Shivan Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Bare for å korrigere innlegget mitt litt, så mente jeg ikke at Sony skulle kjøre på med PS3 i 10 år før de lanserer ny konsoll. Poenget var at de beregner LEVETIDEN til PS3 til å være rundt 10 år (Klart de kommer med en ny konsoll før det; noe annet sa jeg aldri). Si det blir 7-8 da. Det er fortsatt lang tid i teknologiverdenen. DVD kom på markedet rundt 1996. Altså bruker Microsoft en 10 år gammel teknologi i sin nye next-gen konsoll. Mens Sony får bare kjeft og sure miner når de tenker litt mer framtidsrettet? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 De tenker vel egentlig ikke så grusomt fremtidsrettet (selv om det er noe i det), men de pusher sitt eget format som de har utviklet. Hadde MS utviklet HD-DVD hadde 360 hatt dette fra dag 1 også. Lenke til kommentar
Shivan Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 De tenker vel egentlig ikke så grusomt fremtidsrettet (selv om det er noe i det), men de pusher sitt eget format som de har utviklet. Hadde MS utviklet HD-DVD hadde 360 hatt dette fra dag 1 også. 7101875[/snapback] Synes nå det hadde vært rart om de hadde gjort noe annet. Det er jo grunnleggende markedsøkonomi dette her. Klart de vil få utbredt det nye formatet sitt og skape så mye blest som mulig rundt det. Er enig med deg i at MS nok hadde gjort det samme hvis de sto bak utviklingen av HD-DVD. Lenke til kommentar
nacho Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Det noen reagerer på er vel at når sony velger et nytt format, så gjør de det uten å vite noe som helst om hva som blir standarden fremover. Samt at vi ikke "ser" noen behov for større lagringsmedie idag. Spillutviklingen har da ikke "stoppet opp"? Vi ser enda rivende utvikling på alle areaner, selv med dvd som format. Men viss sony/utviklerne har gryn nok til å bruke plassen til å spytte i mer innhold/lengde i spill, så er det ikke me imot! Men det er en viss risiko å velge et format når man ikke vet standarden ennå. Lenke til kommentar
DP Rusher Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Sett at vi er i år 2011 og HD-DVD har gått av med seieren, vil dere da kunne si at PS3 var verdt prisen den hadde i forhold til Xbox360? Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Det eg syns er rart er at Phil Harrison kan seie at Bluray er med i PS3, men at det har ingen som helst ting å gjere med film. Dei treng plassen seier han. Då byrjar eg å lura på kva for eit hostilt utviklarmiljø som er å finna på PS3. Sidan komprimering tydelegvis ikkje er mogleg. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Sony vet ikke hva som blir standard. Ingen vet det, derfor forsøker de å markedsføre blueray som fremtidens format for spill, film og som lagringsmedia. Får de størst andel i markedet har blueray størst sjanse for å gå av med seieren. Og selvfølgelig er komprimering mulig på ps3. Alle utviklerene bruker det i dag. Om de ikke hadde gjort det hadde det ikke sett så bra ut som det gjør. Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Sony vet ikke hva som blir standard. Ingen vet det, derfor forsøker de å markedsføre blueray som fremtidens format for spill, film og som lagringsmedia.Får de størst andel i markedet har blueray størst sjanse for å gå av med seieren. Og selvfølgelig er komprimering mulig på ps3. Alle utviklerene bruker det i dag. Om de ikke hadde gjort det hadde det ikke sett så bra ut som det gjør. 7102764[/snapback] De bruker nok komprimering ja, men sikkert ikke like mye som de kunne. Men hvorfor skulle de? Ekstra arbeid for leding plass på plata? Poenget er vel heller at selv om ett spill er 25GB er det ikke over dobbelt så stort som ett spill på 9, med mindre begge er like godt komprimert og lagt opp til å spare på plassen. Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 De bruker nok komprimering ja, men sikkert ikke like mye som de kunne. Men hvorfor skulle de? Ekstra arbeid for leding plass på plata? Poenget er vel heller at selv om ett spill er 25GB er det ikke over dobbelt så stort som ett spill på 9, med mindre begge er like godt komprimert og lagt opp til å spare på plassen. 7102835[/snapback] Pga begrenset overføringshastighet vil jeg tror at de vil bruke komprimering nesten uansett. Vil tro det tar langt mindre tid å dekomprimere etter overføring, enn det ville tatt å overføre f.eks. alle teksturer som rådata. Da tror jeg resultatet hadde blitt et spill med alle pop-up'ers mor. Men uansett, å ha bedre plass er det jo selvfølgelig bare fordeler ved. Pluss at blu-ray'en helt sikkert støyer laaangt mindre enn en dvd med tilsvarende overføringshastighet (se xbox 360). Men, det koster jo selvfølgelig - både i form av senere lansering samt høyere pris. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Du har ikke sagt at Cell er dritt, du har sagt at den er ræva. Jeg mente at Cell er ræva, dritt, whatever, med tanke på spillutvikling. Og jeg hater ikke et produkt, hate er et alt for sterkt ord, jeg har nemlig ingen følelser i det hele tatt når det gjelder materialistiske ting, jeg kan likevel diskutere dem. Følelser er noe du har for andre mennesker. Følelser, er noe du tydeligvis får hvis noen snakker negativt om Sony eller PS3, det er ditt problem. Bottom line er uansett at det er synd at dere ikke klarer å se lenger enn nesa fordi at dere tilfeldigvis favoriserer en konsoll som har DVD spiller i stedet for en spiller som er mer fremtidsrettet. Fantastisk mye roing og vekkforklaring som tydeligvis har for seg at man ikke kommer noensinne til å trenge mer lagringsplass for spill, og at utviklingen faktisk kommer til å gå andre veien (med moderne komprimeringsmetoder) enn det historisk har gjort de andre generasjonene. Hvis du leser postene mine om igjen så vil du se at det jeg syns er mest negativt med PS3 er arkitekturen med hensyn til spillutvikling, at det er tungt å utvikle for, og prisen. Jeg har aldri sagt at det kommer til å bli en dårlig konsoll, eller at den ikke kommer til å bli en suksess, for det vet jeg at den kommer til å bli, og jeg tror spillene på den kommer til å bli minst like gode som på X360. Når det gjelder komprimering, samtidig som spill har blitt større, pga. blant annet bedre grafikk og mer innhold, så har også komprimeringen blitt bedre og bedre, noe den fortsetter å gjøre, i dag har vi kommet til et punkt hvor spill ikke kommer til å bli spesielt mye større over natta, eneste unntaket er at når man har stor kapasitet tilgjengelig, kan man tillate seg å slenge med masse FMV i f.eks 1080p. Men som jeg sa tidligere, textures (blant annet, men også lydfiler) vil bare bli bedre komprimert. Nå kan du ikke si at Cell er dritt med tanke på spillutvikkling. Ja, den er nok litt vanskeligere å utvikkle på en 360en (Noe Sony kan forbedre i APIen), den har nok et tenkt bruksområde som ikke er spill og i PS3en er den nok ikke så power som Sony prøver å gi intrykk av.Men de første spilla på PS3 ser da virkelig bra ut. De er fullt på høyde med det vi ser på 360en i dag. Husk at det ikke er Cell som gjør PS3en så mye dyrere enn xboxen, det er BR-leseren. Konsollen ville vel lagt seg på samme prisnivå som 360 uten BR-romen, og hvordan kan du da si at Cell er dritt med tanke på spillutvikkling når konsollene er jevngode grafikkmessig? Jo, jeg kan si akkurat hva jeg vil. Cell er dritt med tanke på spillutvikling av mange grunner, og hvis du har følgt med litt på hva utviklere har sagt, så vil du ha fått med deg det. Spillutviklere er generelt forsiktig med å uttale seg negativt om produkter de utvikler til, så når de først gjør det, så bør det ringe en liten bjelle. Vet du hva Cell egentlig er ment for? Ett ord, supercomputing. Du har sikkert allerede hørt folk snakke om Cell's "number-crunching abilities", les om det. Det er der Cell har styrken sin, noe som tradisjonelt sett ikke er spesielt nyttig med tanke på spill, til spillutvikling så er det mye bedre med en tradisjonell multi-core CPU, som f.eks den som sitter i X360, eller Intel's kommende Quad-core. Leste du ikke hva jeg tidligere postet i tråden, om at Sony måtte ha Blu-Ray i maskinen sin fordi vanlig media hadde ikke nok plasskapasitet med tanke på utvikling til Cell, det sier vel sitt. Derfor er begge deler med på å gjøre dette til en meget dyr maskin, og fakta er at, hvis de hadde lansert en maskin hvor de f.eks hadde samarbeidet med Intel og fått inn noe sånt som deres Quad-core CPU og brukt vanlig DVD-rom så ville det vært en kraftigere maskin til spill, en billigere, og en langt enklere å utvikle for. Endret 19. oktober 2006 av BTK Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Så sony gjør tydeligvis alt feil igjen! Da de lanserte Playstation 2 var den dyr, vanskelig å utvikle spill for, den hadde dvd drive som gjorde den en 1000 lapp dyrere og alt gikk bare dritt. Nei skulle ønske Sony kunne være her på forumet slik at de kan lære hvordan de skal utvikle spillekonsoller. Endret 19. oktober 2006 av Mgs Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hehe, fy faen til mye usaklig diskusjon dere har noen ganger. I denne tråden diskuterer vi utsagned til Harrison, ikke om cell, fremtiden for PS3, eller PS2 for den saks skyld. Vil tro at Sony faktisk må begynne å tenke i andre baner når der gjelder komprimering til spill. Ellers vil de Blu-ray platene begynne å bli veldig store. Uansett, så er ikke plass et problem per idag. Men om noen år vil jeg faktisk tro at DVD9 blir for lite, men om vi virkelig trenger 50GB er en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ja dvd er nok i dag men om 2-3 år da trenger vi mer plass. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ja dvd er nok i dag men om 2-3 år da trenger vi mer plass. 7104084[/snapback] Hvorfor? Hva i spill er det som blir så mye større om 2-3 år? Hvilke komponenter? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ser vel ikke bort ifra at spillene kan komme til å bli større. Altså bedre texture og større freeroaming.. Men om spill virkelig trenger det etter det har kommet noen ny komprimerings alternativ, får vi se om 2 eller 3 år.. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Så sony gjør tydeligvis alt feil igjen!Da de lanserte Playstation 2 var den dyr, vanskelig å utvikle spill for, den hadde dvd drive som gjorde den en 1000 lapp dyrere og alt gikk bare dritt. Nei skulle ønske Sony kunne være her på forumet slik at de kan lære hvordan de skal utvikle spillekonsoller. Hvis du vil tro at det er kun en måte å lage et produkt på, så vær så god, fortsett å tro det, og fortsett å tro at Sony har lagd verdens beste konsoll med PS3, og at den ikke kunne blitt gjort hverken bedre, eller billigere, fortsett å tro det, når du legger ut alle tusenlappene den koster. Fortsett å tro at det er verdt det når du sitter og spiller spill som ikke ser spesielt bedre ut enn de gjør på andre konsoller (X360). Ja dvd er nok i dag men om 2-3 år da trenger vi mer plass. Hvorfor? Hva i spill er det som blir så mye større om 2-3 år? Hvilke komponenter? Haha, ja, det lurer jeg også på. Ser vel ikke bort ifra at spillene kan komme til å bli større. Altså bedre texture og større freeroaming.. Men om spill virkelig trenger det etter det har kommet noen ny komprimerings alternativ, får vi se om 2 eller 3 år.. Hvordan "større"? Utdyp, og hvorfor skulle vi trenge noe særlig større textures enn vi har nå? Jeg vet ikke hva slags spill ser for seg i fremtiden, men husk på at de største titlene nå til dags ender opp på rundt 30 millioner dollar i kostnad, og tar fra 2 til 5 år å utvikle. Og angående texture-størrelser, http://www.bit-tech.net/news/2006/10/04/Ga..._be_70_smaller/ One of the most interesting talks at London’s GDC (Games Developers Conference) this week came form one of the lesser known companies called Allegorithmic, who claim they will be able to reduce texture file sizes in games by up to 70%. The next demo was of a game that is due to come out for the XBOX Live Arcade called ‘Roboblitz’. Due to the requirement to get the game under 50MB, the developers needed to keep the textures as small in filesize as possible. Using the new texture system the overall size for all the textures was less than 280KB – watching the game (which runs on the Unreal 3 engine) I was amazed. Endret 19. oktober 2006 av BTK Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Vil tro vi trenger bedre texture når spillene begynner å kjøre i 1080p native. Da jeg ikke akkurat vil se hvor dårlig egentlig det texturet er i en så høy oppløsning. Men som sagt dette er ting som jeg ikke forventer å komme før om circa 2-3 år. Per idag, klarer vi oss helt fint med DVD9. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Les linken jeg nettopp postet da, om 70% mindre filer for textures. Og du trenger ikke noe spesielt mye bedre textures for 1080p, CRT-skjermen min støtter 1800x1440, slår jeg på det i spill som HL2 så kan jeg ikke si at textures ser dårligere ut akkurat. Det er riktig nok ikke 1080p, men ikke så langt unna heller. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvis du vil tro at det er kun en måte å lage et produkt på, så vær så god, fortsett å tro det, og fortsett å tro at Sony har lagd verdens beste konsoll med PS3, og at den ikke kunne blitt gjort hverken bedre, eller billigere, fortsett å tro det, når du legger ut alle tusenlappene den koster. Fortsett å tro at det er verdt det når du sitter og spiller spill som ikke ser spesielt bedre ut enn de gjør på andre konsoller (X360). Nei tror vel ikke at det bare finnes en måte å lage konsoller på, eller at Sony er guderog at ps3 er den eneste konsollen på jord. Men jeg føler meg ganske trygg på at de pengene jeg investerer i en ps3 konsoll kommer jeg til å få tilbake gjennom gode spill, hd-filmer og andre funksjoner. Kanskje er Xbox 360 like bra? Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg kommer til å kunne spille noen av favoritt spillene mine gjennom tidene. F.eks Final Fantasy, Metal Gear Solid, Gran Turismo, GTA og God of War. Får også muligheten til å spille 95 % av andre gode spill(5 % er ekslusive spill). Det er sikkert mange ting som kunne ha vært bedre med ps3, og med Xbox 360 og Wii. Den perfekte spillekonsoll finnes ikke. Hvorfor? Hva i spill er det som blir så mye større om 2-3 år? Hvilke komponenter? Spill størrelsen har økt helt siden det første spillet ble laget, selv om bedre og bedre komprimeringsmetoder har dukket opp. Regner med at dette fortsetter. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Spill størrelsen har økt helt siden det første spillet ble laget, selv om bedre og bedre komprimeringsmetoder har dukket opp. Regner med at dette fortsetter. Du svarer jo ikke på spørsmålet, du bare sier det samme igjen, på en annen måte. Han spør deg HVA er det som kommer til å gjøre spill så mye større om 2-3 år? Texturestørrelse har vi allerde diskutert, og nevnt at det har kommet mye bedre komprimering for, så det kan du la være å nevne. Spill har blitt større med årene det er riktig, men de blir ikke bare større og større og større og større... Poenget er at vi snakker 2-3 år framover, konsollenes levetid er gjerne 4-5 år, da kommer det noe nytt. Så jeg spør igjen, hva er det som kommer til å gjøre spill så dramatisk større fremover at DVD9 ikke holder? Baldur's Gate 1 fra 1998 var på nesten 4 GB, Quake 4 er på 2,70 GB og Neverwinter Nights på under 3 GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå