-brikker (har 4, 8 og 16MB SIMM og FP) og evt harddisker (har 2x 850MB, 500MB, og sikkert noen flere i den størrelsen nedi rote-kassa.)

PS. Husk at du bør ha minst 1,6GB på EN disk for å klare å innstallere XP. Ha gjerne en egen disk dedikert til swapfil. XP registrerer min P100 som 99MHz og godtar innstallasjon på den. Lykke til du også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...