Gå til innhold

Games already filling 25GB Blu-Ray discs-Harrison

Dinsdale

Anbefalte innlegg

Vel, cutscenes til spill på både xbox, ps2 og pc har vært lavoppløselig film. Tipper at nå vil cutscenes på pc, ps3 og xbox 360 til å være i hd format. Dette tar mye plass. Samtidig vil lyd og musikk til spill bli levert i f.eks 7.1 kanalslyd. Dette må jo da ta mye plass. Det blir jo bare spekulering..

Klart at ikke alle spill kommer til å bruke over 10 gb med plass. Men som sagt tidligere i denne tråden, bruker Resistance 300Mb per level og med 40 levels blir det 12 GB. Og det er ingen som tror at alle spill til ps3 kommer til å maxe ut 25 GB eller 50 GB grensen. Men at de kanskje kommer til å ligge rundt 10-15 Gb. Uansett så er alt for mye plass bedre enn litt for lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant dette på gamespot forumet.

Lair article in EGM

Reason 4: Those blue rays

"If people are saying it's inconsequential that they can't use more than the nine gigabytes [of conventional DVDs], that's absolutely wrong," says Eggebrecht . He points to Lair's ultra-hi resolution textures, which stream off the game's 25 gigabytes Blu-ray DVD to paint increadibly detailed landscapes, fortresses, soldiers, and creatures. Add in its animations and other data, and just one level alone fills more than four gigabytes of the disc space. "Which is fine if you want to make just a two-level game on the other systems," Eggebrecht says.

Kilde

Lenke til kommentar
Tipper at nå vil cutscenes på pc, ps3 og xbox 360 til å være i hd format.

7105471[/snapback]

Så trenger man ikke å kjøre CGI filmer heller da. Vil tro det tar mindre plass å bruke grafikkmotoren, istedet for disse store CGI filmene.

Unntak: Warcraft må fortsette å ha med disse utrolige filmene..

Lenke til kommentar
Du svarer jo ikke på spørsmålet, du bare sier det samme igjen, på en annen måte. Han spør deg HVA er det som kommer til å gjøre spill så mye større om 2-3 år? Texturestørrelse har vi allerde diskutert, og nevnt at det har kommet mye bedre komprimering for, så det kan du la være å nevne. Spill har blitt større med årene det er riktig, men de blir ikke bare større og større og større og større... Poenget er at vi snakker 2-3 år framover, konsollenes levetid er gjerne 4-5 år, da kommer det noe nytt. Så jeg spør igjen, hva er det som kommer til å gjøre spill så dramatisk større fremover at DVD9 ikke holder?

Baldur's Gate 1 fra 1998 var på nesten 4 GB, Quake 4 er på 2,70 GB og Neverwinter Nights på under 3 GB.

Jeg synes du har et poeng her, BTK, men eksemplene du valgte er kanskje ikke de beste. Baldurs Gate-spillene inneholder en del FMV-sekvenser og er dessuten blant de lengste spillene som noengang er laget. Toeren tar for enkelte så mye som 200 timer å fullføre, og det blir unaturlig å sammenligne dette med et skytespill. Det er nok mer hensiktsmessig å sammenligne spill i samme sjanger, og da får vi fort en brattere kurve.

Quake 2: 250 MB < Quake 3: 500 MB < Quake 4: 2.8 GB

Men, som du også sier, mye kan oppnås med komprimering av teksturer og lignende. Jeg tror heller ikke plassmangel blir et tema i denne konsollgenerasjonen. Kanskje den neste? :hmm:

Lenke til kommentar

Både Penneknekt og flere andre kommer med gode poenger her. Hvis man ser stort på det hadde det nok fint kunne gått an å vente med å bruke annet enn DVD9 før nestegenerasjons konsoller, altså om fem-seks år. Men nå har nå engang Sony bestemt at Blue-Ray skal inn i maskinen, og da gjør det meg ingenting at de velger å bruke litt av den plassen de har til rådighet, om det så bare er noe så enkelt som at de legger samme data forskjellige steder på disken slik at søketiden blir kortere. Så lenge de legger til noe som bedrer spillopplevelsen i en eller annen grad er jeg fornøyd. Og som flere her poengterer, det å bruke mer plass på disken er ikke ensbetydende med kvalitet, så jeg lar ikke være å kjøpe et PS3-spill bare fordi det ikke tar mer enn 7GB på disken.

Jeg tror forøvrig ikke dette er et tema som folk flest vil bry seg om. De fleste kjøper spill basert på hvor bra de er, ikke hvor mange GB de tar. Konklusjonen må være at X360 har bevist at DVD9 er bra nok for denne generasjonen, men det er godt mulig at Sony finner bruksområder for BD som gagner oss forbrukere. :)

Lenke til kommentar
Vel, cutscenes til spill på både xbox, ps2 og pc har vært lavoppløselig film. Tipper at nå vil cutscenes på pc, ps3 og xbox 360 til å være i hd format. Dette tar mye plass. Samtidig vil lyd og musikk til spill bli levert i f.eks 7.1 kanalslyd. Dette må jo da ta mye plass. Det blir jo bare spekulering..

Filmsekvenser har jeg nevnt før, men det er ikke noe man trenger for å lage bra spill, det er i beste fall en luksus man kan tillate seg om man har plassen. Personlig ser jeg heller at det brukes tid på spillet, enn filmsekvenser, og jeg syns det er best med in-game cut scenes, og da tar de omtrent ikke plass.

Surround er ikke noe nytt, det er noe vi har på dagens spill.

Fant dette på gamespot forumet.

Lair article in EGM

Reason 4: Those blue rays

"If people are saying it's inconsequential that they can't use more than the nine gigabytes [of conventional DVDs], that's absolutely wrong," says Eggebrecht . He points to Lair's ultra-hi resolution textures, which stream off the game's 25 gigabytes Blu-ray DVD to paint increadibly detailed landscapes, fortresses, soldiers, and creatures. Add in its animations and other data, and just one level alone fills more than four gigabytes of the disc space. "Which is fine if you want to make just a two-level game on the other systems," Eggebrecht says.

Kilde

7105693[/snapback]

Haha, morsomt... Med tanke på hvor ræva teksturene i Lair er, sjekk bilde under for bevis.

http://media.ps3.ign.com/media/761/761161/img_3933649.html

Ikke akkurat høyoppløselige teksturer vi snakker om her, ser jo ut som de er ute av fokus...

Se spesielt på bakken, og den teksturen som skal forestille murstein inne i den undergangen, eller... Bare se på alle teksturene egentlig, ingen ser spesielt bra ut.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Javel. Linket til det intervjuet for å vise at det er flere en resistance utviklerene som ser muligheter med blueray. Men det gjør ikke du. Er jo ganske greit det, da får du la være å kjøpe ps3 og samtidig akseptere at millioner av andre kommer til å kjøpe den og nyte den. Uansett hvor dårlig du syns den er.

Men går vel bare en liten stund og så annonseres det ett spill til til xbox 360 som har to versjoner, en på dvd(vanlige) og en på hddvd som har ukomprimert 7 kanalslyd, 1080p filmsekvenser og ekstra innhold(brett o.l) og da får plutselig pipa en annen lyd.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig klarer jeg å lese hva du skriver.

Oppsummering:

*positiv til samle disker

*Filmsekvenser i HD er i beste fall luksus man kan tillate seg om man har plassen

*utviklerene blir late og gidder ikke bruke kompresjon siden de har så mye plass.

*det er jævli knotete og vanskelig å utvikle spill til ps3 på grunn av den elendige arkitekturen sony har valgt.

*Ræva cpu(cell) som ikke passer til spill i det hele tatt

*blueray formatet er dyrt

*OpenGL er knotete og ingen bruker det lengre

*Ps3 blir tusenlapper dyrere på grunn av ræva cpu og unødvendig diskformat som gjør utviklerene late.

*Lair har ræva teksturer som er ute av fokus.

Hva mener BTK egentlig om ps3? Se nedenfor!

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

*Men ps3 er en like bra maskin som Xbox360

*ps3 blir en suksess

Endret av Mgs
Lenke til kommentar

Ja, som jeg sier, du klarer tydeligvis ikke å lese. Hvor ble av det positive jeg har sagt? Det unnlot du tilfeldigvis å nevne.

Jeg hater ikke Sony, eller PS3, jeg hadde faktisk tenkt til å kjøpe PS3 for en stund tilbake, men jeg kom etter hvert på andre tanker.

Er rimelig sikker på at 7-9GB per spill, vil holde for denne generasjonens konsoller. Men såklart, har man mer tilgjengelig, så bruker man det.

Jeg har aldri sagt at det kommer til å bli en dårlig konsoll, eller at den ikke kommer til å bli en suksess, for det vet jeg at den kommer til å bli, og jeg tror spillene på den kommer til å bli minst like gode som på X360.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Slik. Oppdaterte med å nevne at filmsekvenser er luksus. Nevnte jo at du tror ps3 blir en suksess og at den er like bra som Xbx360. Så ikke kom her å si at jeg ikke tok med det positive.

Oppdatering: Hadde også tatt med at du var positiv til Blueray samle disker med flere spill.

Endret av Mgs
Lenke til kommentar

Tror de gjorde smart i gå ned til 720P, spillet ser flott nok ut rett som det er. Tipper de hadde fått ein del fps-problemer med tanke på alt som skal skje på skjermen. Det eg har sett til no tyder på at spillet går for det meste heilt glatt. 40 spillere online høres jo også meget herlig ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...