Gå til innhold

Når kommer amd sin "conroe"?

Kirchhoff

Anbefalte innlegg

K8 er kodenavn for hele 64-bit-serien til AMD (pluss 32-bits Sempron til socket 754). Her finner vi altså Opteron, Sempron, Athlon64, Turion, Mobile A64, og kanskje noen jeg glemmer i farten.

K8 er altså en fellesbetegnelse på kjernearkitekturen som AMD har hatt de siste 3-4 årene. Betegnelsen gjelder for absolutt alle prosessorene med denne arkitekturen, selv om det er mange forskjeller med i bildet: seks forskjellige sokler, DDR1 / DDR2, forskjellige revisjoner/kjernevarianter dvs diverse små optimaliseringer, forskjellige cachestørrelser, minnekontrollere, effektrating, klokkefrekvens, produksjons-prosess, osv.

Quadfather-prosessorene blir også "bare" K8, men med ytterligere optimaliseringer (65 nm, trolig forbedret minnekontroller og en del bug-fixes)

K8L blir altså AMDs neste kjernearkitektur, hvor selve kjernen skal omdesignes. Derfor kan vi vente et større ytelseshopp (ihvertfall pr klokkesyklus) enn vi til nå har sett som følge av de mange små justeringene som har vært utført på K8-serien.

Edit: Artikkel om K8L

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Artikkelen tar forsåvidt bare for seg de "ytre" forskjellene på K8 og K8L. Jeg tenkte jeg skulle skrive en om de "indre" forskjellene også. Men jeg skal ut og reise litt i neste uke så jeg får neppe tid før uka etter.

7128617[/snapback]

Hadde godt likt en sammlingstråd eller liknende om K8L ja..

Lenke til kommentar

Server-varianten er visst ventet rundt midten av 2007. Men det går rykter om at AMD skal fremskynde quadcore-lanseringene som best de kan, så det er vanskelig å spå...

AMD will be showing demos of Barcelona-based systems before the end of the year, with actual CPUs shipping by mid-2007

<snip>

Desktop variants aren't scheduled to ship until the second half of 2007, giving Intel a solid 6 to 7 month lead to cement its reputation as the quad-core leader.

Lenke til kommentar

Jeg "heier" på amd. min forakt mot intel ble forsterket etter at jeg leste i morgenbladet om at intel hadde betalt fabrikker til å bare produsere intel cpuer.

7090766[/snapback]

Et godt tips. Ikke begynn å "heie" på noen produsenter før du vet mer konkret enn det du viser til der. Forøvrig vil jeg fraråde denne heiagjengtendensen uansett, da det eneste resultatet er at du ender opp med å få mindre for pengene de gangene din favoritt ikke leder på ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke vitsen med å heie på produsenter?? Dette er noe som går igjen både på AMD vs Intel og ATI vs Nvidia.

Det er jo høl i hodet å kjøpe noe annet enn det som gir mest for pengene. I dag går det ikke an å komme unna at det er Intel som leder klart i det prisleiet jeg opererer, ergo blir det intel dersom jeg skal kjøpe nytt. I "går" var det FX prosessorene som regjerte og da kjøpte jeg FX60, en CPU jeg fremdeles ikke har noen trang til å oppgradere..

Valget av CPU er latterlig enkelt til enhver tid. Du tar mengden penger du vil bruke og så sjekker man benchmarks i det prisleiet. CPU'en som yter best velger man, uansett merke under forutsetning av at det eksisterer brukbare hovedkort.. ferdig med det!

Jeg er imidlertid spent på hva AMD klarer å lirke frem. Jeg tviler faktisk sterkt på at de klarer å hoste opp noe som banker de nye Intel prosessorene før de utvikler en helt ny kjerne. Å drive med lappeteppe tendenser med K8L virker mer som det Intel gjorde med P4 (uten sammenligning forøvrig siden K8 arkitekturen er meget god i motsetning til den råtne P4 arkitekturen)

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Og har det ikke alltid vert sånn at intel er best til regning mens amd er best på komunikasjon? jeg mener å ha lest dette. Siden AMD var best på komunikasjon gjore de det også best på spill. Men nå som conroe kom :no:

7104813[/snapback]

Det virker som om du har noe imot at Conroe er på markedet. Det kaller jeg å være fanboy. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Nå er faktisk K8L en helt ny arkitektur, på linje med Intel sin overgang fra netburst til Core 2.

Det er bare det at AMD sin K8 er mye bedre enn Netburst fra Intel.

7168898[/snapback]

Er K8L en helt ny arkitektur? Jeg fikk inntrykk av at det bare var K8 med en god del ekstra funksjonalitet og forbedringer.

Lenke til kommentar
Og har det ikke alltid vert sånn at intel er best til regning mens amd er best på komunikasjon? jeg mener å ha lest dette. Siden AMD var best på komunikasjon gjore de det også best på spill. Men nå som conroe kom :no:

7104813[/snapback]

Det virker som om du har noe imot at Conroe er på markedet. Det kaller jeg å være fanboy. :thumbdown:

7168907[/snapback]

Det er jo ikke det han sier. Han sier at AMD ikke lenger er de beste på spill, så hva har det med fanboy å gjøre?

Lenke til kommentar

Det er jo ingen tvil om at viss jeg skulle skaffe meg en pc eller kjøpe til andre akkurat nå, så hadde jeg selfølgelig valgt conroe. Jeg har allerede anbefalt conroe til en venn som skal kjøpe pc. Faktisk ikke bare anbefalt har frarådet ham x2 og pentium D.

grunnen til at jeg "heier" på amd er at de årene jeg lærte meg data, satt/sitter jeg på en amd maskin. Vi har alltid hatt amd i huset(untatt en pc fra 1995(da var jeg 4 år)).

Og grunnen til at jeg synes at det var trist at conroe kom var ikke fordi at jeg ikke ville at pc ytelsen skulle gå videre, men at amd ikke hang med.

Lenke til kommentar
Er K8L en helt ny arkitektur? Jeg fikk inntrykk av at det bare var K8 med en god del ekstra funksjonalitet og forbedringer.

7168912[/snapback]

K8L er ny helt fra bunnen av. Men det er klart at siden AMD har en prosessorarkitektur som er mye bedre enn Intel hadde i Netburst, så er forskjellen mellom K8 og K8L mye mindre enn forskjellen mellom P4 og Core 2.

Spennende blir det ihvertfall for meg som har tenkt å oppgradere om ett år igjen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...