Gå til innhold

Ødelagt lcd skjerm reparerer seg selv?

johnterje

Anbefalte innlegg

Hei..

jeg lurer på en ting angående lcd skjermen på laptopen min..

forrige fredag fikk sekken min seg en god trøkk, og da jeg skulle sjekke pcen min senere på dagen hadde laptopen blitt klemt slik at det var en stor buet stripe fra topp til bunn på skjermen, samt ett større ovalt område i toppen av buen, som var helt svart. dette var jo rimelig kjipt, men illøpet av de siste dagene har det skjedd noe pussig.. skjermen er ikke på noen måte helt reparert, men store deler av buen er borte samt at den store ovalen har krympet! altså, pixlene som jeg trodde var døde virker igjen..?

lurer bare på om noen har noen forklaring på dette, fordi det virker helt ulogisk for meg.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan jo også blant annet massere bort døde piksler, så det virker jo ikke så rart

7098486[/snapback]

Det er faktisk sant som the_zombie sier, man kan massere lett på skjermen hvor den døde pixelen befinner seg. I mange tilfeller virker det bra.

Lenke til kommentar
spar meg for sarkasmen, men takk for svaret..

synes fortsatt det er sprøtt, men er det noe jeg kan gjøre for at det kan bli enda bedre?

7100651[/snapback]

Hm var ikke ment som sarkasme fra min side, men unnskyld hvis det virket sånn :dontgetit:

edit: glem det, leste ikke resten av postene

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar

Det høres ut som om noe av plastikken har sprekt og litt lcd-væske har rent ut. Kanskje det har trukket seg tilbake inn i skjermen etter at den har vært skrudd på elr noe. Hadde samme effekt på en bærbar som hadde fått et spist objekt alt for hardt midt i skjermen. Det rant ut når man trykket på skjermen, og trakk seg tilbake etterhvert

Lenke til kommentar

LCD pixlene er jo i bevegelse når de fungerer normalt, og som alle andre mekaniske ting så kan de henge seg fast i ny og ne. Enten pga. produksjonsfeil eller pga. ekstern stimuli. I mange tilfeller kan litt lett masasje rette opp igjen problemet, men det gjelder selvsagt kun dersom pixlene har hengt seg fast, og ikke faktisk er ødelagt. Virkelig ødelagte pixler der noe av eletronikken ikke svarer lengre kan desverre ikke fikses såpass enkelt =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...