Knebel Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Så bærer det laust igjen ja Det har vel vært diskutert opp og ned og i mente dette her også, selv om det kommer i form av en uttalelse fra Harrison denne gang. Jeg har lest gjennom tråden til nå, og den fremstår jo som en eneste stor dissing av formatet BD. Jeg synes forøvrig det er et par ting man velger å overse her i denne skogen av negative enlinjere; Det er utviklet spill til PS3 (ett vi vet om og som er vel dokumentert) som faktisk trenger BD. Ikke kom med argumenter som at det er sikkert fullt av FMV, sikkert dårlig kodet og muligens elendig komprimering o.l. Det har man overhodet ikke belegg for å komme med. Det er rene spekulasjoner og, unnskyld meg for språket, -temmelig arrogant ovenfor de som faktisk har det som virke å lage slike spill. Vi vet at eks. vis RFOM har 12GB i kun rene level data. (300mb x 40 levels). Hva resten er benyttet til kan vi jo muligens tillate oss å spekulere i fremfor å avfeie det hele som FMV; spillrutinene en del, lyd i 7+1 tar jo litt, FMV er det nok noe av, forskjellige språk slik at de slipper å lage 50 forskjellige utgivelser samt demoer av andre spill og ekstramateriell. Apropos ekstramateriell.. Hvor putter man ekstramateriellet på eks. vis collectors edition av GOW? Til slutt; Selvfølgelig har Sony en annen agenda enn å kun benytte BD til spill. Film har vært argumentet for BD hele veien inntil RFOM dukket opp. Se forøvrig konspirasjonsteori i siggen min. Endret 18. oktober 2006 av Fhj Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Får vi snart et nytt byte-jag ala hine hårde dager hvor folk lot seg imponere over at spill kom på ørten og en halv milliard CD-er? Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hvis vi kikker litt på spillene som kom på PS2 og XBOX, så kunne det samme spillet være 4gig på PS2 og under 1 gig på xbox, tiltross for at xbox versjonen hadde bedre GFX... Slik har det alltid vært, at xbox spill tar mye mye mindre plass. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Viser bare at gode komprimeringsteknikker blir flittig brukt. Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Uansett, skal ikke 360'n få baby snart da? Altså HD-DVD spilleren ;p Husker jo også gode gamle spill som baldurs gate 2 som var på 4 cd'er. Åååå, det var god tider. Med mindre man ikke hadde plass til største installasjonen... 7092586[/snapback] De skal ikke ha HD-DVD spill. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Strengt tatt er det likegyldig hva slags disc spill kommer på. Det eneste som spiller noen rolle er hvor godt spillet er og at spillene ikke koster noe mer p.g.a. discformatet. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Ed1t: Feil utsagn. Endret 18. oktober 2006 av Nordoelum Lenke til kommentar
Zolrath Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Blir spennende å se hva de første PS3-titlene som etter sigende har bruk for Bluray kommer med. Selvsagt er dette også et dårlig skjult sleivspark til 360 og Wii, da de i praksis sier at de ikke kan nå opp mot PS3 titlene pga. plassmangel. Skal ikke rakke ned på uttalelsene før jeg har sett hva det dreier seg om, men tankene går tilbake til lanseringen av DVD, og ett av de første DVD-spillene. Det var et flyspill (husker ikke navnet engang, så stor innvirkning hadde det på spillmarkedet ) som tok opp mot en full DVD-plate. Hva som tok plass? Jo, at du kunne se ting fra ørten ulike vinkler, mao. bare skrot I realiteten tok det deretter flere år før spill begynte å distribueres på DVD. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Fhj. Det er faktisk mulig å sette spørsmåltegn ved slike utsagn uten å disse Sony. Jeg syntes det var merkelige utsagn da 360 leverer det samme men klarer seg med ca. 9 gig. Ingen kan være uenig i det faktum. Her håper jeg Harrison har uttalt seg om ting han ikke kan, eller at han er feilsitert. Lenke til kommentar
Tøffli Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Hva?! Som Harrison ikke kan? Ser du ikke at han er lidenskapelig gamer som har satt seg inn i alt dette Endret 18. oktober 2006 av Tøffli Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Eller med andre ord; "Vi vil at dere kjøper Blu-ray av oss". Det er litt overraskende at de allerede har klart å fylle opp fomratet som visstnok skal være et av de neste formatene i mange år fremover. Godt å se at allerede de første spillene fyller den. Vil heller ha holografiske disker som fyller flere terrabyte enn HD-DVD og Blu-ray. Venter heller noen år på det formatet. Endret 18. oktober 2006 av TCi Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Fhj. Det er faktisk mulig å sette spørsmåltegn ved slike utsagn uten å disse Sony. Jeg syntes det var merkelige utsagn da 360 leverer det samme men klarer seg med ca. 9 gig. Ingen kan være uenig i det faktum. Her håper jeg Harrison har uttalt seg om ting han ikke kan, eller at han er feilsitert. 7095029[/snapback] Det var de unyanserte enlinjerne og de som bare glefser jeg i all hovedsak håpet å treffe. Spørsmålsstillingen din er jeg forøvrig helt med på selv om det er som å helle bensin på noe som egentlig er gjennomførlig diskutert og har besørget stenging av flere tråder. Jeg er forøvrig uenig i sannsynligheten for at man kommer til å levere akkurat det samme på de to plattformene. Men det er min personlige mening som jeg ikke kommer til å utbrodere noe videre. Det blir uansett feil å fremstille det som et faktum. Det er et hav av grunner til det, som du helt sikkert kjenner til selv. Lenke til kommentar
Kuroneko Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Poeng 1: Komprimering er vel og bra, men det er ikke gratis. Om en bluerayspiller gjør at vi slipper unna litt komprimering vil det kunne føre til mindre lastetider o.l, noe som utelukkende er bra for spillerne. Om spillprodusentene kan konsentrere seg om å gjøre andre ting ser jeg ikke det som negativt heller. Poeng 2: Prerenderede sekvenser ser, tror jeg, fortsatt bedre ut enn ting laget på ingame motorer. Om disse skal oppdateres til HD format må vi huske på at de må lagres i langt høyere oppløsning enn tidligere, og dermed også bruke langt mer plass pr. sekund. Poeng 3: Joda det har nok noe med saken å gjøre at sony vil dytte formatet på folk. Likevel, det er slett ikke utenkelig at denne konsollen vil vare i noen år, og det er, tror jeg, bedre å lage maskinvaren litt for fremtidsrettet enn litt for gammeldags... Likevel, når det er sagt så har jeg ingen planer om å kjøpe en PS3 før/om den kommer ned på et fornuftig prisnivå. Det blir bare wii på meg i første omgang. Og kanskje en oppgradert pc. Lenke til kommentar
nacho Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Så lenge det konsollene/formatene leverer er 100% likt, er denne diskusjonen totalt uinteressant. Og ekstramateriale selger ikke spill. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Man er vel helt avhengig av å komprimere dataene ganske kraftig uavhengig av om man bruker BD eller DVD. Det er begrenset hva man får presset inn på 512MB minne som PS3/360 har. Er det ikke slik at dataene sendes komprimert til minnet så blir de pakket ut "on-the-fly" fra minnet? Hvis det er slik at datene blir pakket ut før det går til minnet så har vel PS3 et problem med bare 512MB minne hvis det er slik at PS3 spillene får mer data og høyere kvalitet på lyd, teksturer o.s.v.... Endret 18. oktober 2006 av espent Lenke til kommentar
Mala Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Vi få se da på multiplatform titler som f.eks EA slipper på alle konsoller. Tviler veldig på at det vil vere de store forskjellene mellom størrelse her mellom PS3 og 360. Om det er pga. 360 sin "begrensninger" eller "latskap" fra EA sine side gjenstår jo å se Lenke til kommentar
freke Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Dette må da være det nærmeste man kommer en full krise? Spill som er i utvikling allerede før konsollen kommer ut er i ferd med å fylle opp disken? Hvordan skal det gå med 2 gen spill osv? Ser ikke bort fra at spillene kommer på to og tre disker allerede noen måneder ut i konsollens levetid mao. Kult med bul-ray gitt... Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 De fleste av oss vet utmerket godt at BD medium kommer i flere størrelser. 50GB er tilgjengelig i dag, og det er bekreftet at PS3 vil bruke disse.. Lenke til kommentar
dyret Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Poeng 1: Komprimering er vel og bra, men det er ikke gratis. Om en bluerayspiller gjør at vi slipper unna litt komprimering vil det kunne føre til mindre lastetider o.l, noe som utelukkende er bra for spillerne. Om spillprodusentene kan konsentrere seg om å gjøre andre ting ser jeg ikke det som negativt heller. 7095109[/snapback] I følge Blu-Ray.com FAQ så er lesehastigheten på 1x Blu-Ray definert som 36Mbps (4.5MB/s), BD-ROM som 54Mbps (6.72MB/s) og 2x som 72Mbps (9MB/s). Det betyr at dekomprimering av innholdet vil være langt raskere enn man kan lese det uansett, så det at det skal være en sammenheng mellom "å slippe unna litt komprimering" for å få lavere lastetid er å trekke feil konklusjon. Ja, selvfølgelig tar det mindre tid å ikke dekomprimere noe enn å dekomprimere noe, men flaskehalsen er et helt annet sted. For å slippe unna lastetid er du interessert i hvor fort du kan få tak i dataene fra disk og over i minnet (for dekomprimering, direkte visning, hva enn hjertet ditt lyster), ikke hvor stor plata er. Samtidig er du interessert i hvor enkelt det er å finne tilfeldige data på disken, og å planlegge for streaming fra disk og over i minnet i forhold til 3D-motoren din. Plasstørrelse er mer eller mindre irrelevant i så måte. Endret 18. oktober 2006 av dyret Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Phil Harrison: "Already, at our launch titles, we're getting up close to the 25GB limit that we have on our Blu-Ray discs this year," he claimed. "Next year we'll raise that to 50GB, and I'd expect that we’ll be getting close to that in the fairly near future as well." Man kan jo bruke dette mot han og spørre hva de skal gjøre etter 2-3 år når 50 GB blir for lite. Skal spillstørrelsen øke med 100% pr år nå plutselig? Det henger jo ikke på greip. FarCry som kom ut i mars 2004 er ferdig installert hos meg på ca 3,5 GB ferdig patchet til 1.33. Quake 4 og COD2 som kom begge kom 1.5 år senere er på henholdsvis ca 3 og 3,5 GB. Man kan muligens ikke sammenligne pc og konsollspill 100% direkte på denne måten, men det gir i allefall en pekepinn på at mye av det han sier bare er sprøyt. Jeg tviler sterkt på at Sony hadde brukt Blu-Ray i PS3 hvis det var noen andre som hadde stått bak formatet. Det er jo utenfor enhver tvil at de delvis bruker PS3 som brekkstang for Blu-Ray formatet og de burde være såpass ærlige til å kunne innrømme det. Pingler! Edit:Leif var her Endret 18. oktober 2006 av kavorka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå