Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg oppstart av XP - ny instalasjon


Anbefalte innlegg

Det gamle hovedkortet mitt gikk i stykker. Så for to uker siden kjøpte jeg meg nytt hovedkort, ny prosessor og nytt skjermkort fra komplett.no:

 

Abit AN8-32X,nForce4 SLI X16,Socket-939

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939

XFX GeForce 7600GT 256MB GDDR3 XXX

 

Jeg monterte det sammen og instalerte Windows XP Professional. Alt virket fint i begynnelsen, bortsett fra at det innebygde nettverkskortet ikke virket helt som det skulle. PCen startet raskt. Jeg innstalerte diverse småprogrammer. Men nå begyntte windows å bruke lengre tid på og starte opp. Før viste oppstartsbildet seg i 3 sekunder, nå vises det i ca 1 minutt. Jeg prøvde flere ganger å gjennoprette windows til et tidligere tidspunkt, og innstalerte chipsetdriverne på nytt. Men uten hell.

 

Leste et sted at problemet med nettverkskortet ville løse seg hvis jeg oppgraderte biosen, så det gjorde jeg. Så formaterte jeg PCen og innstalerte XP på nytt, for å se om den ville starte like raskt som den gjorde før. Innstalerte nyeste versjon av alle driverne. Nettverkskortet virker nå som det skal, men Windows bruker like lang tid på å starte opp.

 

Hvor ligger problemet? Hva kan jeg gjøre for å ordne det?

 

Håper noen skjønner hva jeg mener. Jeg setter stor pris på hjelp! :)

 

 

Har også lagt merke til at når jeg laster ned filer fra http, så står nedlastinga på 99% en god stund før filen blir lagret. Har en følelse av dette kan være en sammenheng... Ellers jobber PCen raskt. Vi har 10/10 mbit linje, så det skal ikke være noe problem.

 

 

På forhand takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kommer ikke maskinen til windows en gang. Skulle restarte pcen, og den hang seg opp under oppstart av windows. Lot maskinen stå en god stund men uten nytte. Så jeg restarta pcen på nytt, men nå har den stoppa på "Vertifying DMI Pool Data....". Tenkte å formatere pcen, men nå får jeg ikke gjort det.

 

I need some help.. :no: Hva er galt og hvordan kan jeg få fiksa det?

 

EDIT: trykkleif

Endret av olavmagnus
Lenke til kommentar

I manualen står det: "Whenever you update the BIOS or if the system hangs due to wrong CPU parameters setting, always clear CMOS jumper before booting up again." Det har jeg nå gjort to ganger. Men fortsatt bruker maskinen "en halvtime" på å starte opp windows. Før og etter windows er lasta jobber den greit.

 

Hva er galt? :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...